Rechtsmedizin

, Volume 24, Issue 2, pp 107–113 | Cite as

Postmortale Darstellung der Koronararterien durch multiphasische Ganzkörper-CT-Angiographie

Vergleich mit Ante-mortem-Koronarangiographien
  • A. Heinemann
  • K. Müllerleile
  • C. Chevalier
  • S. Grabherr
  • H. Vogel
Originalien

Zusammenfassung

Hintergrund

Dissektion und Beurteilung der Koronararterien gehören zu den unverzichtbaren Bestandteilen jeder Obduktion. Bei plötzlichen Todesfällen insbesondere älterer Menschen mit vorbestehender koronarer Herzkrankheit und fehlenden Korrelaten einer längeren Ischämie am Herzmuskel sind Stenosen, Obliterationen und Thrombosen in den Koronararterien häufig die entscheidenden Befunde, um den Tod auf der Grundlage der konventionellen autoptischen Diagnostik zu erklären. Bildgebende Methoden können diese Diagnostik ergänzen.

Ziel der Arbeit

Die Diagnostik des plötzlichen Herztodes durch bildgebende Techniken sollte evaluiert werden.

Material und Methode

Die Perfusion von 38 definierten Koronararterien-Hauptstamm-Stromgebieten wurde in der multiphasischen postmortalen Computertomographie-Angiographie (MPMCTA) bei 10 Verstorbenen mit der digitalen Filmdokumentation zeitnah vor dem Tod durchgeführter Koronarangiographien (CA), teils in Kombination mit perkutaner transluminale Angioplastie (PTCA), verglichen.

Ergebnisse

Es waren 96 % der definierten Gefäßareale ohne pathologischen Befund in der CA auch in der postmortalen Angiographie unauffällig, woraus sich eine hohe Spezifität der MPMCTA für den Nachweis einer freien Gefäßperfusion ergibt. Die postmortale Gerinnung als mögliches Artefakt spielt hier eine untergeordnete Rolle. Stenosen wurden in der MPMCTA teilweise stärker gewichtet als in der CA; poststenotisch ergaben sich in 5 Stromgebieten in arterieller und dynamischer Phase der MPMCTA teils repetitive Füllungsdefekte, die auf „Fluid“-dynamische Einschränkungen des verwendeten öligen Kontrastmittels hinweisen.

Schlussfolgerung

Die Aussagekraft der Kleinserie wird durch Limitationen beim Vergleich der CA-Filmprojektionsebene mit der multiplanaren CT-Rekonstruktion eingeschränkt. Dennoch erweist sich die Ante-mortem-Bildgebung, die funktionelle Aspekte widerspiegelt, als wertvolle Option für die Interpretation der primär statischen postmortalen Koronardiagnostik durch PMCTA oder Dissektion.

Schlüsselwörter

Postmortale Bildgebung Postmortale Angiographie Obduktion Postmortale Veränderungen Kontrastmittel 

Postmortem enhancement of coronary arteries by multiphase whole body CT angiography

Comparison with antemortem coronary angiography

Abstract

Background

Dissection and assessment of the coronary arteries are indispensible components of every autopsy. In cases of sudden death, particularly of elderly persons with pre-existing coronary heart disease and lack of correlates of long-term ischemia of cardiac muscle, stenosis, obliteration and thrombosis in the coronary arteries are often the decisive factors to explain the death on the basis of conventional autopsy diagnostics. Imaging techniques can be a supplemental aid for the diagnostics.

Aim

The aim of this study was to evaluate the diagnostics of sudden cardiac death using imaging techniques.

Material and methods

The perfusion quality of 38 defined coronary artery main stem flow areas as depicted by multiphase postmortem computed tomography angiography (MPMCTA) in 10 human corpses was compared with the digital film documentation of coronary angiography (CA), sometimes in combination with percutaneous transluminal angioplasty (PCTA), taken shortly before death.

Results

Of the defined vascular areas with no pathological findings in CA, 96 % also had no significant findings in postmortem angiography, resulting in a high specificity for the detection of free vascular perfusion by MPMCTA. Postmortem coagulation as a possible artifact only played a minor role. Coronary stenoses were sometimes overestimated in the postmortem angiography as compared to the CA. Post-stenotic areas in five current flow areas in the arterial as well as in the dynamic phase of MPMCTA partially showed repetitive perfusion gaps suggestive of fluid dynamic limitations of the oily contrast agent used.

Conclusion

The significance of this small series is restricted by the limitations in comparing the CA film projection plane with the multiplanar CT reconstruction. Nevertheless, the inclusion of the functional aspects which are reflected by the antemortem imaging has proven to be a valuable tool in the interpretation of primary static postmortem coronary diagnostics by PMCTA or dissection.

Keywords

Postmortem imaging Postmortem angiography Autopsy Postmortem changes Contrast media 

Literatur

  1. 1.
    Auguadro C, Manfredi M, Scalise F et al (2009) Multislice computed tomography for the evaluation of coronary bypass grafts and native coronary arteries: comparison with traditional angiography. J Cardiovasc Med (Hagerstown) 10:454–460. DOI 10.2459/JCM.0b013e3283262c85CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Di Mario C, Sutaria N (2005) Coronary angiography in the angioplasty era: projections with a meaning. Heart 91:968–976. DOI 10.1136/hrt.2005.063107CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Grabherr S, Grimm J, Dominguez A et al (2014) Advances in post-mortem CT-angiography. Br J Radiol DOI 10.1259/bjr.20130488Google Scholar
  4. 4.
    Grabherr S, Doenz F, Steger B et al (2011) Multi-phase post-mortem CT angiography: development of a standardized protocol. Int J Legal Med 125:791–802. DOI 10.1007/s00414-010-0526-5PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Jackowski C, Hofmann K, Schwendener N et al (2012) Coronary thrombus and peracute myocardial infarction visualized by unenhanced postmortem MRI prior to autopsy. Forensic Sci Int 214:e16. DOI 10.1016/j.forsciint.2011.07.010PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Jackowski C, Persson A, Thali MJ (2008) Whole body postmortem angiography with a high viscosity contrast agent solution using poly ethylene glycol as contrast agent dissolver. J Forensic Sci 53:465–468. DOI 10.1111/j.1556-4029.2008.00673.xPubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Jackowski C, Schwendener N, Grabherr S, Persson A (2013) Post-mortem cardiac 3-T magnetic resonance imaging. J Am Coll Cardiol 62:617–629. DOI 10.1016/j.jacc.2013.01.089PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Man B de, Nuyts J, Dupont P et al (1999) Metal streak artifacts in X-ray computed tomography: a simulation study. IEEE Trans Nucl Sci 46:691–696. DOI 10.1109/23.775600CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Michaud K, Grabherr S, Jackowski C et al (2014) Postmortem imaging of sudden cardiac death. Int J Legal Med 128:127–137. DOI 10.1007/s00414-013-0819-6PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Michaud K, Grabherr S, Doenz F, Mangin P (2012) Evaluation of postmortem MDCT and MDCT-angiography for the investigation of sudden cardiac death related to atherosclerotic coronary artery disease. Int J Cardiovasc Imaging 28:1807–1822. DOI 10.1007/s10554-012-0012-xPubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Palmiere C, Binaghi S, Doenz F et al (2012) Detection of hemorrhage source: the diagnostic value of post-mortem CT-angiography. Forensic Sci Int 222:33–39. DOI 10.1016/j.forsciint.2012.04.031PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Palmiere C, Lobrinus JA, Mangin P, Grabherr S (2013) Detection of coronary thrombosis after multi-phase postmortem CT-angiography. Leg Med 15:12–18. DOI 10.1016/j.legalmed.2012.08.005CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Roberts ISD, Benamore RE, Peebles C et al (2011) Diagnosis of coronary artery disease using minimally invasive autopsy: evaluation of a novel method of post-mortem coronary CT angiography. Clin Radiol 66:645–650. DOI 10.1016/j.crad.2011.01.007PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Robinson C, Barber J, Amoroso J et al (2013) Pump injector system applied to targeted post-mortem coronary artery angiography. Int J Legal Med 127:661–666. DOI 10.1007/s00414-012-0802-7PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Ross S, Spendlove D, Bolliger S et al (2008) Postmortem whole-body CT angiography: evaluation of two contrast media solutions. AJR Am J Roentgenol 190:1380–1389. DOI 10.2214/AJR.07.3082PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Ruder TD, Hatch GM, Ebert LC et al (2012) Whole body postmortem magnetic resonance angiography. J Forensic Sci 57:778–782. DOI 10.1111/j.1556-4029.2011.02037.xPubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Saunders SL, Morgan B, Raj V et al (2011) Targeted post-mortem computed tomography cardiac angiography: proof of concept. Int J Legal Med 125:609–616. DOI 10.1007/s00414-011-0559-4PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Scharf LB, Nushida H, Heinemann A, Vogel H (2010) Virtuelle Endoskopie des Herzens post mortem – Erste Ergebnisse. Fortschr Röntgenstr 182:P14. DOI 10.1055/s-0029-1247985CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Schlungbaum W, Flesch U, Stabell U (Hrsg) (1993) Medizinische Strahlenkunde, 7. vollständig überarbeitete Aufl. de Gruyter, BerlinGoogle Scholar
  20. 20.
    Tashakkor AY, Nicolaou S, Leipsic J, Mancini GB John (2012) The emerging role of cardiac computed tomography for the assessment of coronary perfusion: a systematic review and meta-analysis. Can J Cardiol 28:413–422. DOI 10.1016/j.cjca.2012.02.010PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Vogel B, Gulbins H, Reichenspurner H et al (2012) Heart Injuries in post mortem CT (PMCT). Thorac Cardiovasc Surg 60:V175. DOI 10.1055/s-0031-1297565Google Scholar
  22. 22.
    Zerlauth J-B, Doenz F, Dominguez A et al (2012) Surgical interventions with fatal outcome: utility of multi-phase postmortem CT angiography. Forensic Sci Int 225:32–41. DOI 10.1016/j.forsciint.2012.05.013PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2014

Authors and Affiliations

  • A. Heinemann
    • 1
  • K. Müllerleile
    • 2
  • C. Chevalier
    • 3
  • S. Grabherr
    • 3
  • H. Vogel
    • 1
  1. 1.Institut für RechtsmedizinUniversitätsklinik Hamburg- EppendorfHamburgDeutschland
  2. 2.Klinik und Poliklinik für Allgmeine und Interventionelle KardiologieUniversitäres HerzzentrumHamburgDeutschland
  3. 3.Centre Universitaire Romand de Médicine Légale (CUMRL), Centre hospitalier universitaire vaudois (CHUV)LausanneSchweiz

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