Skip to main content
Log in

Bethesda-Klassifikation der Feinnadelpunktion der Schilddrüse

Viel Lärm um wenig Neues?

Bethesda classification of fine needle punctures of the thyroid

Much ado about nothing really new?

  • Schwerpunkt
  • Published:
Der Pathologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das 2008 publizierte „Bethesda System for Reporting Thyroid Cytopathology“ (Baloch et al. 2008, Cytojournal 5:6; Baloch et al. 2008, Diagn Cytopathol 36:425–437) stellt ein stark klinikbezogenes Befundschema dar. Die Zielsetzung bestand darin, dem Kliniker eine Hilfestellung für die weiteren Behandlungsoptionen und dem Zytopathologen die Möglichkeit zur rechtlichen Absicherung zu geben sowie letztlich die Vergleichbarkeit nationaler Studien auf internationaler Ebene zu ermöglichen. Die Werkzeuge zur Durchsetzung dieser Ziele sind allerdings naturgemäß sehr deutlich auf die US-amerikanischen Bedürfnisse ausgerichtet, sodass sich das Befundschema auf europäischer Ebene bisher kaum durchgesetzt hat. Dafür gibt es eine Reihe von Gründen: a) Die Kriterien für ein repräsentatives Präparat werden in der Bethesda-Klassifikation sehr restriktiv gehandhabt; die Einhaltung dieser Kriterien würde zu einer deutlich höheren Zahl an unnötigen Repunktionen führen. b) Durch die Einführung einer weiteren, insgesamt sehr heterogenen Befundkategorie (Atypien mit unklarer Bedeutung/follikuläre Veränderungen mit unklarer Bedeutung) wird die angestrebte Verringerung der als follikuläre Neoplasie klassifizierten Befunde nur schwer zu erreichen sein; die beiden Kategorien zusammen werden eher zu einem Anstieg histologisch abklärungsbedürftiger Befunde führen. Dazu muss bezweifelt werden, dass Kliniker bei der neu eingeführten Kategorie, die nach den geforderten Kriterien ein Malignitätsrisiko von 5–15% aufweisen soll, eine abwartenden Haltung mit empfohlener Repunktion einnehmen werden. c) Der Nutzen molekularpathologischer Zusatzuntersuchungen zur Klarifizierung unklarer Befunde hat bisher keinen Eingang in die Befundempfehlungen gefunden.

Für den in der Feinnadelpunktion der Schilddrüse geübten Zytologen stellt die Bethesda-Nomenklatur somit keine wesentliche Verbesserung im Vergleich zu den bisher benutzten und etablierten Befundschemata dar. Als positives Argument verbleibt somit nur das Bestreben der Einführung einer weltweit akzeptierten Klassifikation zur Vergleichbarkeit von Befunden in nationalen und internationalen Studien.

Abstract

The Bethesda system for reporting thyroid cytopathology was published in 2008 (Baloch et al. 2008, Cytojournal 5:6; Baloch et al. 2008, Diagn Cytopathol 36:425–437) offering a classification system which is closely related to clinical data. The aim was to ensure adequate terminology without risk of errors in understanding, to advise clinicians concerning therapeutic options in relationship to cytological diagnoses as well as to facilitate the comparison of cytology data at national and international levels. However, mainly due to specific US American (both medical and legal) demands, this classification system is not yet fully appreciated in most European countries. The reasons are various: (a) Criteria for representative material are much more restrictive than those commonly used and in Germany a higher number of (unnecessary) repunctures would be the consequence. (b) It remains doubtful whether the introduction of a new and rather heterogeneous category of “atypia of undetermined significance or follicular lesion of undetermined significance” would contribute to a substantial decrease of findings classified as “follicular neoplasia”. Furthermore it is unlikely that clinicians would be willing to accept the recommended conservative approach with repuncture if a new diagnostic category is associated with a calculated risk of malignancy in 5–15% cases. (c) Until now an integration of new developments in molecular markers into the Bethesda system is missing.

Thus, for experienced cytologists the Bethesda system for reporting thyroid cytopathology offers very limited benefits in comparison to the currently used, established and highly accepted classification systems. However, a positive argument remains the fact that an internationally accepted classification system may improve the comparability of the results of national and international studies on thyroid findings.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Adeniran AJ, Hiu P, Chhieng DC et al (2011) BRAF mutation testing of thyroid fine-needle aspiration specimens enhances the predictability of malignancy in thyroid follicular lesions of undetermined significance. Acta Cytol 55:570–575

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Baloch ZW, Cibas ES, Clark DP et al (2008) The National Cancer Institute thyroid fine needle aspiration state of the science conference: a summation. Cytojournal 5:6

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Baloch ZW, LiVolsi VA, Asa SL et al (2008) Diagnostic terminology and morphologic criteria for cytologic diagnosis of thyroid lesions: a synopsis of the National Cancer Institute Thyroid Fine-Needle Aspiration State of the Science Conference. Diagn Cytopathol 36:425–437

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Böcking A, Freudenberg N (1998) Standardisierte Befunderstellung in der extragenitalen Zytologie. Pathologe 19:235–238

    Article  Google Scholar 

  5. Cady B (2000) Comparative analysis of thyroid carcinoma in Germany and the U.S. Cancer 89:1–4

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Cochand-Priollet B, Prat JJ, Polivka M et al (2003) Thyroid fine needle aspiration: the morphological features on ThinPrep slide preparations. Eighty cases with histological control. Cytopathology 14:343–349

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Droese M (1995) Punktionszytologie der Schilddrüse. 2 Aufl., Schattauer, Stuttgart

  8. Feldkamp J (2010) Versorgung von Schilddrüsenkranken in Deutschland. In: Dralle H (Hrsg) Schilddrüse 2009. Qualitätsstandards in der Schilddrüsenmedizin. Lehmanns, Berlin

  9. Filie AC, Asa SL, Geisinger KR et al (2008) Utilization of ancillary studies in thyroid fine needle aspirates: a synopsis of the National Cancer Institute thyroid fine needle aspiration state of the science conference. Diagn Cytopathol 36:438–441

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Führer D, Schmid KW (2010) Benigner Schilddrüsenknoten oder Schilddrüsenmalignom? Internist 51:611–619

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Gharib H, Goellner JR, Johnson DA (1993) Fine-needle aspiration cytology of the thyroid. A 12-year experience with 11,000 biopsies. Clin Lab Med 13:699–709

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Gharib H, Papini E, Paschke R (2008) Thyroid nodules: a review of current guidelines, practices and prospects. Eur J Endocrinol 159:493–505

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Goellner JR, Gharib H, Grant CS et al (1987) Fine needle aspiration cytology of the thyroid, 1980–1986. Acta Cytol 31:587–590

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Kocjan G, Chandra A, Cross PA, et al (2011) The interobserver reproducibility of thyroid fine-needle aspiration using the UK college of pathologists‘ classification System. Am J Clin Pathol 135:852–859

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Kocjan G, Cochand-Priollet B, Augustin PP de et al (2010) Diagnostic terminology für reporting thyroid fine needle aspiration cytology: European Federation of Cytology Societies thyroid working party symposium, Lisbon 2009. Cytopathology 21:86–92

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Lew J, Snyder R, Sanchez Y, Solorzano C (2011) Fine needle aspiration of the thyroid: correlation with final histopathology in a surgical series of 797 patients. J Am Coll Surg 213: 188–195

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Mazeh H, Mizrahi I, Halle D et al (2011) Development of a microRNA-based molecular assay for the detection of papillary thyroid carcinoma in aspiration biopsy samples. Thyroid 21:111–118

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Musholt TJ, Fottner C, Weber MM et al (2010) Detection of papillary thyroid carcinoma by analysis of BRAF and RET/PTC1 mutations in fine-needle aspiration biopsies of thyroid nodules. World J Surg 34:2595–2603

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Reiners C, Wegscheider K, Schicha H et al (2004) Prevalence of thyroid disorders in the working population of Germany: ultrasonography screening in 96,278 unselected employees. Thyroid 14:926–932

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Schäffer R (2005) Die Feinnadelpunktion der Schilddrüse im Wandel der Zeit. In: Freudenberg N, Wiener H, Höbling W et al (Hrsg) Verhandlungen der Österreichischen Gesellschaft für Zytologie, Deutschen Gesellschaft für Zytologie, Schweizerischen Gesellschaft für Zytologie. Elsevier, München, S 104–121

  21. Schäffer R (2009) Schilddrüsenzytologie: Aktuelle Aspekte. In: Freudenberg N, Bernhardt K, Pache JC et al (Hrsg) Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Zytologie, Österreichischen Gesellschaft für Zytologie, Schweizerischen Gesellschaft für Zytologie. MWV, Berlin, S 116–124

  22. Schäffer R, Schenck U (2009) Feinnadelpunktion der Schilddrüse und Bethesda: Eine kritische Bewertung. In: Schenck U, Schenk UB Klinische Zytologie 20. Fortbildungstagung 2009. Zuckschwerdt, München, S 92–97

  23. Schmid KW, Reiners C (2011) Wann ist die Feinnadelbiopsie der Schilddrüse am effektivsten? Pathologe 32:169–173

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Singh RS, Wang HH (2011) Eliminating the „Atypia of Undetermined Significance/Follicular lesion of Undetermined Significance“ Category from the Bethesda System for Reporting Thyroid Cytopathology. Am J Clin Pathol 136:896–902

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. (o A) (2010) The Bethesda System for Reporting Thyroid Cytopathology. Definitions, Criteria and Explanatory Notes. In: Ali SZ, Cibas ES (Hrsg) Springer, New York

  26. Ting S, Bockisch A, Führer-Sakel D et al (2012) Feinnadelbiopsie (FNB) der Schilddrüse. Nuklearmediziner 35:22–29

    Article  Google Scholar 

  27. Ting S, Sheu SY, Worm K, Schmid KW (2012) microRNA-Profile in der Feinnadelbiopsie der Schilddrüse. Pathologe, im Druck in diesem Heft

  28. Tötsch M, Öztürk K, Farahati J et al (2005) Evaluation of diagnostic groups in liquid-based -FNA (ThinPrep) of the thyroid [abstract]. Thyroid 15:211–212

    Google Scholar 

  29. Tötsch M, Quadbeck B, Görges R et al (2005) Präoperative Punktionszytologie beim Schilddrüsenkarzinom. Onkologe 11:40–49

    Article  Google Scholar 

  30. Yang J, Schnadig V, Logrono R, Wasserman PG (2007) Fine-needle aspiration of thyroid nodules: a study of 4703 patients with histologic and clinical correlations. Cancer 111:306–315

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Yassa L, Cibas ES, Benson CB et al (2007) Long-term assessment of a multidisciplinary approach to thyroid nodule diagnostic evaluation. Cancer 111:508–516

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Schäffer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schäffer, R., Schmid, K. & Tötsch, M. Bethesda-Klassifikation der Feinnadelpunktion der Schilddrüse. Pathologe 33, 324–330 (2012). https://doi.org/10.1007/s00292-012-1575-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-012-1575-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation