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Polyhexamethylbiguanid (PHMB) zur präoperativen Antisepsis bei Kataraktoperation

Polyhexamethylbiguanid (PHMB) as preoperative antiseptic for cateract surgery

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Zusammenfassung

Hintergrund

Wir untersuchten die Wirksamkeit und Verträglichkeit von Lavasept® zur Antisepsis vor Kataraktoperation im Vergleich zu PVP-Iod- und Ringer-Lösung.

Patienten und Methoden

Präoperativ erhielten 29 Patienten je 3 Tropfen Lavasept®, 1,25% PVP-Iod- oder Ringer-Lösung zusätzlich zu einer intraoperativen Spülung des Bindehautsackes mit PVP-Iod. Untersucht wurde die Keimzahl im Bindehautabstrich prä-, intra- und postoperativ sowie die Verträglichkeit der Testlösungen.

Ergebnisse

Bei allen Patienten, die Lavasept® oder PVP-Iod erhielten, lag präoperativ eine relative Keimfreiheit <5 koloniebildenden Einheiten (KbE) vor. Am Operationsende wiesen 40% der Patienten, die vor der Operation Ringer-Lösung erhalten hatten, eine relative Keimfreiheit >5 KbE auf, dagegen alle, die präoperativ zusätzlich Lavasept® oder Iod erhielten, <5 KbE. Bei Verwendung von Lavasept® wurde postoperativ eine erneute Kontamination bei allen Augen vermieden. Die Verträglichkeit der 3 Testlösungen war gleich.

Schlussfolgerung

Lavasept® senkt die mikrobielle Besiedlung im Bindehautsack bei präoperativer Anwendung vergleichbar effektiv, aber dauerhafter als PVP-Iod 1,25%. Es stellt eine Alternative zur präoperativen Antisepsis dar und ist auch bei Iodunverträglichkeit verwendbar.

Abstract

Background

We examined the efficacy and tolerability of Lavasept® (polyhexamethylenbiguanid or PHMB)—an iodine-free antiseptic—in comparison to polyvinylpyrolidon iodine and Ringer’s solution, as an alternative preoperative antiseptic.

Patients and methods

In a randomized controlled double-blind trial 3 drops of Lavasept®, 1.25%, PVP-iodine or Ringer’s solution were applied preoperatively in 29 patients. The number of colony forming units (cfu) grown from conjunctival smears and conjunctival hyperaemia, corneal epitheliopathy and ocular surface pain were assessed preoperatively, intraoperatively and 1 day postoperatively.

Results

Despite intraoperative application of PVP-iodine, 40% of patients receiving Ringers solution still presented with more than 5 colony forming units (cfu) at the end of the procedure, while all patients that had additional preoperative Lavasept® or PVP-iodine achieved relative sterility with less than 5 cfu (p<0.05). While the effect of Lavasept lasted until the next day, conjunctival microbial colonisation recurred in eyes treated with PVP-iodine. As expected conjunctival hyperaemia and corneal epitheliopathy increased significantly postoperatively but no differences were observed between the 3 solutions tested.

Conclusion

The preoperative application of Lavasept® reduces the conjunctival flora safely and effectively. The microbicidal efficacy is equal to PVP-iodine, but potentially longer lasting. No signs of local or systemic intolerability were observed. Lavasept® may be used as a potential alternative preoperative antiseptic and is suitable for iodine-intolerant patients.

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Correspondence to G. Geerling.

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Teile des Beitrages wurden auf der 100. Jahrestagung der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft im Jahr 2002 in Berlin vorgetragen.

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Hansmann, F., Kramer, A., Ohgke, H. et al. Polyhexamethylbiguanid (PHMB) zur präoperativen Antisepsis bei Kataraktoperation. Ophthalmologe 101, 377–383 (2004). https://doi.org/10.1007/s00347-003-0933-9

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