Skip to main content
Log in

Neue Operationsverfahren bei Knochentumoren

New surgical treatment options for bone tumors

  • Hauptreferate
  • Published:
Der Pathologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Primäre Knochenneoplasien können in benigne, lokal aggressive/selten metastasierende und maligne Tumoren klassifiziert werden. Patienten mit benignen Tumoren benötigen in der Regel eine operative Behandlung bei lokalen Beschwerden, meistens in Form von Schmerzen oder funktionellen Einschränkungen infolge der Kompression wichtiger anatomischer Strukturen wie Nerven oder Gefäße. Lokal aggressive/selten metastasierende Tumoren weisen ein infiltratives Wachstumsmuster auf, sodass eine operative Behandlung zur Vermeidung einer weiteren Knochendestruktion, die im Verlauf zur lokalen Instabilität führen kann, erforderlich ist. Bei malignen Tumoren ist die chirurgische Therapie – mit wenigen Ausnahmen –Voraussetzung für das Langzeitüberleben, entweder alleine oder in Kombination mit einer systemischen Chemotherapie.

Während die Linderung lokaler Beschwerden mit einem minimalen Schaden an gesundem Gewebe das primäre Ziel der chirurgischen Behandlung bei benignen Tumoren und die Minimierung des Lokalrezidivrisikos unter Gewährleistung der Stabilität des betroffenen Knochens bei lokal aggressiven/selten metastasierenden Tumoren darstellen, ist das Hauptziel der operativen Behandlung von Knochensarkomen die Resektion des Tumors im Gesunden, gefolgt von der Defektrekonstruktion und dem Funktionserhalt. Dieser Übersichtsartikel stellt aktuelle Entwicklungen der chirurgischen Therapie primärer Knochenneoplasien und innovative Rekonstruktionsverfahren vor.

Abstract

Primary bone neoplasms can be classified into benign, locally/aggressive and rarely metastasizing and malignant tumors. Patients with benign tumors usually undergo surgical treatment in cases of local symptoms, mainly consisting of pain or functional deficits due to compression of important anatomical structures, such as nerves or blood vessels. Locally/aggressive and rarely metastasizing tumors exhibit an infiltrative growth pattern, so that surgical treatment is necessary to prevent further destruction of bone leading to local instability. Finally, the surgical treatment of malignant tumors is, with few exceptions, considered to be a prerequisite for long-term survival, either alone or in combination with systemic chemotherapy. Whereas the main objective of surgery in the treatment of benign tumors is relief of local symptoms with a minimum amount of damage to healthy tissue and minimizing the risk of local recurrence while ensuring bone stability in locally aggressive and rarely metastasizing tumors, the primary goal in the operative treatment of bone sarcomas is the resection of the tumor with clear surgical margins followed by defect reconstruction and the preservation of function. This review examines the current developments in the surgical treatment of primary bone neoplasms with respect to the management of the tumors and novel reconstructive options.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Balke M, Ahrens H, Streitburger A et al (2009) Modular endoprosthetic reconstruction in malignant bone tumors: indications and limits. Recent Results Cancer Res 179:39–50

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Baumgart R, Hinterwimmer S, Krammer M et al (2005) The bioexpandable prosthesis: a new perspective after resection of malignant bone tumors in children. J Pediatr Hematol Oncol 27:452–455

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Baumgart R, Lenze U (2009) Expandable endoprostheses in malignant bone tumors in children: indications and limitations. Recent Results Cancer Res 179:59–73

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Brosjo O, Pechon P, Hesla A et al (2013) Sclerotherapy with polidocanol for treatment of aneurysmal bone cysts. Acta Orthop 84:502–505

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  5. Dieckmann R, Henrichs MP, Gosheger G et al (2014) Short-stem reconstruction for megaendoprostheses in case of an ultrashort proximal femur. BMC Musculoskelet Disord 15:190

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  6. Freyschmidt J, Ostertag H, Jundt G (2010) Knochenbildende Tumoren. In: Freyschmidt J, Ostertag H, Jundt G (Hrsg) Knochentumoren mit Kiefertumoren. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 93–272

  7. Freyschmidt J, Ostertag H, Jundt G (2010) Tumoren des Knochenmarkraumes. In: Freyschmidt J, Ostertag H, Jundt G (Hrsg) Knochentumoren mit Kiefertumoren. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 443–536

  8. Gebert C, Wessling M, Gotze C et al (2010) The Modular Universal Tumour And Revision System (MUTARS(R)) in endoprosthetic revision surgery. Int Orthop 34:1261–1265

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  9. Gosheger G, Gebert C, Ahrens H et al (2006) Endoprosthetic reconstruction in 250 patients with sarcoma. Clin Orthop Relat Res 450:164–171

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Gosheger G, Hardes J, Ahrens H et al (2004) Silver-coated megaendoprostheses in a rabbit model – an analysis of the infection rate and toxicological side effects. Biomaterials 25:5547–5556

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Hardes J, Ahrens H, Gebert C et al (2007) Lack of toxicological side-effects in silver-coated megaprostheses in humans. Biomaterials 28:2869–2875

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Hardes J, von Eiff C, Streitbuerger A et al (2010) Reduction of periprosthetic infection with silver-coated megaprostheses in patients with bone sarcoma. J Surg Oncol 101:389–395

    PubMed  Google Scholar 

  13. Hirn M, De Silva U, Sidharthan S et al (2009) Bone defects following curettage do not necessarily need augmentation. Acta Orthop 80:4–8

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  14. Lange T, Stehling C, Frohlich B et al (2013) Denosumab: a potential new and innovative treatment option for aneurysmal bone cysts. Eur Spine J 22:1417–1422

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  15. Leithner A, Tunn P-U, Windhager R (2008) Primäre und sekundäre Knochentumoren. In: Gnant M, Schlag PM (Hrsg) Chirurgische Onkologie – Strategien und Standards für die Praxis. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 481–494

  16. Nielsen G, Fletcher J, Oliveira A (2013) Aneurysmal bone cyst. In: Fletcher C, Bridge J, Hogendoorn P, Mertens F (Hrsg) WHO classification of tumours of soft tissue and bone. IARC, Lyon, S 348–349

  17. Pauli C, Fuchs B, Pfirrmann C et al (2014) Response of an aggressive periosteal aneurysmal bone cyst (ABC) of the radius to denosumab therapy. World J Surg Oncol 12:17

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  18. Pelle DW, Ringler JW, Peacock JD et al (2014) Targeting receptor-activator of nuclear kappaB ligand in aneurysmal bone cysts: verification of target and therapeutic response. Transl Res 164:139–148

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Rastogi S, Varshney MK, Trikha V et al (2006) Treatment of aneurysmal bone cysts with percutaneous sclerotherapy using polidocanol. A review of 72 cases with long-term follow-up. J Bone Joint Surg [Br] 88:1212–1216

  20. Reddy KI, Sinnaeve F, Gaston CL et al (2014) Aneurysmal bone cysts: do simple treatments work? Clin Orthop Relat Res 472:1901–1910

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Schinhan M, Funovics P, Dominkus M et al (2012) Growing prostheses for reconstruction of lower limb defects in children. Oper Orthop Traumatol 24:235–245

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Streitburger A, Gosheger G, Dieckmann R et al (2014) Bone defect reconstruction in bone sarcoma surgery: tumour endoprosthesis versus biological reconstruction. Unfallchirurg 117:600–606

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Szendroi M, Szoke G (2014) Tumour-like lesions of bone. In: Bentley G (Hrsg) European surgical orthopaedics and traumatology the EFORT textbook. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 4017–4035

  24. Varshney MK, Rastogi S, Khan SA et al (2010) Is sclerotherapy better than intralesional excision for treating aneurysmal bone cysts? Clin Orthop Relat Res 468:1649–1659

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

G. Gosheger besitzt ein Patent für die Silberbeschichtung von Endoprothesen. D. Andreou, M.P. Henrichs, M. Nottrott, A. Streitbürger und J. Hardes geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Andreou.

Additional information

The supplement this article is part of is not sponsored by the industry.

Der Abstract des Beitrags wurde erstpubliziert in Der Pathologe Supplement 1, 2014: 10.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Andreou, D., Henrichs, M., Gosheger, G. et al. Neue Operationsverfahren bei Knochentumoren. Pathologe 35 (Suppl 2), 232–236 (2014). https://doi.org/10.1007/s00292-014-2004-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-014-2004-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation