Zusammenfassung
Hintergrund
Neue Ansätze der kognitiven Verhaltenstherapie und der sog. Dritten Welle zielen nicht nur auf die Veränderung von Kognitionen und Verhalten ab, sondern setzen explizit an Verarbeitungsprozessen an. Von zentraler Bedeutung sind störungsspezifische Verzerrungen von Aufmerksamkeit, Wahrnehmung, Vorstellungsbildern, Gedächtnis- und Bewusstseinsprozessen. Darüber hinaus werden motivationale Prozesse einbezogen, insbesondere interpersonelle Bedürfnisse, Werteorientierungen und Handlungsziele. Für die Behandlung der körperdysmorphen Störung (KDS) fehlt jedoch ein Modell, das die Vielfalt der scheinbar unvereinbaren Ansätze in ein flexibles Behandlungskonzept integriert.
Ziele der Arbeit
Die KDS ist durch spezifische, maladaptive Wahrnehmungs- und Vorstellungsprozesse gekennzeichnet, die die verzerrte Überzeugung aufrechterhalten, entstellt zu sein. Darüber hinaus zeigen die Betroffenen oftmals frühe maladaptive Schemata, Defizite in der Emotionsregulation, und eine hohe Komorbidität mit Persönlichkeitsstörungen und -akzentuierungen. Die Motivation, sich auf Veränderung durch Psychotherapie einzulassen, wird durch die exzessive Konzentration auf den wahrgenommenen körperlichen Makel erschwert. Die Therapie macht es erforderlich, auf diese Schwierigkeiten in flexibler Weise einzugehen, um einem Therapieabbruch durch den Patienten vorzubeugen. Vorgestellt wird ein prozessbasiertes Modell, das evidenzbasierte Wirkprinzipien, Verarbeitungs- und Interaktionsprozesse in die Behandlung der KDS integriert.
Abstract
Background
New approaches in cognitive behavior therapy and third wave focus not only on changing cognition and behavior but also focus explicitly on cognitive, emotional and motivational processes. These processes include attentionial and perceptional biases mental images, memory and awareness. In addition, motivational processes, in particular interpersonal needs, values and goals are involved. With respect to the treatment of body dysmorphic disorder (BDD), a model that integrates the variety of approaches into a flexible conceptualization is lacking.
Objectives
BDD is characterized by specific, maladaptive perceptional and imagery processes, which maintain the distorted belief of being disfigured. In addition, patients often show early maladaptive schemata, deficits in emotion regulation and a high comorbidity with personality disorders and accentuated personality traits. The motivation for commitment with the changes in psychotherapy is often impeded by poor or absent insight regarding the perceived physical defect. In the treatment these difficulties have to be addressed in a flexible way to prevent early drop-out from therapy. A process-based model is presented that integrates evidence-based mechanisms of change, cognitive and interpersonal processes in the treatment of BDD.
Literatur
Beck AT, Rush AJ, Shaw BF et al (1979) Cognitive therapy of depression. Guilford, New York
Buhlmann U, Marques LM, Wilhelm S (2012) Traumatic experiences in individuals with body dysmorphic disorder. J Nerv Ment Dis 200:95–98
Cohen LJ, Kingston P, Bell A et al (2000) Comorbid personality impairment in body dysmorphic disorder. Compr Psychiatry 41:4–12
Crits-Christoph P et al (2013) Process-outcome research. In: Lambert MJ (Hrsg) Handbook of psychotherapy and behaviour change, 6. Aufl. Wiley, New York, S 298–340
Cuijpers P, Reijnders M, Huibers MJH (2019) The role of common factors in psychotherapy outcomes. Annu Rev Clin Psychol 15:207–231
Didie ER, Tortolani CC, Pope CG et al (2006) Childhood abuse and neglect in body dysmorphic disorder. Child Abuse Negl 30:1105–1115
Feusner JD, Townsend J, Bystritsky A et al (2007) Visual information processing of faces in body dysmorphic disorder. Arch Gen Psychiatry 64:1417–1425
Grawe K (1998) Psychologische Therapie. Hogrefe, Göttingen
Grocholewski A, Kliem S, Heinrichs N (2012) Selective attention to imagined facial ugliness is specific to body dysmorphic disorder. Body Image 9:261–269
Hackmann A, Bennett-Levy J, Holmes EA (2012) Imaginationstechniken in der Kognitiven Therapie. Beltz, Weinheim
Harrison A, Fernandez de la Cruz L, Enander J et al (2016) Cognitive-behavioral therapy for body dysmorphic disorder: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Clin Psychol Rev 48:43–51
Hayes SC, Hofmann SG (2018) Process-based CBT: the science and core clinical competencies of cognitive behavioral therapy. New Harbinger, Oakland
Hayes SC, Strosahl K, Wilson KG (2014) Akzeptanz- und Commitment-Therapie Achtsamkeitsbasierte Veränderungen in Theorie und Praxis. Junfermann, Paderborn
Hayes SC, Hofmann SG, Stanton CE et al (2019) The role of the individual in the coming era of process-based therapy. Behav Res Ther 117:40–53
Kanfer FH, Reinecker H, Schmelzer D (2012) Selbstmanagement-Therapie (5. Aufl.). Springer, Berlin
Kazantzis N, Luong HK, Usatoff AS et al (2018) The processes of cognitive behavioral therapy: a review of meta-analyses. Cogn Ther Res 42:349–357
Kollei I, Brunhoeber S, Rauh E et al (2012) Body image, emotions and thought control strategies in body dysmorphic disorder compared to eating disorders and healthy controls. J Psychosom Res 74:321–327
Kriston L, Schäfer J, Jacob GA et al (2013) Reliability and validity of the German version of the Young Schema Questionnaire-Short Form 3 (YSQ-S3). Eur J Psychol Assess 29:205–212
Linde J, Rück C, Bjureberg J et al (2015) Acceptance-based exposure therapy for body dysmorphic disorder: a pilot study. Behav Ther 46:423–431
Marques L, Weingarden HM, Le Blanc NJ et al (2010) Treatment utilization and barriers to treatment engagement among people with body dysmorphic symptoms. J Psychosom Res 70:286–293
Mennin DS (2019) Identifying efficacious treatment elements for refractory conditions, such as body dysmorphic disorder. Jama Psychiatry 76(4):357–358
Michalak J, Grosse Holtforth M (2006) Where Do We Go From Here? The Goal Perspective in Psychotherapy. Clin Psychol Sci Pract 13(4):346–365
Mohajerin B, Bakhtiyar M, Olesnycky OS et al (2019) Application of a transdiagnostic treatment of emotional disorders to body dysmorphic disorder: a randomized controlled trial. J Affect Disord 15:637–644
Mulder R, Murray G, Rucklidge J (2017) Common versus specific factors in psychotherapy: opening the black box. Lancet Psychiatry 4:953–962
Neziroglu F, Khemlani-Patel S, Yaryura-Tobias JA (2006) Rates of abuse in body dysmorphic disorder and obsessive-compulsive disorder. Body Image 3:189–193
Phillips KA, McElroy SL (1993) Brief reports. Insight, overvalued ideation and delusional thinking in body dysmorphic disorder: theoretical and treatment implications. J Nerv Ment Dis 181:699–702
Phillips KA, Menard W, Quinn E et al (2013) A 4‑year prospective observational follow-up study of course and predictors of course in body dysmorphic disorder. Psychol Med 43:1109–1117
Rabiei M, Mulkens S, Kalantari M et al (2012) Metacognitive therapy for body dysmorphic disorder patients in Iran: acceptability and proof of concept. J Behav Ther Exp Psychiatry 43:724–729
Ritter V, Stangier U (2013) Kognitive Therapie bei Körperdysmorpher Störung. Z Klin Psychol Psychother 42:192–200
Ritter V, Stangier U (2016) Seeing in the mind’s eye: imagery rescripting for patients with body dysmorphic disorder. A single case series. J Behav Ther Exp Psychiatry 50:187–195
Stangier U (2019) Prozessbasierte kognitive Verhaltenstherapie – Integration von kognitiver Verhaltenstherapie und Dritter Welle unter der Perspektive der Prozessorientierung. Psychother J 3:236–243
Stangier U, Ritter V (2015) Fragebogen körperdysmorpher Kognitionen (FKDK). Unveröffentlichtes Manuskript. Frankfurt, Goethe Universität
Teasdale JD, Segal ZV, Williams JMG, Ridgeway VA, Soulsby JM, Lau MA (2000) Prevention of relapse/recurrence in major depression by mindfulness-based cognitive therapy. J Consulting Clin Psychol 68(4):615–623
Veale D, Neziroglu F (2010) Body dysmorphic disorder. A treatment manual. Wiley-Blackwell, Hoboken
Weingarden H, Shaw AS, Phillips KA et al (2018) Shame and defectiveness beliefs in treatment-seeking patients with body dsymorphic disorder. J Nerv Ment Dis 206:417–422
Young JE, Klosko JS, Weishaar ME (2008) Schematherapie. Ein praxisorientiertes Handbuch. Junfermann, Paderborn
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
V. Ritter und U. Stangier geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Ritter, V., Stangier, U. Prozessbasierte Therapie der körperdysmorphen Störung. Psychotherapeut 65, 79–85 (2020). https://doi.org/10.1007/s00278-020-00402-4
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00278-020-00402-4
Schlüsselwörter
- Prozessbasiertes Modell
- Motivationale Schemata
- Therapeut-Patient-Beziehung
- Emotionsregulation
- Kognitive Therapie