Skip to main content
Log in

Kognitive Verhaltenstherapie bei schizophrenen Psychosen

Grundzüge einer evidenzbasierten, störungsspezifischen Psychotherapie

Cognitive behavioral therapy for schizophrenic psychoses

Principles of evidence-based disorder-specific psychotherapy

  • Originalien
  • Published:
Psychotherapeut Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Kognitive Verhaltenstherapie (KVT) kann als etabliertes Verfahren der Behandlung von Patienten mit schizophrenen Psychosen gelten. Auf der Basis von randomisierten klinischen Studien und Metaanalysen, in denen die Wirksamkeit dieses Verfahrens nachgewiesen wurde, wird in nahezu allen evidenzbasierten Behandlungsleitlinien eine positive Empfehlung für die Routinebehandlung ausgesprochen. In diesem Beitrag wird herausgearbeitet, dass die KVT bei Psychosen eine störungsspezifische Adaptation der allgemeinen Prinzipien der KVT darstellt. Dies gilt für die Orientierung an empirisch prüfbaren Störungsmodellen und die Bedeutung von Wirksamkeitsstudien bei der Auswahl der verwendeten Interventionen. Die KVT orientiert sich an konkreten, verhaltensnahen und für die Betroffenen relevanten Problemen, die mit dem Selbstmanagementansatz bearbeitet werden. Bearbeitung motivationaler Prozesse sowie Anwendung behavioraler und kognitiver Therapieprinzipien charakterisieren die Therapie. Familienmitglieder oder Bezugspersonen sollten in die Therapie einbezogen werden, um den Umgang mit Krisen und die Problemlösefähigkeit der Familie zu verbessern. Künftig wird es v. a. darauf ankommen, die Verfügbarkeit dieser Therapie in der Breite der Versorgung zu verbessern.

Abstract

Cognitive behavioral therapy (CBT) can be regarded as an established intervention for the treatment of patients with schizophrenia. Based on randomized clinical trials and meta-analyses, which found evidence for the efficacy of CBT, almost all evidence-based treatment guidelines recommend CBT for routine treatment. This paper demonstrates that in psychoses CBT is a disorder-specific adaptation of general principles of CBT for the treatment of patients suffering from schizophrenia. The CBT procedure draws on cognitive models of symptoms for the identification of treatment targets and focuses on everyday problems of patients by implementing a self-management approach. Fostering motivation and the application of behavioral and cognitive treatment strategies characterize this approach. If the patients live in a family, other family members should be involved in order to improve crisis management and problem solving within the family. A major challenge for the future is to improve the availability of CBT under the German conditions of routine mental health care.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  • Beck A, Rector N, Stolar N, Grant P (2009) Schizophrenia. Cognitive theory, research, and therapy. Guilford, New York

  • Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie Psychotherapie und Nervenheilkunde (2006) Behandlungsleitlinie Schizophrenie, Redaktion: Gaebel W, Falkai P. Steinkopff, Darmstadt

  • Fischer EP, Shumway M, Owen RR (2002) Priorities of consumers, providers, and family members in the treatment of schizophrenia. Psychiatr Serv 53:724–729

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Fowler D, Garety P, Kuipers E (1995) Cognitive behaviour therapy for psychosis. Theory and practice. Wiley, Chichester

  • Garety P, Bebbington P, Fowler D et al (2007) Implications for neurobiological research of cognitive models of psychosis: a theoretical paper. Psychol Med 37:1377–1391

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Hahlweg K, Dürr H, Dose M, Müller U (2006) Familienbetreuung schizophrener Patienten. Ein verhaltenstherapeutischer Ansatz zur Rückfallprophylaxe. Hogrefe, Göttingen

  • Kanfer F, Reinecker H, Schmelzer D (2000) Selbstmanagementtherapie. Ein Lehrbuch für die klinische Praxis. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio

  • Kingdon D, Turkington D (2005) Cognitive therapy of schizophrenia. Guilford, New York

  • Klingberg S, Schaub A, Conradt B (2003) Rezidivprophylaxe bei schizophrenen Störungen. Beltz PVU, Weinheim

  • Lincoln T (2006) Kognitive Verhaltenstherapie der Schizophrenie. Hogrefe, Göttingen

  • Lynch D, Laws KR, McKenna PJ (2010) Cognitive behavioural therapy for major psychiatric disorder: does it really work? A meta-analytical review of well-controlled trials. Psychol Med 40:9–24

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • McCracken SG, Corrigan PW (2008) Motivational interviewing for medication adherence in individuals with schizophrenia. In: Arkowitz H, Westra HA, Miller WR, Rollnick S (Hrsg) Motivational interviewing in the treatment of psychological problems. Guilford, New York

  • Moritz S, Veckenstedt R, Randjbar S, Vitzthum F (2011) MKT+. Individualisiertes metakognitives Therapieprogramm für Menschen mit Psychose. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio

  • Mueser KT, Deavers F, Penn DL, Cassisi JE (2013) Psychosocial treatments for schizophrenia. Annu Rev Clin Psychol 9:465–497

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • National Institute for Health and Clinical Excellence (2009) Schizophrenia. Core interventions in the treatment and management of schizophrenia in primary and secondary care (update). National Clinical Practice Guideline Number 82. National Institute for Health and Clinical Excellence, London

  • Rector NA, Beck AT, Stolar N (2005) The negative symptoms of schizophrenia: a cognitive perspective. Can J Psychiatry 50:247–257

    PubMed  Google Scholar 

  • Roder V, Müller D, Brenner H, Spaulding W (2010) Integrated psychological therapy (IPT). Hogrefe, Göttingen

  • Wykes T, Steel C, Everitt B, Tarrier N (2008) Cognitive behavior therapy for schizophrenia: effect sizes, clinical models, and methodological rigor. Schizophr Bull 34:523–537

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung der ethischen Richtlinien

Interessenkonflikt. Stefan Klingberg und Klaus Hesse geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Das vorliegende Manuskript enthält keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Stefan Klingberg.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Klingberg, S., Hesse, K. Kognitive Verhaltenstherapie bei schizophrenen Psychosen. Psychotherapeut 58, 352–356 (2013). https://doi.org/10.1007/s00278-013-0999-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00278-013-0999-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation