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Neue Therapieverfahren im Wettkampfsport

Was können wir aus der Betreuung von Spitzensportlern lernen?

New treatment methods in competitive sports

What can we learn from the medical care of top athletes?

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Zusammenfassung

Hintergrund

Im Zuge der Professionalisierung des Spitzensports ist die medizinisch-psychologische Betreuung der Athleten ein wichtiger Faktor, um diese bestmöglich zu unterstützen und so ihre Leistungen zu optimieren. Die Erfahrungen auf den Gebieten der Prävention, der konservativen und operativen Therapie sowie der Rehabilitation liefern darüber hinaus wertvolle Erkenntnisse für die Therapie unserer Patienten in der täglichen Praxis.

Prävention

Das Verletzungspräventionsprogramm FIFA 11+ dient der statischen und dynamischen Verbesserung von Muskelkraft, kinästhetischer Sensibilität und neuromuskulärer Kontrolle und ist als dreigliedriges Aufwärmprogramm konzipiert, welches mittlerweile sowohl bei der Trainerausbildung als auch im Freizeitsport breite Anwendung findet.

Konservative Therapie

Thrombozytenreiches Plasma (PRP) ist die mutmaßlich am weitesten verbreitete orthobiologische Behandlungsmethode zur konservativen Behandlung von Sehnen‑, Muskel- und Knorpelverletzungen. Die Wirksamkeit der Therapie hängt dabei von der zugrundeliegenden Pathologie und der betroffenen Körperregion ab. Die beste Evidenz gibt es für die Behandlung von Ansatztendinitiden der Patellasehne („jumpers knee“) und der Epicondylitis humeri radialis („Tennisellenbogen“).

Operative Therapie

Die Behandlung von VKB-Verletzungen bei Leistungssportlern stellt aufgrund des hohen körperlichen Anspruchs eine Herausforderung dar. Die zeitnahe chirurgische Intervention, die anatomische Rekonstruktion sowie die zusätzliche extraartikuläre Stabilisierung sind mit einem verbesserten operativen Ergebnis assoziiert. Die Transplantatwahl muss individuell, an die Anforderungen des Sportlers und unserer Patienten angepasst, erfolgen.

Rehabilitation

Die Elektromyographie (EMG) ist in der Rehabilitation ein diagnostisches Tool zur Identifikation von muskulären Dysbalancen und hilft durch Biofeedback-Training gleichzeitig diese zu verringern.

Kognitives Training

Training zur Schulung basaler kognitiver Fähigkeiten, dient – durch seinen potenziell positiven Einfluss auf die exekutiven Funktionen der Athleten – der Optimierung der Leistungsfähigkeit.

Abstract

Background

As elite sport becomes more professional, the medical-psychological care of athletes is an important factor in providing them with the best possible support and thus optimising their performance. Our experience in the fields of prevention, conservative and surgical treatment, and rehabilitation also provides valuable insights for the treatment of our patients in daily practice.

Prevention

Designed to improve static and dynamic muscle strength, kinaesthetic sensitivity, and neuromuscular control, the FIFA 11+ injury prevention programme is a three-part warm-up programme that is widely used in coaching and recreational sports.

Conservative treatment

Platelet-rich plasma (PRP) is probably the most widely used orthobiologic treatment modality for the conservative management of tendon, muscle and cartilage injuries. Its effectiveness depends on the underlying pathology and the affected body region. The best evidence exists for the treatment of patellar tendinitis (“jumper’s knee”) and epicondylitis humeri radialis (“tennis elbow”).

Surgical treatment

The treatment of ACL injuries in competitive athletes is challenging due to the high physical demands. Prompt surgical intervention, anatomical reconstruction and additional extra-articular stabilisation are associated with improved surgical outcomes. Graft selection must be individualised, adapted to the needs of the athletes and our patients.

Rehabilitation

Electromyography (EMG) is a diagnostic tool to identify muscular imbalances in rehabilitation and, at the same time, to help reduce them through biofeedback training.

Cognitive training

Training for the development of basic cognitive skills helps to optimise performance through its potentially positive influence on the executive functions of athletes.

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Abbreviations

AFC:

American Football Conference

BPTB :

„Bone patellar tendon bone“

EMG :

Elektromyographie

FIFA :

Fédération Internationale de Football Association

F‑MARC :

FIFA-Zentrum für medizinische Auswertung und Forschung

HS :

Hamstring

LP/P-PRP :

Leukozytenarmes/pures PRP

L‑PRP :

Leukozytenreiches PRP

NCAA :

National Collegiate Athletic Association

NFL :

National Football League

PRP :

Thrombozytenreiches Plasma

QS :

Quadrizepssehne

RCT :

„Randomized controlled trial“

VKB :

Vorderes Kreuzband

Literatur

  1. Amis AA (2017) Anterolateral knee biomechanics. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 25:1015–1023

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Bubnov R, Yevseenko V, Semeniv I (2013) Ultrasound guided injections of platelets rich plasma for muscle injury in professional athletes. Comparative study. Med Ultrason 15:101–105

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Cervellin M, de Girolamo L, Bait C et al (2012) Autologous platelet-rich plasma gel to reduce donor-site morbidity after patellar tendon graft harvesting for anterior cruciate ligament reconstruction: a randomized, controlled clinical study. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 20:114–120

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Chen X, Jones IA, Park C et al (2017) The efficacy of platelet-rich plasma on tendon and ligament healing: a systematic review and meta-analysis with bias assessment. Am J Sports Med 46:2020–2032

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. de Jonge S, de Vos RJ, Weir A et al (2011) One-year follow-up of platelet-rich plasma treatment in chronic Achilles tendinopathy: a double-blind randomized placebo-controlled trial. Am J Sports Med 39:1623–1629

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Della Villa F, Hägglund M, Della Villa S et al (2021) High rate of second ACL injury following ACL reconstruction in male professional footballers: an updated longitudinal analysis from 118 players in the UEFA elite club injury study. Br J Sports Med 55:1350–1356

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Devitt BM, Bouguennec N, Barfod KW et al (2017) Combined anterior cruciate ligament reconstruction and lateral extra-articular tenodesis does not result in an increased rate of osteoarthritis: a systematic review and best evidence synthesis. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 25:1149–1160

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Diermeier TA, Rothrauff BB, Engebretsen L et al (2021) Treatment after ACL injury: panther symposium ACL treatment consensus group. Br J Sports Med 55:14–22

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Ducrocq E, Wilson M, Vine S et al (2016) Training attentional control improves cognitive and motor task performance. J Sport Exerc Psychol 38:521–533

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Eitzen I, Holm I, Risberg MA (2009) Preoperative quadriceps strength is a significant predictor of knee function two years after anterior cruciate ligament reconstruction. Br J Sports Med 43:371–376

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Erickson BJ, Harris JD, Fillingham YA et al (2014) Anterior cruciate ligament reconstruction practice patterns by NFL and NCAA football team physicians. Arthroscopy 30:731–738

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Eysturoy NH, Nielsen TG, Lind MC (2019) Anteromedial portal drilling yielded better survivorship of anterior cruciate ligament reconstructions when comparing recent versus early surgeries with this technique. Arthroscopy 35:182–189

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Feltri P, Gonalba GC, Boffa A et al (2023) Platelet-rich plasma does not improve clinical results in patients with rotator cuff disorders but reduces the retear rate. A systematic review and meta-analysis. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 31(5):1940–1952

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Filardo G, Di Matteo B, Kon E et al (2018) Platelet-rich plasma in tendon-related disorders: results and indications. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 26:1984–1999

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Fischer F, Fink C, Herbst E et al (2018) Higher hamstring-to-quadriceps isokinetic strength ratio during the first post-operative months in patients with quadriceps tendon compared to hamstring tendon graft following ACL reconstruction. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 26:418–425

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Freedman KB, D’amato MJ, Nedeff DD et al (2003) Arthroscopic anterior cruciate ligament reconstruction: a metaanalysis comparing patellar tendon and hamstring tendon autografts. Am J Sports Med 31:2–11

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Geeslin AG, Moatshe G, Chahla J et al (2018) Anterolateral knee extra-articular stabilizers: a robotic study comparing anterolateral ligament reconstruction and modified Lemaire lateral extra-articular tenodesis. Am J Sports Med 46:607–616

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Gifstad T, Foss OA, Engebretsen L et al (2014) Lower risk of revision with patellar tendon autografts compared with hamstring autografts: a registry study based on 45,998 primary ACL reconstructions in Scandinavia. Am J Sports Med 42:2319–2328

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Granan LP, Bahr R, Lie SA et al (2009) Timing of anterior cruciate ligament reconstructive surgery and risk of cartilage lesions and meniscal tears: a cohort study based on the Norwegian national knee ligament registry. Am J Sports Med 37:955–961

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Grassi A, Napoli F, Romandini I et al (2018) Is platelet-rich plasma (PRP) effective in the treatment of acute muscle injuries? A systematic review and meta-analysis. Sports Med 48:971–989

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Heijne A, Werner S (2010) A 2‑year follow-up of rehabilitation after ACL reconstruction using patellar tendon or hamstring tendon grafts: a prospective randomised outcome study. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 18:805–813

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Herbort M, Lenschow S, Fu FH et al (2010) ACL mismatch reconstructions: influence of different tunnel placement strategies in single-bundle ACL reconstructions on the knee kinematics. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 18:1551–1558

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Herbort M, Michel P, Raschke MJ et al (2016) Should the ipsilateral hamstrings be used for anterior cruciate ligament reconstruction in the case of medial collateral ligament insufficiency? Biomechanical investigation regarding dynamic stabilization of the medial compartment by the hamstring muscles. Am J Sports Med 45:819–825

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Jacobson J, Matthaeus L (2014) Athletics and executive functioning: how athletic participation and sport type correlate with cognitive performance. Psychol Sport Exerc 15:521–527

    Article  Google Scholar 

  25. Kahneman DA (2011) Thinking, fast and slow, 1. Aufl. Farrar, Straus and Giroux, New York

    Google Scholar 

  26. Maletis GB, Inacio MC, Funahashi TT (2013) Analysis of 16,192 anterior cruciate ligament reconstructions from a community-based registry. Am J Sports Med 41:2090–2098

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Maniar N, Schache AG, Pizzolato C et al (2020) Muscle contributions to tibiofemoral shear forces and valgus and rotational joint moments during single leg drop landing. Scand J Med Sci Sports 30:1664–1674

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Mayer J, Hermann H‑D, Beavan A (2023) Cognitive training in sports. In: Schüler J, Wegner M, Plessner H, Eklund RC (Hrsg) Sport and exercise psychology: theory and application, 1. Aufl. Springer, S 513–530

    Chapter  Google Scholar 

  29. Mouarbes D, Menetrey J, Marot V et al (2019) Anterior cruciate ligament reconstruction: a systematic review and meta-analysis of outcomes for quadriceps tendon autograft versus bone–patellar tendon–bone and hamstring-tendon autografts. Am J Sports Med 47:3531–3540

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Nyland J, Collis P, Huffstutler A et al (2020) Quadriceps tendon autograft ACL reconstruction has less pivot shift laxity and lower failure rates than hamstring tendon autografts. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 28:509–518

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Perelli S, Costa GG, Terron VM et al (2022) Combined anterior cruciate ligament reconstruction and modified Lemaire lateral extra-articular tenodesis better restores knee stability and reduces failure rates than isolated anterior cruciate ligament reconstruction in skeletally immature patients. Am J Sports Med 50:3778–3785

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Romeas T, Guldner A, Faubert J (2016) 3D-multiple object tracking training task improves passing decision-making accuracy in soccer players. Psychol Sport Exerc 22:1–9

    Article  Google Scholar 

  33. Schepull T, Kvist J, Norrman H et al (2011) Autologous platelets have no effect on the healing of human achilles tendon ruptures: a randomized single-blind study. Am J Sports Med 39:38–47

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Seijas R, Cuscó X, Sallent A et al (2016) Pain in donor site after BTB-ACL reconstruction with PRGF: a randomized trial. Archives of orthopaedic and traumatic surgery. Arch Orthop Unfallchir 136:829–835

    Google Scholar 

  35. Sheean AJ, Musahl V, Slone HS et al (2018) Quadriceps tendon autograft for arthroscopic knee ligament reconstruction: use it now, use it often. Br J Sports Med 52:698–701

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Shelbourne KD, Wilckens JH, Mollabashy A et al (1991) Arthrofibrosis in acute anterior cruciate ligament reconstruction. The effect of timing of reconstruction and rehabilitation. Am J Sports Med 19:332–336

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. Silvers-Granelli H, Mandelbaum B, Adeniji O et al (2015) Efficacy of the FIFA 11+ injury prevention program in the collegiate male soccer player. Am J Sports Med 43:2628–2637

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  38. Sonnery-Cottet B, Haidar I, Rayes J et al (2021) Long-term graft rupture rates after combined ACL and anterolateral ligament reconstruction versus isolated ACL reconstruction: a matched-pair analysis from the SANTI study group. Am J Sports Med 49:2889–2897

    Article  PubMed  Google Scholar 

  39. Verburgh L, Scherder EJ, van Lange PA et al (2014) Executive functioning in highly talented soccer players. PLoS One 9:e91254

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  40. Vestberg T, Gustafson R, Maurex L et al (2012) Executive functions predict the success of top-soccer players. PLoS One 7:e34731

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  41. Vetrano M, Castorina A, Vulpiani MC et al (2013) Platelet-rich plasma versus focused shock waves in the treatment of jumper’s knee in athletes. Am J Sports Med 41:795–803

    Article  PubMed  Google Scholar 

  42. Walton CC, Keegan RJ, Martin M et al (2018) The potential role for cognitive training in sport: more research needed. Front Psychol 9:1121

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

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Correspondence to Yannic Bangert.

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Interessenkonflikt

T. Renkawitz weist auf folgende finanzielle Interessen hin: Forschungsförderung zur persönlichen Verfügung: DePuy, Zimmer, Aesculap, Bundesministerium für Bildung und Forschung, Deutsche ArthroseHilfe, Otto-Bock-Stiftung, Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung, Stiftung Oskar-Helene-Heim in Berlin, Vielberth-Stiftung Regensburg, Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG). Kostenerstattungen: DePuy, Zimmer, Aesculap, Bundesministerium für Bildung und Forschung, Deutsche Arthrose-Hilfe, Otto-Bock-Stiftung, Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung, Stiftung Oskar-Helene-Heim in Berlin, Vielberth-Stiftung, DGOOC, BVOU, DGOU. Kostenerstattungen für Schulungen/Vorträge: DePuy, Zimmer, Aesculap, Deutsche Gesellschaft für Endoprothetik (AE), Bayerischer Hausärzteverband. Nichtfinanzielle Interessen: Lehrstuhlinhaber (W3) für Orthopädische Chirurgie, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Direktor der Orthopädischen Universitätsklinik Heidelberg. Mitgliedschaften: Vizepräsident des Berufsverband für Orthopädie und Unfallchirurgie (BVOU), Gesamtvorstand der DGOOC, Leiter der „Arbeitsgemeinschaft Evidenzbasierte Medizin“ der DGOU, Herausgeberboard von Die Orthopädie und Die Unfallchirurgie (SpringerMedizin), Schriftleitung der Orthopädie und Unfallchirurgie – Mitteilungen und Nachrichten (OUMN), International Advisory Board des Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons (AAOS). J. Weishorn, J. Spielmann, R. Kern, J. Mayer, B. Friedmann-Bette und Y. Bangert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Weishorn, J., Spielmann, J., Kern, R. et al. Neue Therapieverfahren im Wettkampfsport. Orthopädie 52, 897–906 (2023). https://doi.org/10.1007/s00132-023-04440-z

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