Skip to main content
Log in

Histomorphologische und molekularpathologische Prognosefaktoren beim kolorektalen Karzinom

Histomorphological and molecular-pathological prognostic factors in colorectal cancer

  • Hauptreferate: Aktuelle Habilitationen
  • Published:
Der Pathologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Kolorektale Karzinome stellen bei Männern und Frauen die zweithäufigste Krebserkrankung und Krebstodesursache in Deutschland dar. Gegenstand der Untersuchungen waren verschiedene Aspekte der morphologischen, immunhistochemischen und molekularpathologischen Prognosefaktoren bei kolorektalen Karzinomen und deren Vorstufen. Wir konnten u. a. die prognostische Relevanz und Wichtigkeit einer präzisen Klassifikation von perikolischen Tumorknötchen (PTDs) in der pT-Kategorie der TNM-Klassifikation aufzeigen. Zudem veranschaulichten wir, dass Patienten mit stattgehabten regionären Lymphknotenmetastasen nach neoadjuvanter Chemoradiotherapie (nCRT) bei rektalen Karzinomen mit einem ypN0-Status keine schlechtere Prognose aufzeigten als Patienten ohne Zeichen präoperativer Lymphknotenmetastasen.

Molekularpathologische Untersuchungen von sog. serratierten kolorektalen fibroblastischen Polypen als mögliche Vorläuferläsionen kolorektaler Karzinome ergaben, dass deren epithelialer Bereich eine echte neoplastische Komponente darstellt und somit ihre Berücksichtigung im Rahmen einer Risikoabschätzung für kolorektale Karzinome ermöglicht.

Abstract

Colorectal carcinomas are the second most common cancer and cause of cancer death in Germany for both men and women. Different aspects of morphological, immunohistochemical, and molecular pathological prognostic factors of colorectal carcinomas and their precursors were investigated. We demonstrated the prognostic relevance and importance of a precise classification of pericolonic tumor deposits (PTDs) in the pT category of the TNM classification. Furthermore, we demonstrated that patients with regional lymph node metastases after neoadjuvant chemoradiotherapy (nCRT) in rectal carcinomas with ypN0 status do not have a worse prognosis than patients without signs of preoperative lymph node metastases.

Molecular pathological examinations of so-called serrated colorectal fibroblastic polyps as possible precursor lesions of colorectal carcinomas showed that their epithelial area represents a true neoplastic component and thus allows for their consideration in the context of a risk assessment for colorectal carcinomas.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Agaimy A, Stoehr R, Vieth M, Hartmann A (2010) Benign serrated colorectal fibroblastic polyps/intramucosal perineuriomas are true mixed epithelial-stromal polyps (hybrid hyperplastic polyp/mucosal perineurioma) with frequent BRAF mutations. Am J Surg Pathol 34(11):1663–1671

    PubMed  Google Scholar 

  2. AJCC (2002) Cancer staging manual, 6. Aufl.

    Google Scholar 

  3. Caricato M, Ausania F, De Dominicis E, Vincenzi B, Rabitti C, Tonini G, Cellini F, Coppola R (2007) Tumor regression in mesorectal lymphnodes after neoadjuvant chemoradiation for rectal cancer. Eur J Surg Oncol 33(6):724–728

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Dworak O, Keilholz L, Hoffmann A (1997) Pathological features of rectal cancer after preoperative radiochemotherapy. Int J Colorectal Dis 12(1):19–23

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Erlenbach-Wünsch K, Bihl M, Hartmann A, Groisman GM, Vieth M, Agaimy A (2018) Serrated epithelial colorectal polyps (hyperplastic polyps, sessile serrated adenomas) with perineurial stroma: clinicopathological and molecular analysis of a new series. Ann Diagn Pathol 35:48–52

    Article  Google Scholar 

  6. Wünsch K, Müller J, Jähnig H, Herrmann RA, Arnholdt HM, Märkl B (2010) Shape is not associated with the origin of pericolonic tumor deposits. Am J Clin Pathol 133(3):388–394

    Article  Google Scholar 

  7. Erlenbach-Wünsch K, Semrau S, Fietkau R, Weber K, Hohenberger W, Rau T, Hartmann A, Merkel S, Agaimy A (2014) ypN0 nodal status after neoadjuvant chemoradiotherapy for rectal carcinoma is not associated with adverse prognosis as compared with pN0 after primary surgery. Int J Colorectal Dis 29(2):231–237

    Article  Google Scholar 

  8. Fearon ER, Vogelstein B (1990) A genetic model for colorectal tumorigenesis. Cell 61(5):759–767

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Goldstein NS, Turner JR (2000) Pericolonic tumor deposits in patients with T3N+M0 colon adenocarcinomas: markers of reduced disease free survival and intra-abdominal metastases and their implications for TNM classification. Cancer 88(10):2228–2238

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Krebs in Deutschland für 2013/2014, 11. Ausgabe, Robert-Koch Institut, Berlin 2017. Gemeinsame Publikation des Zentrums für Krebsregisterdaten und der Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e. V.

  11. Newman LA, Pernick NL, Adsay V, Carolin KA, Philip PI, Sipierski S, Bouwman DL, Kosir MA, White M, Visscher DW (2003) Histopathologic evidence of tumor regression in the axillary lymph nodes of patients treated with preoperative chemotherapy correlates with breast cancer outcome. Ann Surg Oncol 10(7):734–739

    Article  Google Scholar 

  12. Puppa G, Ueno H, Kayahara M, Capelli P, Canzonieri V, Colombari R, Maisonneuve P, Pelosi G (2009) Tumor deposits are encountered in advanced colorectal cancer and other adenocarcinomas: an expanded classification with implications for colorectal cancer staging system including a unifying concept of in-transit metastases. Mod Pathol 22(3):410–415

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Sauer R, Becker H, Hohenberger W, Rödel C, Wittekind C, Fietkau R, Martus P, Tschmelitsch J, Hager E, Hess CF, Karstens JH, Liersch T, Schmidberger H, Raab R (2004) German rectal cancer study group. Preoperative versus postoperative chemoradiotherapy for rectal cancer. N Engl J Med 351(17):1731–1740

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. S3-Leitlinien kolorektales Karzinom, Langversion 2.1. – Januar 2019. Herausgeber: Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaft e. V. (AWMF), Deutsche Krebsgesellschaft e. V. und Deutsche Krebshilfe

  15. Spreafico F, Gandola L, D’Angelo P, Terenziani M, Collini P, Bianchi M, Provenzi M, Indolfi P, Pession A, Nantron M, Di Cataldo A, Marchianò A, Catania S, Fossati Bellani F, Piva L, AIEOP Wilms Tumor Working Group (2012) Heterogeneity of disease classified as stage III in Wilms tumor: a report from the Associazione Italiana Ematologia Oncologia Pediatrica (AIEOP). Int J Radiat Oncol Biol Phys 82(1):348–354

    Article  Google Scholar 

  16. Tannapfel A, Neid M, Aust D, Baretton G (2010) Entstehung kolorektaler Karzinome. Unterschiedliche Wege und Vorstufen-differenzierte Nomenklatur. Dtsch Arztebl Int 107(43):760–766

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Wittekind CH, Wagner G (Hrsg) (1997) TNM-Klassifikation maligner Tumoren, 5. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  18. Wittekind CH, Meyer H‑J (2010) TNM-Klassifikation maligner Tumoren, 7. Aufl. Wiley-Blackwell, Weinheim

    Google Scholar 

  19. Ueno H, Mochizuki H, Hashiguchi Y, Ishiguro M, Miyoshi M, Kajiwara Y, Sato T, Shimazaki H, Hase K (2007) Extramural cancer deposits without nodal structure in colorectal cancer: optimal categorization for prognostic staging. Am J Clin Pathol 127(2):287–294

    Article  Google Scholar 

  20. WHO (2019) WHO classification of tumours, 5. Aufl. World Health Organization, Digestive System Tumours

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to K. Erlenbach-Wünsch.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

K. Erlenbach-Wünsch gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

The supplement containing this article is not sponsored by industry.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Erlenbach-Wünsch, K. Histomorphologische und molekularpathologische Prognosefaktoren beim kolorektalen Karzinom. Pathologe 41 (Suppl 2), 70–75 (2020). https://doi.org/10.1007/s00292-020-00880-y

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-020-00880-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation