Zusammenfassung
Hintergrund
Die Durchführung fetaler Obduktionen ist rückläufig, obwohl sie für betroffene Eltern neben einer Ursachenklärung bei Abort richtungsweisende Informationen hinsichtlich Wiederholungsrisiken bei Folgeschwangerschaften generieren kann.
Ziel der Arbeit
Ziel der Arbeit ist es, die Entwicklung fetaler Obduktionen der letzten 10 Jahre zu analysieren und zu überprüfen, welche Informationen durch eine fetale Obduktion gewonnen werden können.
Material und Methoden
Retrospektiv wurden fetale Obduktionsbefunde zweier Universitätsinstitute für Pathologie aus den Jahren 2005 bis 2014 ausgewertet. Berücksichtigt wurden neben demographischen Daten die Korrelation von pränataler Diagnose mit dem Obduktionsbefund, Unterschiede zwischen spontanen und induzierten Todesfällen sowie Charakteristika beider Institute.
Ergebnisse
Insgesamt wurden 428 fetale Obduktionen durchgeführt, wobei die Anzahl im Studienzeitraum um 24,2 % sank. Bei 29,7 % aller Obduktionen handelte es sich um induzierte Aborte, deren Fehlbildungen sich erwartungsgemäß deutlich von denen der spontanen Aborte und intrauterinen Fruchttode unterschieden (p < 0,001). Bei 116 der 428 Obduktionen (27,1 %) konnte keine Fehlbildung bzw. Todesursache detektiert werden, wobei es sich bei 95,7 % dieser Fälle um spontane Aborte handelte. Bei insgesamt 29 Obduktionen (6,8 %) bestand eine Diskrepanz zwischen klinischem Befund und Obduktionsergebnis. In 15 Fällen (3,5 %) lieferte die Obduktion mindestens eine ergänzende Anomalie im Vergleich zum pränatalen Befund.
Diskussion
Die fetale Obduktion ist trotz verbesserter pränataler Diagnostik auch heute noch von Bedeutung, da sie trotz aller Qualität pränataler Bildgebung nach wie vor klinische Diagnosen in einem signifikanten Prozentsatz von Fällen korrigieren bzw. ergänzen kann.
Abstract
Background
Fetal autopsy rates are decreasing in Western countries although post-mortem examinations render important information for the parents concerning the cause of abortion and risk of recurrence in future pregnancies.
Objective
The intention of the presented study was to analyze the development of fetal autopsies in Germany during the last decade and to review accessible information obtained by fetal autopsy.
Material and methods
Reports of fetal autopsies conducted in two German university Institutes of pathology between 2005 and 2014 were evaluated retrospectively. Demographic data and the correlation between clinical diagnoses and autopsy findings were assessed. In addition, differences between spontaneous and induced cases of abortion and differences between the institutes were also documented.
Results
Overall, 428 fetal autopsies were performed, whereby the number of autopsies decreased by 24.2% during the study period. Of the examined fetuses 29.7% were induced abortions which as expected exhibited different malformations compared to cases of spontaneous abortion (p < 0.001). There was no evidence of a malformation or other cause of death in 27.1% of the cases and 95.7% of these abortions occurred spontaneously. A discrepancy between clinical and autopsy findings was evident in 6.8% of cases and 3.5% of the autopsy examinations revealed at least one additional malformation compared to the prenatal clinical data.
Conclusion
Despite improvements in prenatal diagnostics, fetal autopsies remain an important diagnostic tool even today contributing additional information in a considerable number of cases potentially revising clinical diagnoses.
