Skip to main content
Log in

Die Histologie von Crohn-typischen Läsionen im oberen Gastrointestinaltrakt

  • Übersichten
  • Published:
Der Pathologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bei vielen Crohn-Patienten werden das Duodenum, der Magen und der Ösophagus entweder initial oder im Laufe des Krankheitsverlaufes endoskopisch untersucht. Für den Pathologen ist es daher von großer Bedeutung, die Läsionen in Biopsaten kompetent klassifizieren und einen Morbus Crohn (MC) von anderen Krankheiten unterscheiden zu können. Im Duodenum und Antrum werden 2 Entzündungsmuster beobachtet: 1. die fokale Entzündung, die durch eine zumeist auf wenige Drüsen beschränkte Entzündung charakterisiert ist, und 2. die diskontinuierliche Entzündung, die durch einen Schleimhautumbau (im Duodenum Verkürzung und Verplumpung der Zotten, im Magen foveoläre Hyperplasie) und ein diskontinuierliches entzündliches Infiltrat gekennzeichnet ist. Das Auftreten von epitheloidzelligen Granulomen kann die Diagnose stützen, ist jedoch nicht Voraussetzung für die Diagnose MC. In Biopsaten aus dem Ösophagus kann die Diagnose MC histologisch nur gestellt werden, wenn subepithelial Granulome oder Riesenzellen nachweisbar sind. Die wichtigsten Differenzialdiagnosen werden in dieser Übersicht diskutiert.

Abstract

Most patients with Crohn's disease undergo upper endoscopy with biopsy at least once, and for the pathologist it is of utmost importance to classify the lesions observed in biopsy specimens from the upper gastrointestinal tract. Duodenal and gastric specimens present two patterns of inflammation: a focal inflammation, with the inflammatory process restricted to a few glands, and a discontinuous inflammation, with the inflammation involving the entire or at least large parts of the specimens. In the latter, the mucosal architecture is compromised. The occurrence of epitheloid granulomas may support the diagnosis of Crohn's disease, but is not mandatory. Crohn's disease can be recognized in specimens taken from the esophagus only if granulomas or giant cells are found beneath the epithelial layer. This review discusses the most important differential diagnoses of inflammatory lesions in the upper gastrointestinal tract.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Oberhuber, G. Die Histologie von Crohn-typischen Läsionen im oberen Gastrointestinaltrakt. Pathologe 22, 91–96 (2001). https://doi.org/10.1007/s002920000425

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s002920000425

Navigation