Zusammenfassung
Ziele
Dargestellt werden morphologische und funktionelle Langzeitergebnisse nach PTK bei oberflächlichen Hornhautnarben unterschiedlicher Genese.
Patienten und Methoden
Es wurden 31 konsekutive Eingriffe wegen oberflächlicher Hornhautnarben prospektiv erfasst. Die intendierte Laserablation nach Abrasio corneae und Pannektomie schwankte von 12–150 µm. Vorgegangen wurde im Slit-Scanning-Modus.
Ergebnisse
Die Nachbeobachtungszeit betrug im Mittel 2,0±1,9 Jahre. Der bestkorrigierte Visus stieg von präoperativ 0,3±0,2 auf 0,5±0,3 an. Auffällig war eine signifikante Regularisierung der kornealen Oberflächentopographie. Das sphärische Äquivalent stieg von präoperativ −0,4±2,5 dpt auf postoperativ 0,2±2,9 dpt an. Die zentrale keratometrische Brechkraft blieb fast unverändert. Der maximale postoperative Haze war 10-mal gering und 4-mal mäßig ausgeprägt.
Schlussfolgerungen
Bei oberflächlichen Hornhauttrübungen infolge von Narbenbildung unterschiedlicher Genese kann durch eine o-PTK mittels 193-nm-Excimerlaser meist eine mäßiggradige Verbesserung des Visus erreicht werden. Eine lamelläre oder perforierende Keratoplastik kann so in der Regel vermieden werden.
Abstract
Purpose
To investigate the functional and morphological long-term outcome of phototherapeutic keratectomy (PTK) for superficial corneal scars of varying origin.
Patients and methods
Between 1989 and 11/2002, 317 PTKs were performed in Erlangen, of which 31 consecutive procedures were assessed in this prospective study. The intended laser ablation depth after epithelial debridement and pannectomy varied from 12 to 150 µm. We used the slit-scanning-mode (Carl Zeiss Meditec AG) with a repetition rate of 20/s or 25/s, a pulse energy of 14.5 mJ (median) and a pulse rate of 2565±2036 (222–6962). In most cases a 6.0 mm metal mask was used to protect peripheral Bowman’s layer.
Results
After a mean follow-up of 2.0±1.9 (maximum 6.9) years, best-corrected visual acuity increased from preoperatively 0.3±0.2 to 0.5±0.3 (increase 87%, no change 10%, decrease 3%). Corneal surface topography regularized significantly (p=0.02). The spherical equivalent increased only slightly from −0.4±2.5 D preoperatively to 0.2±2.9 D postoperatively. Likewise, mean keratometric central power did not change significantly. In 10 eyes the maximum postoperative haze was mild, in 4 eyes moderate, and there was only one recurrent scar after delayed epithelial healing following epidemic keratoconjunctivitis.
Conclusions
In superficial corneal scars of varying origin an o-PTK using the 193 nm excimer laser can moderately increase visual acuity in most cases. Therefore, a lamellar or penetrating keratoplasty might be avoided.
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Hafner, A., Seitz, B., Langenbucher, A. et al. Phototherapeutische Keratektomie (o-PTK) mittels 193-nm-Excimerlaser bei oberflächlichen Hornhautnarben. Ophthalmologe 101, 135–139 (2004). https://doi.org/10.1007/s00347-003-0866-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-003-0866-3
Schlüsselwörter
- Oberflächliche Hornhautnarben
- Herpes-simplex-Virus-Keratitis
- Keratoconjunctivitis epidemica
- Phototherapeutische Keratektomie
- o-PTK