Skip to main content
Log in

Drainagesysteme in der Glaukomchirurgie

Drainage systems in glaucoma surgery

  • Leitthema: Glaukomdrainageimplants
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Glaukomdrainagesysteme (“aqueous shunts”; AS), haben insbesondere in den USA einen festen Platz in der Glaukomchirurgie. Sie bestehen aus einem Silikonschlauch, der in die Vorderkammer oder über die Pars plana in das Auge eingeführt wird, und einer im Bereich des Äquators des Auges fixierten Platte, um die sich das Filtrationsareal im Tenonraum bilden soll. Als Indikationen werden vor allem therapierefraktäre Glaukome, d. h.Augen nach mehrmaligen erfolglosen filtrierenden Operationen und andere Zuständen, bei denen Vernarbungen der Konjunktiva die Ausbildung eines Filterkissens aussichtslos erscheinen lassen, gesehen.Je nach Ausgangssituation kann durch AS der intraokulare Druck in 50–100% der Augen für viele Jahre kontrolliert werden.Dennoch ist die Implantation eines Drainagesystems nicht ohne Probleme, da in der frühen postoperativen Phase Hypotonien beobachtet werden, die zu einer schweren Aderhautabhebung bis zu einer expulsiven Blutung sowie durch eine aufgehobene Vorderkammer zu einer Hornhautdekompensation führen können.Zur Verhinderung dieser Komplikation haben einige Implantate (Ahmed Glaucoma und Krupin Valve) einen Ventilmechanismus, der den Kammerwasserabfluss limitieren soll.Bei anderen Modellen (Molteno und Baerveldt) hat es sich bewährt, den Silikonschlauch bis zur Ausbildung der fibrösen Kapsel um die Drainageplatte temporär mit einer Ligatur zu verschließen.Andererseits führt die Vernarbung des Filterareals nach einem Monat häufig zu einem temporären Druckanstieg, der jedoch meist durch Bulbusmassagen, Nadelung des Filterkissens oder die Gabe von Antimetaboliten erfolgreich abgefangen werden kann. Die verschiedenen Implantate scheinen bezüglich der langfristigen Druckkontrolle keine wesentlichen Unterschiede aufzuweisen. Insgesamt stellen subkonjunktivale Drainagesysteme bei enger Indikationsstellung und Beachtung der therapeutischen Prinzipien eine Bereicherung der Therapiemöglichkeiten insbesondere bei anders nicht beherrschbaren Glaukomerkrankungen dar.

Abstract

Glaucoma drainage devices, also known as aqueous shunts (AS) are widely used in the USA.They consist of a silicone tube that is inserted into the anterior chamber and connected to a plate made of silicone or polypropylene, the explant.The latter is positioned between the recti muscles and over several weeks the surrounding tissue forms a fibrous bleb around the plate.This serves as a permanent filtration reservoir.Recurrent failure of filtrating surgery is the main indication for the use of AS.Other indications include situations in which the formation of a filtering bleb seems to be unpromising because of extensive conjunctival scarring. Qualified success has been achieved for many years in 50–100% of the eyes treated depending on patient selection.The most serious complication is postoperative hypotonia that can lead to serious chorioidal detachment, suprachorioidal hemorrhage, flat anterior chamber and corneal decompensation. To avoid this complication some devices, i.e.the Ahmed Glaucoma and the Krupin valve have integrated mechanisms to sustain a residual intraocular pressure.With other devices i.e. the Molteno and the Baerveldt devices, the tube has to be temporarily ligated until bleb formation has started. On the other hand fibrous infiltration of the bleb 1–4 months after the surgery often leads to a reversible rise in introcular pressure, which can be treated by massaging the bulbus, needling the bleb or injection of antimetabolites.There are no obvious differences between the various forms of AS with regard to the success of pressure regulation. In summary,by close scrutiny of indications and management of complications,drainage systems are a useful option in the management of complicated glaucoma that carry a high risk of failure from conventional filtering surgery.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Dr.K. Hille Universitäts-Augenklinik und Poliklinik, Kirrberger Straße 1,66421 Homburg/Saar, E-Mail: aukhil@uniklinik-saarland.de

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hille, K., Hille, A. & Ruprecht, K. Drainagesysteme in der Glaukomchirurgie. Ophthalmologe 99, 902–916 (2002). https://doi.org/10.1007/s00347-002-0715-9

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-002-0715-9

Navigation