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Diagnostik und Verlaufskontrolle des nichtdiabetischen Makulaödems mithilfe der optischen Kohärenztomographie (OCT)

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Zusammenfassung

Einleitung

Eine objektive und quantitative Verlaufskontrolle von Makulaödemen ist mit bisherigen Methoden nur eingeschränkt möglich. Im Rahmen der vorliegenden Studie wurde untersucht, inwieweit die optische Kohärenztomographie (OCT) als nichtinvasive Methode zur Diagnostik und Verlaufskontrolle von Makulaödemen geeignet ist.

Methoden

Es wurden retrospektiv 106 Augen mit nichtdiabetischem Makulaödem in Bezug auf Diagnose, Netzhautdicke im OCT, Angiographiebefund sowie Visus evaluiert.

Ergebnisse

Der Befund eines Makulaödems korreliert zwischen OCT und Fluoreszenzangiographie in 60 von 61 Fällen (98%). Der Visus beträgt im Mittel 0,27. Zwischen gemessener Netzhautdicke und Visus besteht eine schwache Korrelation (r=0,32, p=0,001). Bei Kontrolluntersuchungen zeigt sich bei therapierten Augen (n=24) eine statistisch signifikante Abnahme der mittleren fovealen Netzhautdicke von 420±165 µm auf 354±165 µm (p=0,035) und ein geringer Visusanstieg von 0,30 auf 0,38 (p=0,025). Schlussfolgerung. Die optische Kohärenztomographie kann Makulaödeme nichtinvasiv nachweisen und häufig eine Angiographie als invasive Methode ersetzen. Der Verlauf des Makulaödems lässt sich bei Kontrolluntersuchungen objektiv und weitgehend untersucherunabhängig dokumentieren.

Abstract

Introduction

Objective and quantitative follow-up of macular edema with present clinical methods is limited. We studied to what extent optical coherence tomography (OCT) may be clinically useful in diagnosis and follow-up of non-diabetic macular edema.

Patients and methods

We evaluated 106 eyes with non-diabetic macular edema retrospectively considering diagnosis, foveal retinal thickness in OCT, fluorescein angiographic findings and visual acuity.

Results

In 60 of 61 eyes (98%) the diagnosis of macular edema was confirmed by fluorescein angiography. There was only a minor correlation between visual acuity and foveal retinal thickness (r=0,32, p=0.001). Follow-up of 24 eyes showed a statistically significant decrease of foveal retinal thickness under therapy from 420±165 µm to 354±165 µm (p=0,035) as well as a small improvement in visual acuity from 0.30 to 0.38 (p=0,025).

Conclusion

OCT can diagnose macular edema non-invasively and thus may replace fluorescein angiography as an invasive method. The reduction of macular edema in the course of therapeutic measures can be documented objectively with OCT.

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Abb. 1.
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Literatur

  1. Antcliff RJ, Stanford MR, Chauhan DS et al. (2000) Comparison between Optical Coherence Tomography and fundus fluorescein angiography for the detection of cystoid macular edema in patients with uveitis. Ophthalmology 107: 593–599

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Antcliff RJ, Spalton DJ, Stanford MR, Graham EM, Ffytche TJ, Marshall J (2001) Intravitreal Triamcinolone for uveitic cystoid macular edema. Ophthalmology 108: 765–772

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Arend O, Remky A, Solbach U, Harris A, Wolf S, Reim M (1996) Digitale Fluorescein-Angiographie zur Kontrolle des klinischen Verlaufs unter Therapie bei Patienten mit Zentralvenenverschluß und zystoidem Makulaödem. Klin Monatsbl Augenheilkd 209: 163–170

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Cox SN, Hay E, Bird AC (1988) Treatment of chronic macular edema with Acetazolamide. Arch Ophthalmol 106: 1190–1195

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Giovannini A, Amato G, Mariotti C, Scassellati B (2000) Optical Coherence Tomography findings in diabetic macular edema before and after vitrectomy. Opthalmic Surg Lasers 31: 187–191

    CAS  Google Scholar 

  6. Göbel W (2001) Effect of scan quality and measuring technique on retinal thickness measurements using Optical Coherence Tomography. Invest Ophthalmol Vis Sci 42: S794

    Google Scholar 

  7. Göbel W, Hartmann F, Haigis W (2001) The correlation between retina thickness and axial length as well as age, measured by Opthical Coherence Tomography. Ophthalmologe 98: 157–162

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Guez-Crosier Y, Othein-Girard P, Herbort CP (1992) Traitement différencié de l'oedème maculaire cystoide inflammatoire postopératoire et secondaire aux uvéites. Klin Monatsbl Augenheilkd 200: 367–73

    PubMed  Google Scholar 

  9. Hassenstein A, Bialasiewicz A, Richard G (2000) Optical Coherence Tomography in uveitis patients. Am J Ophthalmol 130: 669–670

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Hee MR, Izatt JA, Swanson EA et al. (1995) Optical Coherence Tomography in the Human Retina. Arch Ophthalmol 113: 325–332

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Hee MR, Puliafito CA, Wong C et al. (1995) Quantitative assessment of macular edema with Optical Coherence Tomography. Arch Ophthalmol 113: 1019–1029

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Hee MR, Puliafito CA, Duker JS et al. (1998) Topography of diabetic macular edema with Optical Coherence Tomography. Ophthalmology 105: 360–370

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Nussenblatt RB, Kaufman SC, Palestine AG, Davis MD, Ferris FL 3rd (1987) Macular thickening and visual acuity. Measurement in patients with cystoid macular edema. Ophthalmology 94: 1134–1139

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Otani T, Kishi S, Maruyama Y (1999) Patterns of diabetic macular edema with Optical Coherence Tomography. Am J Opthalmol 25: 256–261

    Google Scholar 

  15. Puliafito CA, Hee MR, Lin CP et al. (1995) Imaging of macular diseases with Optical Coherence Tomography. Ophthalmology 102: 217-229

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Rivelese M, George A, Sulkes D, Reichel E, Puliafito C (2000) Optical Coherence Tomography after laser photocoagulation for clinically sifnificant macular edema. Ophthalmic Surg Lasers 31: 192–197

    PubMed  Google Scholar 

  17. Schaudig U, Glaefke C, Scholz F, Richard G (2000) Optical Coherence Tomography for retinal thickness measurement in diabetic patients without clinically significant macular edema. Opthalmic Surg Lasers 31: 182–186

    CAS  Google Scholar 

  18. Schaudig U (2001) Leitthema Makuladiagnostik: Optische Kohärenztomographie. Ophthalmologe 98: 26–34

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Shaikh S, Blumenkranz MS (2001) Transient improvement in visual acuity and macular edema in central retinal vein occlusion accompanied by inflammatory features after pulse steroid and anti-inflammatory therapy. Retina 21: 176–178

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Strom C, Sander B, Larsen N, Larsen M, Lund-Andersen H (2002) Diabetic macular edema assessed with Optical Coherence Tomography and stereo fundus photography. Invest Ophthalmol Vis Sci 43: 241–245

    PubMed  Google Scholar 

  21. Toth CA, Narayan DG, Boppart SA et al. (1997) A comparison of retinal morphology viewed by Optical Coherence Tomography and by light microscopy. Arch Ophthalmol 115: 1425–1428

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Whitcup SM, Czaky KG, Podgor MJ, Chew EY, Perry CH, Nussenblatt RB (1996) A randomised masked crossover trial of acetazolamide for cystoid macular edema in patients with uveitis. Ophthalmology 103: 1054–63

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Yang CS, Cheng CY, Lee FL, Hsu WM, Liu JH (2001) Quantitative assessment of retinal thickness in diabetic patients with and without clinically significant macular edema using optical coherence tomography. Acta Ophthalmol Scand 79: 266–270

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Schneeberg, A.E., Göbel, W. Diagnostik und Verlaufskontrolle des nichtdiabetischen Makulaödems mithilfe der optischen Kohärenztomographie (OCT). Ophthalmologe 100, 960–966 (2003). https://doi.org/10.1007/s00347-003-0822-2

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