Zusammenfassung
In einer Studie aus fast 30 Jahren wurde die Häufigkeit der silikotischen Schwielenerweichung im Aachener Revier mit der im Ruhrbergbau verglichen. Dabei ergab sich ein leichtes Überwiegen der Häufigkeit einer silikotischen Schwielenerweichung für das Ruhrgebiet. Es wird die Morphologie der Schwielenerweichung beschrieben und insbesondere auf ihre Pathogenese eingegangen. Schließlich werden eine Reihe von Komplikationen dargestellt, von denen die Massenblutung aus den oberen Luftwegen durch Gefäßarrosion die eindrucksvollste ist. Selten ist der Einbruch erweichten Schwielenmaterials in die arterielle Blutbahn. Mikroskopisch kleine Partikeln von Staub- bzw. Schwielenmaterial sind dagegen ein häufiger Befund in Leber, Milz und Nieren ehemaliger Bergleute. Sie weisen auf die Häufigkeit des Einbruchs von Schwielenpartikeln in die Blutbahn hin, ohne dass dem eine klinische Bedeutung zukommen würde.
Abstract
Over a period of approximately 30 years we have compared the frequency of Miner's phthisis in the coal minings areas of Aachen and the Ruhr area of Essen and have investigated a total of approximately 600 lungs with silicosis. In cases of silicosis grades II–III and III we found liquefaction in 36% of the callosities but in cases of silicosis I–II and II in only 4–7%. Liquefaction of callosities, or phthisis atra, was found slightly more often in the Ruhr area than in the area of Aachen. If the liquefied silicotic material is expectorated from the bronchial tubes, a cavern-like cavity develops in the lungs, which clinically can often not be differentiated from a tuberculotic cavern. Sometimes silicotic material is transported via the blood vessels and dust particles could often be found micoscopically in the liver, spleen or kidneys. In one patient we found silicotic material coming from the bronchial veins with development of arterial embolisms in peripheral arteries of the extremities and brain. The pathogenesis of callosity liquefaction is a consequence of disruption of the blood supply to the surrounding areas of the callosities. In some cases blood vessels in the centre of the callosities are destroyed so that the patient dies after severe haemoptysis.
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Breining, H. Silikotische Schwielenerweichung (Phthisis atra) – ein aussterbendes Krankheitsbild. Pathologe 24, 98–102 (2003). https://doi.org/10.1007/s00292-002-0571-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-002-0571-z