Literatur
Addison S, Arthurs OJ, Thayyil S (2014) Post-mortem MRI as an alternative to non-forensic autopsy in foetuses and children: from research into clinical practice. Br J Radiol 87:20130621
Akolekar R, Beta J, Picciarelli G et al (2015) Procedure-related risk of miscarriage following amniocentesis and chorionic villus sampling: a systematic review and meta-analysis. Ultrasound Obstet Gynecol 45:16–26
Bellad MB, Goudar SS, Edlavitch SA et al (2012) Consanguinity, prematurity, birth weight and pregnancy loss: a prospective cohort study at four primary health center areas of Karnataka, India. J Perinatol 32:431–437
Benn P, Cuckle H, Pergament E (2013) Non-invasive prenatal testing for aneuploidy: current status and future prospects. Ultrasound Obstet Gynecol 42:15–33
Ernst LM (2015) A pathologist’s perspective on the perinatal autopsy. Semin Perinatol 39:55–63
Faugstad TM, Brantberg A, Blaas HG et al (2014) Prenatal examination and postmortem findings in fetuses with gastroschisis and omphalocele. Prenat Diagn 34:570–576
Giordano G, Fellegara G, Brigati F et al (2011) Value of autopsy in renal malformations: comparison of clinical diagnosis and post-mortem examination. Acta Biomed 82:230–243
Godbole K, Bhide V, Nerune S et al (2014) Role of fetal autopsy as a complementary tool to prenatal ultrasound. J Matern Fetal Neonatal Med 27:1688–1692
Goldstein I, Weizman B, Nizar K et al (2014) The nuchal translucency examination leading to early diagnosis of structural fetal anomalies. Early Hum Dev 90:87–91
Grande M, Borrell A, Garcia-Posada R et al (2012) The effect of maternal age on chromosomal anomaly rate and spectrum in recurrent miscarriage. Hum Reprod 27:3109–3117
Khong TY (1997) Improving perinatal autopsy rates: who is counseling bereaved parents for autopsy consent? Birth 24:55–57
Lomax L, Johansson H, Valentin L et al (2012) Agreement between prenatal ultrasonography and fetal autopsy findings: a retrospective study of second trimester terminations of pregnancy. Ultraschall Med 33:E31–E37
Mchaffie HE, Fowlie PW, Hume R et al (2001) Consent to autopsy for neonates. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 85:F4–F7
Mokhtar MM, Abdel-Fattah MM (2001) Consanguinity and advanced maternal age as risk factors for reproductive losses in Alexandria, Egypt. Eur J Epidemiol 17:559–565
Nafziger E, Vilensky JA (2014) The anatomy of nuchal translucency at 10–14 weeks gestation in fetuses with trisomy 21: An incredible medical mystery. Clin Anat 27:353–359
O’leary CM, Bower C, Knuiman M et al (2007) Changing risks of stillbirth and neonatal mortality associated with maternal age in Western Australia 1984–2003. Paediatr Perinat Epidemiol 21:541–549
Opsjøn BE, Vogt C (2016) Explaining fetal death –what Are the contributions of fetal autopsy and placenta examination? Pediatr Dev Pathol 19:24–30
Ramalho C, Brandão O, Monterroso J et al (2012) Cardiac findings in routine fetal autopsies: more than meets the eye? Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 163:142–147
Rodriguez MA, Prats P, Rodríguez I et al (2014) Concordance between prenatal ultrasound and autopsy findings in a tertiary center. Prenat Diagn 34:784–789
Sarioglu N, Turowski G (2015) Autopsy of children, neonates, fetuses and embryos: preparation, technique and report writing. Pathologe 36:343–354
Simoens E, Hindryckx A, Moerman P et al (2015) Termination of pregnancy for renal malformations. Pediatr Nephrol 30:1443–1449
Struksnaes C, Blaas HG, Eik-Nes SH et al (2016) Correlation between prenatal ultrasound and postmortem findings in 1029 fetuses following termination of pregnancy. Ultrasound Obstet Gynecol 48:232–238
Thayyil S, Chitty LS, Robertson NJ et al (2010) Minimally invasive fetal postmortem examination using magnetic resonance imaging and computerised tomography: current evidence and practical issues. Prenat Diagn 30:713–718
Vimercati A, Grasso S, Abruzzese M et al (2012) Correlation between ultrasound diagnosis and autopsy findings of fetal malformations. J Prenat Med 6:13–17
Warland J, O’brien LM, Heazell AE et al (2015) An international internet survey of the experiences of 1,714 mothers with a late stillbirth: the STARS cohort study. BMC Pregnancy Childbirth 15:172
Wou K, Ouellet MP, Chen MF et al (2014) Comparison of the aetiology of stillbirth over five decades in a single centre: a retrospective study. BMJ Open 4:e004635
Zribi M, Makni S, Abid N et al (2013) Fetal cytomegalovirus infection diagnosed on autopsy: a case report. Ann Pathol 33:339–342
Danksagung
Die Autoren danken Dr. med. Hagen Andruszkow für die fachliche Beratung bei Erstellung der statistischen Auswertung.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
J. Andruszkow, W. Weichert, T. Braunschweig, R. Knüchel-Clarke und F. Erlmeier geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Additional information
Redaktion
J. Friemann, Lüdenscheid
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Andruszkow, J., Weichert, W., Braunschweig, T. et al. Fetale Obduktionen. Pathologe 38, 438–447 (2017). https://doi.org/10.1007/s00292-017-0324-7
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-017-0324-7