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Operative Therapie von osteochondralen Läsionen am Talus mit autologer Knorpel-Knochen-Transplantation

Operative management of osteochondral lesions of the talus with the OATS technique

  • Zum Thema: Osteochondrale Läsionen am Talus
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Zusammenfassung

Seit 1996 haben wir Erfahrung mit der Transplantation von autologen Knorpel-Knochen-Zylindern (OATS) an 167 Patienten an verschiedenen Gelenken (Knie n=120, Talus-OSG n=39, Schulter und Ellbogen n=8).

Von 4/96 bis 11/00 wurden 39 Patienten [21 Männer, 18 Frauen, Altersdurchschnitt 28,6(16–57)Jahre] mit osteochondralen Defekten mit einer Defektgröße von 1–3 cm2 (8×15 bis 20×15 mm) im OSG mit einer Transplantation von im Mittel 1,4 (1–3) Knorpel-Knochen-Zylindern in OATS-Technik behandelt. Die Defekte waren im medialen Talus (n=31), im lateralen Talus (n=6) und an der distalen Tibia (n=2) lokalisiert. Die Indikationsstellung waren osteochondrale Defekte traumatischer Genese bei 12 Patienten (mediale Talusschulter n=5, laterale Talusschulter n=5, distale Tibia n=2) und Osteochondrosis dissecans (Stadium III und IV mit avitalem Fragment oder Knorpelmalazie) bei 27 Patienten (mediale Talusschulter n=26, laterale Talusschulter n=1). Zusätzlich wurde bei 30 Patienten eine Malleolarosteotomie zur Darstellung des Operationssitus durchgeführt, davon 24 medial und 4 lateral.

Der mittlere Follow-up betrug 19,6 (6–42) Monate. In der Verlaufskontrolle erfolgte bei allen Patienten eine klinische Beurteilung (mod. Bruns/Lysholm-Score) und eine Röntgenkontrolle nach 6 Wochen, 3, 6 und 12 Monaten und bei allen Patienten eine MRT-i.v.-Kontrastmitteluntersuchung nach 3 Monaten. Der Lysholm-Score aller Patienten verbesserte sich nach dem Follow-up von 19,6 Monaten von präoperativ im Mittel 62 (20–77) Punkten auf postoperativ im Mittel 92 (63–100) Punkte.

Röntgen- und MRT-Kontrolle zeigten in allen Fällen eine vollständige Inkorporation und Vitalität sowie eine gute Oberflächenkongruenz der Transplantate. Die durchgeführten Kontrollarthroskopien bestätigten die Intaktheit des transplantierten Knorpels. Aufgetretene Komplikationen waren in 3 Fällen Schmerzen im Bereich der Osteotomie, die nach Entfernung des Osteosynthesematerials verschwanden und eine Synovialitis. Bei 1 Patienten traten passagere femoropatellare Beschwerden im Bereich der Entnahmestelle auf.

Abstract

Since 1996 we have gained experience in the development and clinical application of the OATS technique in 167 cases. Operative management, technical demands and early results of osteochondral cylindrical autograft plugs at the talus are presented. Between April 1996 and November 2000 we treated 39 patients (21 male, 18 female)with an average age of 28.4 years (range: 16–57 years) for osteochondral defects with an average size of 8×15 mm – 20×15 mm at the medial (n=31) and lateral (n=6) talar dome as well as at the distal tibia (n=2) with an OATS technique. Indications were osteochondral defects after trauma in 12 patients (med., n=5; lat., n=5; dist. tibia n=2) and osteochondrosis dissecans (grades III and IV) in 27 patients (med., n=26; lat., n=1). The donor site was the proximal lateral femoral condyle in all patients. An additional osteotomy of the malleolus was necessary in 30 patients. All patients were scored pre- and postoperatively by a Lysholm Bruns score and monitored by postoperative MRI. The follow-up extended for an average of 19,6 months (6–42). The Lysholm score for all patients rose from 62 points (range: 20–77) up to 92 points (range: 63–100). There was no correlation between patients with and without an osteotomy of the malleolus. The postoperative MRI showed a complete incorporation and vitality of the transplanted cylinders as well as a congruence of the joint surface. Complications were pain in three cases in the region of the osteotomy, which decreased after removal of the screws, and synovialitis in one case. One patient reported femoropatellar pain for about 4 weeks. The OATS technique achieves encouraging results in limited osteochondral defects in the talar dome even in preoperated osteochondral defects. Because of the mostly posterior localization of the defect zone, osteotomy of the malleolus is necessary in most cases. Harvesting the donor cylinders from the ipsilateral knee joint by mini-arthrotomy shows a low mortality. The OATS technique is a suitable, causal and cost-effective therapy, which can possibly prevent and at least delay the development of an arthrosis.

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Schöttle, P., Oettl, G., Agneskirchner, J. et al. Operative Therapie von osteochondralen Läsionen am Talus mit autologer Knorpel-Knochen-Transplantation. Orthopäde 30, 53–58 (2001). https://doi.org/10.1007/s001320050573

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001320050573

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