Zusammenfassung
Verschiebungen in der Höhe der Beckenkämme rechts gegen links können reversibel sein. Die Konvergenz der Iliosakralgelenkflächen nach dorsal und nach kaudal in Verbindung mit der Keulenform der Gelenke bedingt eine Mechanik, durch die Verschiebungen in einem Iliosakralgelenk von wenigen Millimetern Senkung der entsprechenden Beckenhälfte medial von 0,5–1,5 cm zur Folge haben. Diese—typische—Mechanik gilt für ca 50% einer Population. Varianten in Konvergenz und Gelenkform haben Änderungen bis zur Umkehrung dieser Mechanik zur Folge. Das Rö-Bild läßt in sagittaler Projektion Varianten der Iliosakralgelenkform erkennen.
Abstract
Differences of height palpating right and left cristae iliacae can be reversible. The facies articulares being convergent backward and downward in connection with the club-form of the sacroiliac joint cause a mechanism which a dislocation of a few mm in one ilio-sacral joint lets the pelvis-half of the same side appear 0.5–1.5 cm lowered. This mechanism is typical for ca. 50% of population. Variances in convergence and from the joint cause different mechanisms. X-ray in sagittal projection show variances in the form and convergence of ilio-sacral joint. Manipulations had to be adapted on the individual form and mechanism of this joint.
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Nachdruck aus "Asklepios", 6. Jahrg., Heft 9, Sept. 1965, ML Verlag Uelzen
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Cramer, A. Iliosakralmechanik. Manuelle Medizin 41, 288–290 (2003). https://doi.org/10.1007/s00337-003-0242-z
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