Skip to main content
Log in

Hirntod, Organtransplantation und Obduktion aus der Sicht der Weltreligionen

Teil 2: Hinduismus, Buddhismus, Shintoismus, Daoismus, Diskussion, Fazit

Brain death, organ transplantation and autopsy from the point of view of world religions

Part 2: Hinduism, Buddhism, Shintoism, Taoism, discussion, conclusion

  • Originalien
  • Published:
Rechtsmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Grundlegende Fragen zu Hirntod, Organ‑/Gewebetransplantation und Obduktion betreffen unterschiedliche Bereiche der Medizin und sind insbesondere für die Rechtsmedizin von wichtiger Bedeutung. Im weitesten Sinne können diese Themen jedoch für jeden einzelnen Menschen von zentraler Relevanz werden, sodass sie insbesondere vor dem Hintergrund religiöser Sichtweisen diskutiert werden. Dabei kann die Kenntnis der verschiedenen Positionen zu einem erweiterten Verständnis zwischen Ärzten und den Angehörigen von Verstorbenen beitragen. In einer zweiteiligen Publikation werden deshalb die mitunter unterschiedlichen Sichtweisen der verschiedenen Weltreligionen zur Bewertung des Hirntods, der Organtransplantation und der Obduktion dargestellt. Im zweiten Teil erfolgt eine Analyse der hinduistischen, buddhistischen, shintoistischen und daoistischen Perspektiven, insbesondere aus religionswissenschaftlicher Sicht. Neben den historischen Ursprüngen, der Verbreitung und den Grundlagen der jeweiligen Religion werden die religiösen Vorgaben und Einstellungen zu den Themen Hirntod/Organspende und Obduktion anhand der „amtlichen“ Vorgaben der Religionsgemeinschaften und der Literatur erläutert. Die anschließende Diskussion und das Fazit für die (rechts‑)medizinische und juristische Praxis berücksichtigen als Gesamtbetrachtung beide Teile der Publikation.

Abstract

Basic questions of brain death, organ and tissue transplantation and autopsy concern various medical disciplines and are of particular importance in forensic medicine. In the broadest sense, however, these topics may be relevant for each individual person, when discussed against the background of religious perceptions. Knowledge of the various positions may contribute to a better understanding between physicians and the relatives of deceased persons. In a two-part publication, the different views of the various world religions on the assessment of brain death, organ transplantation and autopsy are presented. In the second part, the Hindu, Buddhist, Shintoist and Taoist perspectives are analyzed, especially from the theological point of view. In addition to the historical origins, the dissemination and foundations of the particular religion, the religious guidelines and attitudes on the topics of brain death, organ donation and autopsy are explained on the basis of the “official” standards set by the religious communities and the literature. In an overall view, the discussion and the conclusion regarding the (forensic) medical and legal practice take both parts of the publication into account.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Michaels A (2006) Der Hinduismus: Geschichte und Gegenwart. Beck, München

    Google Scholar 

  2. Vertovec S (2000) The hindu diaspora: comparative patterns. Routledge, London

    Google Scholar 

  3. Coward H, Sidhu T (2000) Bioethics for clinicians: 19. Hinduism and Sikhism. CMAJ 163(9):1167–1170

    CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Veatch R, Ross L (2015) Transplantation ethics. Georgetown University Press, Washington

    Google Scholar 

  5. Bresnahan M, Mahler K (2010) Ethical debate over organ donation in the context of brain death. Bioethics 24(2):54–60

    Article  Google Scholar 

  6. Setta S, Shemie S (2015) An explanation and analysis of how world religions formulate their ethical decisions on withdrawing treatment and determining death. Philos Ethics Humanit Med 10(6):5–7

    Google Scholar 

  7. Bernat J (2009) Contemporary controversies in the definition of death. In: Laureys S, Schiff N, Owen A (Hrsg) Coma science: clinical and ethical implications. Elsevier, Oxford, S 21–32

    Chapter  Google Scholar 

  8. Gordijn S, Erwich J, Khong T (2007) The perinatal autopsy: pertinent issues in multicultural Western Europe. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 132:3–7

    Article  Google Scholar 

  9. Quigley C (1996) The corpse: a history. McFarland & Company, Jefferson

    Google Scholar 

  10. Connolly A, Finkbeiner W, Ursell P et al (2016) Autopsy pathology: a manual and atlas. Elsevier, Philadelphia

    Google Scholar 

  11. Schlieter J (2006) Some observations on buddhist thoughts on human cloning. In: Roetz H (Hrsg) Cross-cultural issues in bioethics: the example of human cloning. Rodopi, Amsterdam, S 179–202

    Google Scholar 

  12. Subasinghe S, Jones D (2015) Human body donation programs in Sri Lanka: Buddhist perspectives. Anat Sci Educ 8:484–489

    Article  Google Scholar 

  13. Harvey P (2013) An introduction to Buddhism: teachings, history and practices. Cambridge University Press, New York

    Google Scholar 

  14. Tsomo K (2006) Into the jaws of Yama, Lord of Death: Buddhism, bioethics, and death. State University of New York Press, Albany

    Google Scholar 

  15. Hanaoka E (2013) Toleranz im Buddhismus. In: Yousefi H, Seubert H (Hrsg) Toleranz im Weltkontext: Geschichten – Erscheinungsformen – neue Entwicklungen. Springer VS, Wiesbaden, S 95–102

    Chapter  Google Scholar 

  16. Keown D (2005) End of life: the Buddhist view. Lancet 366:952–955

    Article  Google Scholar 

  17. AG Organtransplantation der DBU (2005) Stellungnahme zu Organentnahme und Organtransplantation. Laut schriftlicher Mitteilung der Deutschen Buddhistischen Union e. V. im Jahr 2016 zur Verfügung gestellt

  18. Hollins S (2009) Religions, culture & healthcare: a practical handbook for use in healthcare environments. Radcliffe Publishing, Oxford

    Google Scholar 

  19. Lucas S (1995) Guidelines for autopsies in the tropics. In: Doerr W (Hrsg) Tropical pathology. Springer, Berlin, S 3–24

    Chapter  Google Scholar 

  20. Picken S (1994) Essentials of shinto: an analytical guide to principal teachings. Greenwood Press, Westport

    Google Scholar 

  21. Ifo Institute for Economic Research, Sakura Institute of Research (1997) A comparative analysis of Japanese and German economic success. Springer, Tokyo

    Book  Google Scholar 

  22. Picken S (2011) Historical dictionary of shinto. The Scarescrow Press, Lanham

    Google Scholar 

  23. Leimgruber S (2014) Unser Gott – euer Gott? Christentum und Weltreligionen. Theologischer Verlag Zürich, Zürich

    Google Scholar 

  24. Steineck C (2006) Zum Kulturbegriff in der japanischen Bioethik: Eine Untersuchung am Beispiel bioethischer Einführungen. In: Eich T, Hoffmann T (Hrsg) Kulturübergreifende Bioethik: Zwischen globaler Herausforderung und regionaler Perspektive. Alber, Freiburg, S 83–105

    Google Scholar 

  25. Morgan B, Sakamoto N, Shiotani S et al (2014) Postmortem computed tomography (PMCT) scanning with Angiography (PMCTA): a description of three distinct methods. In: Rutty G (Hrsg) Essentials of autopsy practice: advances, updates and emerging technologies. Springer, London, S 1–21

    Google Scholar 

  26. Häusle-Paulmichl G (2000) Daoismus und Zen-Buddhismus auf dem Weg in den Westen: Rezeption und struktureller Vergleich zweier östlicher Philosophien anhand ausgewählter Beispiele. Peter Lang, Frankfurt am Main

    Google Scholar 

  27. Blofeld J (1994) Der Taoismus oder Die Suche nach Unsterblichkeit. Diederichs, München

    Google Scholar 

  28. Stein R (1979) Religious taoism and popular religion from the second to seventh centuries. In: Welch H, Seidel A (Hrsg) Facets of taoism: essays in Chinese religion. Yale University Press, New Heaven, S 53–82

    Google Scholar 

  29. Rutty J (2010) Religious attitudes to death and post-mortem examinations. In: Burton J, Rutty G (Hrsg) The hospital autopsy: a manual of fundamental autopsy practice. Hodder Arnold, London, S 39–58

    Chapter  Google Scholar 

  30. Prothero S (2011) Die neun Weltreligionen: Was sie eint, was sie trennt. Diederichs, München

    Google Scholar 

  31. Patel K, Rushefsky M (2002) Healthcare policy in an age of new technologies. Routledge, London

    Google Scholar 

  32. Coles R (2016) Race & family: a structural approach. Rowman & Littlefield, Lanham

    Google Scholar 

  33. Hui E, Leung D (2012) Chinese religions and hospice care. State University of New York Press, Albany

    Google Scholar 

  34. Hutter M (2008) Die Weltreligionen. Beck, München

    Google Scholar 

  35. BVerfG, Beschl. v. 9. Mai 2016 – 1 BvR 2202/13. juris online Rn. 49–51

  36. Meyer-Goßner L, Schmitt B (2016) Strafprozessordnung. Beck, München (§ 87 StPO Rn. 1–3)

    Google Scholar 

  37. Senge L (2013) § 87 StPO. In: Hannich R (Hrsg) Karlsruher Kommentar zur Strafprozessordnung. Beck, München, Rn. 1–3

    Google Scholar 

  38. Brauer J (2012) § 87 StPO. In: Gercke B et al (Hrsg) Strafprozessordnung. C. F. Müller, Heidelberg, Rn. 1–3

    Google Scholar 

  39. Trück T (2014) § 87 StPO. In: Münchner Kommentar zur StPO, Rn. 1–3

    Google Scholar 

  40. Eisenberg U (2017) Beweisrecht der StPO. Beck, München, Rn. 1950–1952

    Google Scholar 

  41. BVerfG, Beschl. v. 09.05.2016–1 BvR 2202/13. juris online Rn. 53

  42. Germann M (2013) Art. 4 GG. In: Epping V, Hillgruber C (Hrsg) Grundgesetz. Beck, München, Rn. 47–49

    Google Scholar 

  43. BGH, VersR 2015, 109 (111)

  44. OLG Brandenburg, Urt. v. 02.05.2017–2 U 29/16, juris online Rn. 42

  45. BVerfG, Nichtannahmebeschluss v. 04.02.2010–2 BvR 2307/06, juris online Rn. 19

  46. BVerfG, NJW 1994, 783 (783–784)

  47. Neubeck G (2013) Todesermittlungsverfahren und Kapitaldelikte. In: Vordermayer H, von Heintschel-Heinegg B (Hrsg) Handbuch für den Staatsanwalt. Wolters Kluwer, Köln, S 570

    Google Scholar 

  48. BVerfG, Nichtannahmebeschluss v. 22.08.2006–1 BvR 1637/05, juris online Rn. 22–24

  49. BVerfG, Beschluss v. 27.7.1993–2 BvR 1553/93, NJW 1994, 783 (783)

  50. BVerfG, Beschluss v. 18.1.1994–2 BvR 1912/93, NJW 1994, 783 (784)

  51. Eisenberg U (2017) Beweisrecht der StPO. Beck, München, Rn. 1951a

    Google Scholar 

  52. Trück T (2014) § 87 StPO. In: Münchner Kommentar zur StPO, Rn. 19

    Google Scholar 

  53. Ritzert S (2017) § 87 StPO. In: Graf J (Hrsg) Beck’scher Online-Kommentar StPO mit RiStBV und MiStra, Rn. 7

    Google Scholar 

Download references

Danksagung

Die Autoren bedanken sich bei Herrn Prof. Dr. Mebs für die Übersetzungshilfe.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Parzeller.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

Y. Alhawari, M. Verhoff und M. Parzeller geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Alhawari, Y., Verhoff, M.A. & Parzeller, M. Hirntod, Organtransplantation und Obduktion aus der Sicht der Weltreligionen. Rechtsmedizin 28, 272–279 (2018). https://doi.org/10.1007/s00194-018-0242-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00194-018-0242-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation