Skip to main content
Log in

Mehrjahresverlauf nach Autotransplantation der Unterkieferspeicheldrüse bei vernarbender Keratokonjunktivitis mit absolutem Tränenmangel

  • Originalien
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Ziel

Eine Unterkieferspeicheldrüse kann durch Transplantation in die Schläfenregion zur Benetzung bei vernarbender Keratokonjunktivitis mit absolutem Tränenmangel genutzt werden. Wir berichten über unsere Erfahrungen mit diesem Verfahren.

Patienten und Methoden

In einer prospektiven, kontrollierten, klinischen Kohortenstudie untersuchten wir die Entwicklung von Schirmer-Test, Fluoreszein-Break-up-time, subjektiver Beschwerdesymptomatik, Verwendung von pharmazeutischen Tränenersatzmitteln, Visus, Bengalrosafärbung und Bindehauthyperämie bei 14 Augen mit vitalem Speicheldrüsentransplantat und 11 trockenen Augen ohne speichelartige Benetzung bei schwerster vernarbender KCS.

Ergebnisse

Über 3,3 Jahre postoperativ zeigte sich in der Transplantatgruppe gegenüber präoperativ und gegenüber der Kontrollgruppe eine signifikante Verbesserung des Beschwerdebildes bei gleichzeitig reduzierter Verwendung von Tränenersatzmitteln.

Schlussfolgerung

Bei extrem trockenem Auge kann die Transplantation einer autologen Unterkieferspeicheldrüse die Benetzung und die oft schwersten Beschwerden des Tränenmangels deutlich und langfristig verbessern. Das Verfahren eignet sich zur symptomatischen Therapie bei verzweifelten Fällen des absoluten Tränenmangels.

Abstract

Introduction

An autolgous submandibular gland can be transplanted to the temporal fossa and following microvascular anastomosis to the temporal artery and vein and implantation of the secretory duct into the superotemporal conjunctival fornix to provide continuous substitute lubrication. Here we report our experiences with this procedure.

Patients and methods

In a prospective, controlled clinical cohort study, we investigated the development of the Schirmer- test, fluorescein-break up time (F-BUT), degree of discomfort, use of pharmaceutical tear substitutes, visual acuity, Rose Bengal staining and conjunctival hyperemia in 14 eyes with a successful submandibular gland transplant and 11 dry eyes without salivary lubrication.

Results

Over a mean postoperative period of 3.3 years the transplantation group showed significant improvements of the Schirmer-Test, FBUT, use of pharmaceutical tear substitutes, discomfort and Rose Bengal staining up to the last follow-up when compared to the preoperative and control groups.

Conclusion

Transplantation of an autologous submandibular gland can improve the lubrication and discomfort of absolute tear deficiency on a long term basis, but the salivary tear film only partially stabilises the ocular surface. The procedure is however able to provide symptomatic relief in extreme cases of absolute dry eyes.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8a,b

Literatur

  1. Bennett JE, Bailey AL (1957) A surgical approach to total xerophthalmia. Arch Ophthal 58:367

    CAS  Google Scholar 

  2. Crawford BA (1973) The oral technique of parotid-conjuncitval anastomosis. Transactions of the 4th Asian Pacific Congress of Ophthalmology, pp 106–109

  3. Feenstra RP, Tseng SC (1992) What is actually stained by rose bengal? Arch Ophthalmol 110:984–993

    CAS  Google Scholar 

  4. Geerling G, Sieg P, Bastian GO, Laqua H (1998) Transplantation of the autologous submandibular gland for most severe cases of keratoconjunctivitis sicca. Ophthalmology 105:327–335

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Geerling G, Sieg P, Meyer C et al. (1998) Transplantation der autologen Glandula submandibularis bei schwerster Keratoconjunctivitis sicca—2-Jahres-Ergebnisse. Ophthalmologe 95:257–265

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Geerling G, Honnicke K, Schröder C et al. (2000) Quality of salivary tears following autologous submandibular gland transplantation for severe dry eye. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 238:45–52

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Geerling G, Daniels JT, Dart JKG et al. (2001) Toxicity of natural tear substitutes in a fully defined culture model of human corneal epihtelial cells. Invest Ophthalmol Vis Sci 42:948–956

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Geerling G, Liu CSC, Collin JRO, Dart JKG (2002) Costs and gains of complex procedures to rehabilitate end stage ocular surface disease. Br J Ophthalmol 86:1220–1221

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Geerling G, Liu CSC, Dart JKG et al. (in press) Sight and comfort—complex procedures in end-stage Stevens-Johnson syndrome. Eye

  10. Gilbard JP, Rossi SR, Heyda KG (1989) Ophthalmic solutions, the ocular surface, and a unique therapeutic artificial tear formulation. Am J Ophthalmol 107:348–355

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Heiligenhaus A, Shore JW, Rubin PA, Foster CS (1993) Long-term results of mucous membrane grafting in ocular cicatrcial pemphigoid. Implications for patient selection and surgical considerations. Ophthalmology 100:1283–1288

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Heiligenhaus A, Koch JM, Kemper D et al. (1994) Therapie von Benetzungsstörungen. Klin Monatsbl Augenheilkd 204:162–167

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Keegan DJ, Geerling G, Lee JP et al. (2002) Botulinum toxin treatment for hyperlacrimation secondary to aberrant regenerated seventh nerve palsy or salivary gland transplantation. Br J Ophthalmol 86:43–46

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Kumar PAV, MacLeod AM, O'Brien B McC et al. (1990) Microvascular submandibular gland transfer for the management of xerophthalmia; an experimental study. Br J Plast Surg 43:431–436

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Kumar PAV, Hickey MJ, Gurusinghe CJ, O'Brien BMcC (1991) Long term results of submandibular gland transfer for the management of xerophthalmia. Br J Plast Surg 44:506–508

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Lauer I, Sieg P, Bähre M, Richter E (1998) Salivary gland Scintigraphy using technetium-99m-pertechnetate after autotransplantation of the submandibular salivary gland in the correction of dry eye. Eur J Nucl Med 25:128–131

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. MacLeod AM, Kumar PAV, Hertess I, Newing R (1990) Microvascular submandibular gland transfer; an alternative approach for total xerophthalmia. Br J Plast Surg 43:437–439

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. MacLeod AM, Robbins SP (1992) Microvascular submandibular gland transfer; an alternative approach for total xerophthalmia. Austr New Zealand J Ophthalmol 20:99–103

    CAS  Google Scholar 

  19. Murube J, Manyari A, Chen Zhuo L et al. (1994) Labial salivary gland transplantation in severedry eye. Operative Techniques Oculoplastic Orbital Reconstruc Surg 1:104–110

    Google Scholar 

  20. Murube-Del-Castillo J (1986) Transplantation of salivary gland to the lacrimal basin. Scand J Rheumatol Suppl 61:264–267

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Schröder C, Sieg P, Framme C et al. (2002) Autotransplantation der Unterkieferspeicheldrüse bei absoluter Keratoconjunctivitis sicca—Einfluß auf die okuläre Oberfläche. Klein Monatsbl Augenheilkd 219:494–501

    Article  Google Scholar 

  22. Sieg P, Schirner G (1995) Mikrovaskulärer Glandula-submandibularis-Transfer—eine alternative Therapie der Xerophthalmie. Dtsch Z Mund Kiefer Gesichts Chir 19:228–230

    Google Scholar 

  23. Tardy ME, Skolnik EM, Mills JM (1969) Parotid duct transposition in xerophthalmia. Arch Otolaryng 89:123–126

    Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir danken J.R.O. Collin für seine intellektuelle Unterstützung.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Schröder.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schröder, C., Hakim, S.G., Collin, J.R.O. et al. Mehrjahresverlauf nach Autotransplantation der Unterkieferspeicheldrüse bei vernarbender Keratokonjunktivitis mit absolutem Tränenmangel. Ophthalmologe 100, 1079–1084 (2003). https://doi.org/10.1007/s00347-003-0861-8

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-003-0861-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation