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Zervixpriming mit intravaginalem Prostaglandin-E2-Gel

Ripening of the cervix and induction of labour by vaginal PGE2 gel

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PerinatalMedizin

Abstract

In Germany, intracervical application of 0.5 mg prostaglandin (PG) gel and 3-mg PGE2 vaginal tablets are approved for induction of labour when the cervix is favourable. Despite high efficacy, both methods are associated with various problems concerning the safety and practicability of application and the calculability of PG release and clinical response. The vaginal PGE2 gel is already approved in many European countries and seems to be an effective and gentle alternative for introduction of labour whether the cervix is unfavourable or favourable. The main advantage of the vaginal PGE2 gel over intracervical PGE2 gel application is, the practicability of administration with comparable efficacy’s advantages over the 3-mg PGE2 vaginal tablet are the greater bioavailability and quicker release from the gel, associated with a more predictable clinical response and the clearer definition of cardiotocographic monitoring intervals. In the absence of comparative studies, no definite conclusions can yet be drawn on the efficacy of the various methods: this question is the subject of a recently started prospective, randomized multicentre trial.

Zusammenfassung

In Deutschland sind die intrazervikale Applikation von 0,5 mg Prostaglandin (PG)-Gel bei unreifer und die 3 mg PGE2-Vaginaltablette bei reifer Zervix zur Geburtseinleitung zugelassen. Beide Methoden sind zwar effektiv, aber in der geburtshilflichen Praxis mit verschiedenen Problemen hinsichtlich der Applikationssicherheit und -praktikabilität sowie der Kalkulierbarkeit des Wirkungseintritts und des klinischen Effekts belastet. Die bereits in vielen Ländern zugelassene Anwendung von 2 mg PGE2-Vaginalgel stellt eine effektive und vielversprechende Alternative zur Geburtseinleitung bei unreifer und reifer Zervix dar. Im Vergleich zu intrazervikalen PGE2-Gelapplikationen ergeben sich bei vergleichbarer Effizienz Vorteile hinsichtlich des Applikationsverfahrens, im Vergleich zur PGE2-Vaginaltablette liegen die Vorteile in der höheren Bioverfügbarkeit, dem rascheren Wirkungseintritt und den besser definierbaren Überwachungsmodalitäten. Aufgrund fehlender Vergleichsstudien ist eine abschließende Beurteilung der Wirksamkeit der verschiedenen Methoden noch nicht möglich, dieser Frage wird z.Z. im Rahmen einer prospektiven, randomisierten Multizenterstudie nachgegangen.

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Rath, W. Zervixpriming mit intravaginalem Prostaglandin-E2-Gel. PerinatalMedizin 9, 31–32 (1997). https://doi.org/10.1007/s001520050045

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001520050045

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