Skip to main content
Log in

Komplikationen beim kathetergestützten Aortenklappenersatz nach transfemoralem Zugang

Complications with catheter-assisted aortic valve replacement after a transfemoral approach

  • Leitthema
  • Published:
Rechtsmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergund

Seit mehr als 10 Jahren wird der kathetergestützte Aortenklappenersatz (Transkatheter-Aortenklappenimplantation, „transcatheter aortic valve implantation“, TAVI) durchgeführt. Bereits in der Anfangsphase haben sich eingriffstypische Komplikationen nach transfemoralem Zugang herauskristallisiert.

Ziel der Arbeit

Beispielhaft wird anhand von 4 Sektionsfällen beschrieben, wie die Indikationsstellung zur TAVI und die Vermeidbarkeit der Komplikation zu prüfen ist.

Material und Methoden

Bei einer 86-jährigen Frau war es im Rahmen eines Repositionsversuchs des Implantats zu einem Abriss der rechten Beckengefäße gekommen. Bei einer 82-jährigen Frau war es während der Intervention zu einem Einriss des Aortenklappenrings mit Perikardtamponade gekommen. Eine 89-jährige Frau erlitt während der Intervention eine gedeckte Aortenverletzung und war während der anschließenden operativen Versorgung des Defekts verstorben. Im vierten Fall war bei einer 83 Jahre alt gewordenen Patientin im Rahmen des transfemoralen Klappenersatzes die Positionierung der Klappe misslungen, und ventrikelwärts entwickelte sich eine Embolisation der entfalteten Klappe. Es wurde eine zweite gleichartige Klappe positioniert, die in der Aorta hielt.

Ergebnisse

Die Indikationsstellung zur TAVI war in den 4 Fällen der multimorbiden Patientinnen gerechtfertigt. Die Komplikationen waren sehr unterschiedlich und die Gefäßverletzungen in 2 Fällen aufgrund der begonnenen Operationen nicht mehr zu prüfen.

Schlussfolgerungen

Die Versorgung einer Komplikation ist beim indikationsgerechten Patientenkollektiv aufgrund der Multimorbidität extrem schwierig und mit zahlreichen weiteren Komplikationen behaftet.

Abstract

Background

Catheter-assisted aortic valve replacement or transcatheter aortic valve implantation (TAVI) has been carried out for over 10 years. Even in the initial phases typical complications after a transfemoral approach became apparent.

Aim

This article describes how the indications for TAVI and the avoidance of complications must be checked as exemplified by four autopsy cases.

Material and methods

In the first case the iliac vessels in an 86-year-old female patient ruptured during an attempt to reposition the implanted valve. In the second case a laceration of the aorta occurred close to the original aortic valve and the 82-year-old female patient died due to pericardial tamponade. In the third case an 89-year-old woman suffered a covered laceration of the aorta and the patient died during an attempt to replace the vessel. In a further case of an 83-year-old woman during transfemoral valve replacement the positioning of the valve was unsuccessful and a second valve had to be implanted due to embolization of the unfolded valve.

Results

In all four cases the indications for TAVI in the multimorbid patients were justified. The complications were very different and in two cases assessment of the original vascular lacerations could no longer be carried out due the fact that surgery had already begun.

Conclusion

Most patients undergoing TAVI are multimorbid hence the treatment of complications becomes extremely difficult and bears a great risk of causing further complications.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10

Literatur

  1. Adler K, Pullmann B, Byhahn C (2012) Anästhesie bei Eingriffen an Herz, Thorax und den großen Gefäßen, Teil 1 – Minimalinvasiver Aortenklappenersatz und Mitralclipping. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 47:448–457

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bleiziffer S Bauernschmitt R, Ruge H et al (2009) Kathetergestützte Aortenklappenimplantation aus chirurgischer Sicht. Herz 34(5):374–380

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Döbler K, Boukamp K, Mayer ED (2012) Indikationsstellung, Strukturen und Prozesse für die kathetergestützte Aortenklappenimplantation. Z Herz Thorax Gefasschir 26:86–93

    Article  Google Scholar 

  4. Grünenfelder J, Cort R, Felix C et al (2012) Der katheterbasierte Aortenklappenersatz: eine interdisziplinäre Intervention. Cardiovascular Med 15:213–217

    Google Scholar 

  5. Kappert U, Joskowiak D, Tugtekin SM, Matschke K (2011) Transapikaler Aortenklappenersatz – Indikationen, Risiken und Grenzen. Clin Res Cardiol Suppl: 6:49–57

  6. Kallenbach K, Karck M (2009) Perkutaner Aortenklappenersatz – Kontra. Herz 34:130–139

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Leon MB, Smith CR, Mack M et al (2010) Transcatheter aortic-valve implantation for aortic stenosis in patients who cannot undergo surgery. N Engl J Med 363:1597–1607

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Marcheix B, Lamarche Y, Berry C et al (2007) Surgical aspects of endovascular retrograde implantation of the aortic CoreValve bioprosthesis in high-risk older patients with severe symptomatic aortic stenosis. J Thorac Cardiovasc Surg 134(5):1150–1156

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Scharmer U (2011) Operation? Kathetereingriff? Wie die Entscheidung bei Aortenklappenstenose fallen sollte. Dtsch Med Wochenschr 136:2106–2108

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Tamburrino C, Capodanno D, Ramondo A et al (2011) Incidence and predictors of early and late mortality after transcatheter aortic valve implantation in 663 patients with severe aortic stenosis. Circulation 123:299–308

    Article  Google Scholar 

  11. Webb JG, Pasupati S, Humphries et al (2007) Percutaneous transarterial aortic valve replacement in selected high-risk patients with aortic stenosis. Circulation 116:755–763

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. I. Clasen, R. Amberg, C. Schyma, G. Kernbach-Wighton, E. Doberentz und B. Madea geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag enthält keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to B. Madea.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Clasen, I., Amberg, R., Schyma, C. et al. Komplikationen beim kathetergestützten Aortenklappenersatz nach transfemoralem Zugang. Rechtsmedizin 25, 438–444 (2015). https://doi.org/10.1007/s00194-014-1013-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00194-014-1013-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation