Skip to main content
Log in

Aktuelle morphologische Diagnostik bösartiger Lungentumoren

Current morphological diagnosis of malignant lung tumors

  • Schwerpunkt: Lungen- und Pleurapathologie — Übersicht
  • Published:
Der Pathologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die histologische Klassifikation der Lungentumoren wird derzeit nach der WHO-Klassifikation von 2004 vorgenommen. Da kleinzellige Lungenkarzinome unabhängig vom Tumorstadium primär einer Chemotherapie zugeführt werden und bei nichtkleinzelligen Karzinomen im Falle eines operabel erscheinenden Tumors (UICC-Stadien I und II) primär eine Resektion des Tumors angestrebt wird, ist diese histopathologische Differenzierung von besonderer Bedeutung. Bei der Identifizierung spezifischer Therapietargets, die selektiv therapeutisch beeinflusst werden können, steht aktuell die Inhibition des epidermalen Wachstumsfaktorrezeptors (EGFR) im Vordergrund des Interesses. Mittels molekularpathologischer Verfahren ist es inzwischen möglich, eine Typisierung bösartiger Lungentumoren durchzuführen und Subgruppen mit unterschiedlicher Prognose zu definieren sowie die Expressionslevel verschiedener Gene mit der Sensitivität gegenüber bestimmten Chemotherapeutika zu assoziieren.

Abstract

The histological classification of lung tumors is based upon the 2004 WHO classification. Small cell lung cancer (SCLC) is primarily treated by means of anti-neoplastic chemotherapy, independently of the tumor stage. In resectable stages of non-small cell lung cancer (NSCLC, UICC-stages I and II), complete tumor resection is the aim. Therefore, the distinction between SCLC and NSCLC is still of particular importance. Currently, great interest is focused on the identification of specific therapeutic targets, especially on the inhibition of the epidermal growth factor ruptur (EGFR). Today, malignant lung tumors can also be classified by means of molecular pathology. Subgroups with different prognoses can be identified by gene expression profiling. The expression levels of several genes are associated with sensitivity against certain anti-cancer agents.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Berufsverband Deutscher Pathologen, Deutsche Gesellschaft für Pathologie (2005) Empfehlungen zur pathologisch-anatomischen Diagnostik von Lungentumoren

  2. Colby TV, Koss MN, Travis WD (1995) Atlas of tumor pathology; tumors of the lower respiratory tract. AFIP, New York

  3. Corrin B (2000) Pathology of the lungs. Churchill Livingstone, London

  4. Garber ME, Troyanskaya OG, Schluens K et al. (2001) Diversity of gene expression in adenocarcinoma of the lung. Proc Natl Acad Sci USA 98:13784–13789

    Article  Google Scholar 

  5. Giordano TJ, Shedden KA, Schwartz DR et al. (2001) Organ-specific molecular classification of primary lung, colon, and ovarian adenocarcinomas using gene expression profiles. Am J Pathol 159:1231–1238

    PubMed  Google Scholar 

  6. Hatcher J, Dover DC (2003) Trends in histopathology of lung cancer in Alberta. Can J Public Health 94:292–296

    PubMed  Google Scholar 

  7. Hirsch FR, Varella-Garcia M, Bunn PA Jr et al. (2003) Epidermal growth factor receptor in non-small-cell lung carcinomas: correlation between gene copy number and protein expression and impact on prognosis. J Clin Oncol 20:3798–3807

    Article  Google Scholar 

  8. Janssen-Heijnen ML, Coebergh JW (2003) The changing epidemiology of lung cancer in Europe. Lung Cancer 41:245–258

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Junker K (2004) Therapieinduzierte morphologische Veränderungen bösartiger Lungentumoren. Pathologe 25:475–480

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Junker K, Wiethege T, Müller KM (2000) Pathology of small cell lung cancer. J Cancer Res Clin Oncol 126:361–368

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Kikuchi K, Daigo Y, Katagiri T et al. (2003) Expression profiles of non-small cell lung cancers on cDNA mircoarrays: idenfitication of genes for prediction of lymph-node metastasis and sensitivity to anti-cancer drugs. Oncogene 22:2192–2205

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Leslie KO, Wick MR (2005) Practical pulmonary pathology — a diagnostic approach. Churchill Livingstone, Philadelphia Edinburgh London New York Oxford St. Louis Sydney Toronto

  13. Lynch TJ, Bell DW, Sordella R et al. (2004) Activating mutations in the epidermal growth factor receptor underlying responsiveness of non-small-cell lung cancer to Gefitinib. N Engl J Med 350:1–11

    Article  Google Scholar 

  14. Müller KM, Wiethege T (2005) Lungentumoren. Molekulare Pathologie und Prognosefaktoren. Onkologe 11:S12–S15

    Article  Google Scholar 

  15. Müller KM, Wiethege T, Krismann M, Junker K (2002) Molekulare Pathologie bösartiger pulmonaler und pleuraler Tumoren — Teil 1: Pulmonale Tumoren. In: Ruckpaul D, Ganten D (Hrsg) Handbuch der molekularen Medizin, Bd 10. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, S 29–64

  16. Nacht M, Dracheva T, Gao Y et al. (2001) Molecular characteristics of non-small cell lung cancer. Proc Natl Acad Sci USA 98:15203–15208

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Oyama T, Osaki T, Baba T et al. (2005) Molecular genetic tumor markers in non-small cell lung cancer. Anticancer Res 25:1193–1196

    PubMed  Google Scholar 

  18. Paez JG, Janne PA, Lee JC et al. (2004) EGFR mutations in lung cancer: correlation with clinical response to Gefitinib therapy. Science 304:1497–1500

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Petty RD, Nicolson MC, Kerr KM et al. (2004) Gene expression profiling in non-small cell lung cancer: from molecular mechanisms to clincal application. Clin Cancer Res 10:3237–3248

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Tomida S, Koshikawa K, Yatabe Y et al. (2004) Gene expression-based, individualized outcome prediction for surgically treated lung cancer patients. Oncogene 23:5360–5370

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Tsao MS, Sakurada A, Cutz JC et al. (2005) Erlotinib in lung cancer — molecular and clinical predictors of outcome. N Engl J Med 35:133–144

    Article  Google Scholar 

  22. Wittekind CH, Wagner G (Hrsg) (1997) TNM-Klassifikation maligner Tumoren. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo

  23. WHO (1999) Histological typing of lung and pleural tumours. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo

  24. WHO (2004) Tumors of the lung, pleura, thymus and heart. IARC, Lyon

  25. Yoshimi I, Ohshima A, Ajiki W et al. (2003) A comparison of trends in the incidence rate of lung cancer by histological type in the Osaka cancer registry, Japan and in the surveillance, epidemiology and end results program, USA. Jpn J Clin Oncol 33:98–194

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to K. Junker.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Junker, K. Aktuelle morphologische Diagnostik bösartiger Lungentumoren. Pathologe 27, 90–98 (2006). https://doi.org/10.1007/s00292-006-0818-1

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-006-0818-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation