Zusammenfassung
Das Enteropathie-assoziierte T-Zell-Lymphom (ETL) stellt das häufigste T-Zell-Lymphom des Gastrointestinaltrakts dar. Üblicherweise manifestiert es sich klinisch als Tumor mit Zöliakie-artigen Prodromalsymptomen einer Malabsorption, häufig jedoch auch als spontane Darmperforation. Innerhalb der morphologisch sehr variablen ETL lassen sich immunhistochemisch, genetisch und möglicherweise auch pathogenetisch 2 Typen abgrenzen. 80% der ETL zeigen eine enge Assoziation mit Zöliakie, eine pleomorphe Zytomorphologie, meist keine Expression von CD8 sowie CD56. 20% der ETL zeigen eine monomorph klein- bis mittelgroßzellige Zytomorphologie sowie häufige Expression von CD56 und CD8, während eine Assoziation mit Zöliakie eher selten ist. Genetisch zeigen ETL häufig chromosomale Zugewinne von 9q33-q34.
Abstract
Enteropathy type T-cell lymphomas (ETL) are the most frequent T-cell lymphomas arising in the gastrointestinal tract. Commonly, the neoplasm is clinically associated with symptoms of malabsorption, and it frequently manifests as a spontaneous bowel perforation. Among ETL, two types can be distinguished by morphology, immunophenotype and, possibly, by pathogenesis. A total of 80% of ETL are characterized by a close association with celiac disease, pleomorphic cytomorphology and the rare expression of CD8 and CD56. In contrast, 20% of ETL show a monomorphic small to medium size cytomorphology and frequent expression of CD8 and CD56, an association with celiac disease is rare in the latter cases. Genetically, ETL is characterized by frequent and recurrent chromosomal gains of 9q33-q34.
Literatur
Isaacson P, Wright D, Ralfkiaer E, Jaffe ES (2001) Enteropathy-type T-cell lymphoma. In: Jaffe ES, Harris NL, Stein H, Vardiman JW (eds) World Health Organization Classification of Tumours. Tumours of haematopoietic and lymphoid tissues. IARC, Lyon, pp 208–209
Isaacson PG, Wright DH (1978) Malignant histiocytosis of the intestine. Its relationship to malabsorption and ulcerative jejunitis. Hum Pathol 9: 661–677
Isaacson PG, O’Connor NT, Spencer J et al. (1985) Malignant histiocytosis of the intestine: a T-cell lymphoma. Lancet 18: 688–691
O’Farelly C, Feighery C, O’Brian DS et al. (1986) Humoral response to wheat protein in patients with coeliac disease and enteropathy associated T cell lymphoma. Br Med J (Clin Res Ed) 293: 908–910
Daum S, Hummel M, Weiss D et al. (2000) Refractory sprue syndromes with clonal intraepithelial lymphocytes evolving into overt enteropathy-type T-cell lymphoma. Digestion 62: 60–65
Gale J, Simmonds PD, Mead GM et al. (2000) Enteropathy-type T-cell lymphoma: clinical features and treatment of 31 patients in a single institution. J Clin Oncol 18: 795–803
Isaacson PG, Du MQ (2005) Gastrointestinal lymphoma: where morphology meets molecular biology. J Pathol 205: 255–274
Chott A, Vesely M, Simonitsch I et al. (1999) Classification of intestinal T-cell neoplasms and their differential diagnosis. Am J Clin Pathol 111: S68–S74
Chott A, Haedicke W, Mosberger I et al. (1998) Most CD56+ intestinal lymphomas are CD8+CD5- T-cell lymphomas of monomorphic small to medium size histology. Am J Pathol 153: 1483–1490
Zettl A, Ott G, Makulik A et al. (2002) Chromosomal gains at 9q characterize enteropathy-type T-cell lymphoma. Am J Pathol 161: 1635–1645
Zettl A, Rüdiger T, Konrad MA et al. (2004) Genomic profiling of peripheral T-cell lymphoma, unspecified and anaplastic large T-cell lymphoma delineates novel recurrent chromosomal alterations. Am J Pathol 164: 1837–1848
Daum S, Cellier C, Mulder CJJ (2005) Refractory celiac disease. Best Pract Res Clin Gastroenterol 19: 413–424
Cellier C, Delabesse E, Helmer C et al. (2000) Refractory sprue, celiac disease and enteropathy-associated T-cell lymphoma. Lancet 356: 203–208
Verkarre V, Asnafi V, Lecomte T et al. (2003) Refractory celiac diseae is a diffuse gastrointestinal disease. Gut 52: 205–211
Verkarre V, Romana SP, Cellier C et al. (2003) Recurrent partial trisomy 1q22-q44 in clonal intraepithelial lymphocytes in refractory celiac sprue. Gastroenterology 125: 40–46
Interessenkonflikt
Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Zettl, A., Rüdiger, T. & Müller-Hermelink, H. Pathologie und Pathogenese des Enteropathie-assoziierten T-Zell-Lymphoms. Pathologe 28, 59–64 (2007). https://doi.org/10.1007/s00292-006-0886-2
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-006-0886-2