Skip to main content

Advertisement

Log in

Freie Gelenkkörper im Ellbogengelenk

Lokalisation und operationstechnisches Management

Loose bodies in the elbow joint. Localization and surgical management

  • Originalien
  • Published:
Arthroskopie Aims and scope

Hintergrund: Bei freien oder fixierten Gelenkkörpern des Ellbogengelenks ist die arthroskopische Entfernung die Therapie der Wahl. Bei 160 von 346 in der Orthopädischen Gemeinschaftspraxis in Straubing am Ellbogengelenk arthroskopierten Patienten wurde ein freier oder fixierter Gelenkkörper gefunden. Insgesamt wurden 618 Gelenkkörper (553 freie, 85,5%, und 65 fixierte, 10,5%) entfernt. 264 Gelenkkörper (42,7%) waren im anterioren, 354 (57,3%) im posterioren Gelenkbereich lokalisiert. Daher muss bei jeder Arthroskopie des Ellbogengelenks neben dem sehr leicht zu erreichenden anterioren Gelenkbereich insbesondere der posteriore Gelenkbereich (Fossa olecrani, dorsaler Bereich des Humeroradialgelenks) inspiziert werden. Operationstechnik: Bei der Entfernung empfiehlt sich ein operationstaktisches Vorgehen (zuerst Entfernung der kleineren Gelenkkörper, vorsichtiges Fassen der meist weichen Gelenkkörper), um Probleme bei der Extraktion zu vermeiden und auch um das weitere therapeutische Vorgehen nicht zu behindern. Neben der Entfernung der Gelenkkörper waren meist mehrere Begleitmaßnahmen erforderlich, wie z. B. fast immer eine Synovektomie.

Background: Arthroscopic removal of fixed and loose bodies in the elbow is the therapy of choice. In our orthopedic practice, we found 160 loose or fixed bodies in 346 arthroscopies of the elbow joint. A total of 618 bodies (553 loose = 85.5% and 65 fixed = 14.5%) were removed. 246 bodies (42.7%) were located in the anterior and 354 (57.3%) in the posterior region of the elbow. Consequently, the posterior region of the elbow joint (fossa olecrani and dorsal area of the humeroradial joint) must be inspected in addition to the easily accessible anterior region of the joint. Surgical technique: We recommend that a specific procedure be followed to avoid problems. First, perform a synovectomy to improve visualization. Second, remove smaller bodies before larger loose bodies so that fluid leakage does not occur until the end of the procedure. Third, be very careful when gripping fragile bodies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Strobel, M., Eckardt, O. & Eichhorn, H. Freie Gelenkkörper im Ellbogengelenk . Arthroskopie 14, 165–170 (2001). https://doi.org/10.1007/s001420100147

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001420100147

Navigation