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Farbkodierte Dopplersonographie — Normwerte des Widerstandsindex in Abhängigkeit vom Gestationsalter

Qualitative gerätespezifische Signalanalyse durch Berechnung der RI der fetalen Gefäße

Doppler blood flow in pregnancy — reference ranges for the resistance index

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PerinatalMedizin

Abstract

The examination of fetal circulation by means of Doppler ultrasound has clinical potential. In order to use the indices that characterize the waveform, it is important to establish reference ranges throughout pregnancy and to determine the natural variations. This paper sets out to fulfill these requirements. The study was performed in 139 patients with singleton pregnancies between 29 and 41 weeks’ gestation. Patients with no previous obstetric complications and no apparent medical problems were approached at the time of their visit to the antenatal clinic. All examinations were performed by a single observer. A 3-MHz pulsed waved duplex Doppler ultrasound instrument was used (Quantum 2000; Siemens, Erlangen, Germany). Doppler blood flow velocity waveforms in the umbilical artery, fetal aorta and middle cerebral artery were recorded. For each artery, reference ranges and a standard curve were performed for the resistance index (RI). The RI of the umbilical and the middle cerebral artery showed a continuing fall during gestation, but the resistance index of the fetal descending aorta did not change during gestation. The finding that the RI changes as gestation progresses indicates that fetal circulation increases throughout pregnancy. This suggests a decreasing placental resistance during normal gestation. Study of fetal circulation may identify patients at risk of developing severe disorders, thus allowing possible preventive therapy. Knowledge of the reference ranges helps to discriminate between a normal situation and mild or severe forms of disease.

Zusammenfassung

Die farbkodierte Dopplersonographie hat die Geburtshilfe in den letzten Jahren mit Erkenntnissen über die Strömung des Blutes im fetoplazentaren Kreislauf bereichert. In der prospektiven Untersuchung wurden anhand eines Normalkollektivs von 139 Schwangeren Normkurven für den Verlauf des Resistenzindex (RI) erstellt. Es wurden die 10., 50. und 90. Perzentile von der 29. bis 41. SSW berechnet. Die Untersuchungen erfolgten mit dem farbkodierten Dopplerultraschallgerät Quantum 2000 (Fa. Siemens). Die aufgezeichneten Normkurven entsprechen der physiologischen Anpassung des fetalen Kreislaufs im Laufe der Schwangerschaft. Im klinischen Alltag ermöglicht ein Vergleich der Meßwerte mit Normwerten für die entsprechende SSW eine Abgrenzung von physiologischen zu pathologischen Blutflußverhältnissen.

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Literatur

  1. Alghazali W, Chita SK, Chapman MG, Allen LD (1989) Evidence of redistribution of cardiac output asymmetrical growth retardation. Br J Obstet Gynaecol 96: 697–704

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Arabin B, Saling E (1987) Die Sparschaltung des fetalen Kreislaufs dargestellt anhand von eigenen quantitativen Doppler-Blutflußparametern. Z Geburtshilfe Perinat 191: 213–218

    CAS  Google Scholar 

  3. Arabin B, Hansmann M, Weitzel HK (1992) Zerebrales Blutflußprofil beim Fetus. Gynäkologe 25: 324–331

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Dudenhausen JW (1992) Geburtsleitung bei Mangel- und Frühgeburten. Gynäkologe 25: 150–153

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Ferrazzi E, Gementi P, Bellotti M, Rodolfi M, Peruta SD, Barbera A, Pardi G (1991) Doppler velocimetry: critical analysis of umbilical, cerebral and aortic reference values. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 38: 189–196

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Jensen A (1992) Das Hirnblutungsrisiko des Neugeborenen. Gynäkologe 25: 176–186

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Jörn H, Scheffen I, Fendel H, Funk A (1994) Die Bedeutung der Messung beider Nabelarterien für die Aussagekraft dopplersonographischer Untersuchungen. Z Geburtshilfe Perinat 198: 6–11

    Google Scholar 

  8. Jouppila P, Kirkinen P (1986) Blood velocity waveforms of the fetal aorta in normal and hypertensive pregnancies. Obstet Gynecol 67: 856–860

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Kaufmann P, Kohnen G, Kosanke G (1993) Wechselwirkungen zwischen Plazentamorphologie und fetaler Sauerstoffversorgung. Gynäkologe 26: 16–23

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Kopecky P, Molendijk L, Schäfer N (1991) Sp1-Bestimmung zur Schwangerschaftsüberwachung bei fetaler Wachstumsretardierung und Hämodilutionsbehandlung. Arch Gynecol Obstet 250: 535–536

    Google Scholar 

  11. Künzel W (1992) Die Blutflußgeschwindigkeit und der Blutfluß in den Gefäßen der Nabelschnur und in der Aorta des Feten während der Schwangerschaft. Gynäkologe 25: 292–296

    PubMed  Google Scholar 

  12. Mai R, Kristen P, Rempen A (1993) Farb-Dopplersonographische Normalwerte in der Schwangerschaft. Z Geburtshilfe Perinat 197: 220–224

    CAS  Google Scholar 

  13. Malcus P, Gudmundsson S, Marsal K, Ho HK, Vengadasalam D, Ratnam SS (1991) Umbilical artery Doppler velocimetry as a labor admission test. Obstet Gynecol 77. 10–16

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Molendijk L, Kopecky P, Theres H, Brohm Schmitz-Rode A, Bauer M (1993) Dopplersonographische Überwachung der Risikoschwangerschaft unter Hämodilutionstherapie mit Hydroxyäthylstärke 10%. Arch Gynecol Obstet 254: 1507–1509

    Article  Google Scholar 

  15. Molendijk L, Malburg I, Kopecky P (1995) Dopplersonographische Untersuchungen bei Plazentainsuffizienz als Hinweis auf die Effektivität der Hämodilutionstherapie. Z Geburtshilfe Neonat 199: 18–22

    CAS  Google Scholar 

  16. Pourcelot L (1974) Applications cliniques de l’examen Doppler transcutané. In: Peronneau P (ed) Velocimetrie ultrasonore Doppler, vol. 34. Inserm, Paris, pp 213–240

    Google Scholar 

  17. Schaffer H, Laßmann R, Staudach A, Steiner H (1989) Aussagewert qualitativer Doppler-Untersuchungen in der Schwangerschaft. Ultraschall Klin Prax 4:8–15

    Google Scholar 

  18. Schmidt W, Graf von Ballestrem CL, Ertan AK, Rühle W, Gnirs J, Boos R (1991) Pathologische Dopplerflow Befunde und Kardiotokographische Ergebnisse. Geburtshilfe Frauenheilkd 51: 523–531

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Sohn Ch, Stolz W (1994) Untersuchung zur Entwicklung der Dopplerparameter in fetalen und mütterlichen Gefäßen 10 Tage vor bis 10 Tage nach errechnetem Geburtstermin. Geburtshilfe Frauenheilkd 54: 102–107

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Wallenburg HCS, Rotmans N (1987) Prevention of recurrent idiopathic fetal growth retardation by low-dose aspirin and dipyridamole. Am J Obstet Gynecol 157: 1230–1235

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Wladimiroff JW, Tonge HM, Stewart PA (1986) Doppler ultrasound assessment of cerebral blood flow in the human fetus. Br J Obstet Gynaecol 93: 471–475

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Molendijk, L.W., Kesdogan, J. & Kopecky, P. Farbkodierte Dopplersonographie — Normwerte des Widerstandsindex in Abhängigkeit vom Gestationsalter. PerinatalMedizin 9, 49–53 (1997). https://doi.org/10.1007/s001520050050

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