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Der Oberflächenteilersatz an der Hüfte – eine kritische Analyse

Partial hip resurfacing—a critical analysis

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Zusammenfassung

Hintergrund

Umschriebene Knorpelläsionen oder osteochondrale Defektareale des Hüftgelenks betreffen häufig junge Patienten mit einem aktiven Berufs- und Privatleben. Die Ursachen für diese Defektzonen sind vielseitig, bestimmen jedoch in einem relevanten Ausmaß die therapeutischen Optionen.

Therapeutische Optionen

Neben der Domäne der gelenkerhaltenden, implantatfreien Hüftchirurgie stellen sog. Miniprothesen oder Teilimplantate eine weitere Behandlungsstrategie vor dem Einsatz einer Totalendoprothese (TEP) dar. Im Folgenden werden hierzu der metallische Gelenkflächenteilersatz (z. B. HemiCAP®, Arthrosurface, Franklin, MA, USA) vorgestellt und Ergebnisse aus der Literatur aufgeführt. Das beschriebene Verfahren wird dabei, insbesondere in Deutschland, nicht flächendeckend angeboten und durchgeführt, da die meisten Indikationen deckungsgleich mit denen zur Implantation einer TEP sind, welches als Routineverfahren etabliert ist. Folglich basieren die Ergebnisse aus der Literatur auf Fallserien, die der Aussagekraft der Studien und Registerdaten für die TEP nachstehen und die dementsprechend kritischer hinterfragt werden müssen. Vom Oberflächenteilersatz ist dabei der vollständige Oberflächenersatz („hip resurfacing“, z. B. Birmingham-Hip-Replacement, BHR, Smith and Nephew, Memphis, TN, USA) abzugrenzen, der einerseits angesichts der femoralseitigen Oberflächenrekonstruktion zwar Parallelen aufweist, bei dem es sich andererseits durch den obligaten Ersatz der azetabulären Gelenkseite jedoch definitionsgemäß bereits um einen totalen Gelenkersatz handelt, der somit allenfalls eine Zwischenrolle zwischen einer schaftverankerten TEP und einem Teilersatz einnehmen kann.

Abstract

Background

Localized cartilage lesions or osteochondral defect areas of the hip joint often affect young patients with an active professional and personal live. There are multiple causes of these defect zones, but they determine the therapeutic options to some extent.

Therapeutic options

In addition to the domain of joint-preserving, implant-free hip surgery, so-called mini-prostheses or partial implants represent another treatment strategy prior to the application of a total hip arthroplasty (THA). In the following, partial joint resurfacing implants (e. g., HemiCAP®, Arthrosurface, Franklin, MA, USA) are presented and results from the literature are cited. The described procedure is not widely offered, especially in Germany, because most indications are congruent with those for implantation of a THA, which is an established technique. Consequently, the results from the literature are based on case series with inferior validity compared to the studies and registry data of the THA and accordingly have to be scrutinized in a more critical way. Total surface replacement (hip resurfacing, e.g., Birmingham hip replacement, BHR, Smith and Nephew, Memphis, TN, USA) distinguish from partial surface replacement. On the one hand the BHR shows parallels with regard to the femoral surface reconstruction, but on the other hand due to the obligatory replacement of the acetabular side of the joint it meets conditions of THA, which can therefore play at best an intermediate role between a stem-anchored THA and a partial replacement.

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Abbreviations

ARCO:

Association Research Circulation Osseous

AVN :

Avaskuläre Hüftkopfnekrose

BHR :

Birmingham-Hip-Replacement

FAI :

Femoroazetabuläres Impingement

HHS :

Harris Hip Score

TEP :

Totalendoprothese

WOMAC :

Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index

Literatur

  1. Arora V, Navarre P, Russ M et al (2018) Use of the HemiCAP partial hip resurfacing technique for traumatic femoral head osteochondral defects following obturator hip dislocations. SICOT J 4:3

    Article  Google Scholar 

  2. Bilge O, Doral MN, Yel M et al (2015) Treatment of osteonecrosis of the femoral head with focal anatomic-resurfacing implantation (HemiCAP): preliminary results of an alternative option. J Orthop Surg Res 10:56

    Article  Google Scholar 

  3. Cadossi M, Tedesco G, Sambri A et al (2015) Hip resurfacing implants. Orthopedics 38:504–509

    Article  Google Scholar 

  4. Daniel J, Pradhan C, Ziaee H et al (2014) Results of Birmingham hip resurfacing at 12 to 15 years: a single-surgeon series. Bone Joint J 96-B:1298–1306

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Floerkemeier T, Budde S, Wirries N et al (2017) The outcome of the partial resurfacing arthroplasty of the hip shows high numbers of failures and conversion to total arthroplasty. Int Orthop 41:2001–2008

    Article  Google Scholar 

  6. Ganz R, Gill TJ, Gautier E et al (2001) Surgical dislocation of the adult hip a technique with full access to the femoral head and acetabulum without the risk of avascular necrosis. J Bone Joint Surg Br 83:1119–1124

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Girard J, Miletic B, Deny A et al (2013) Can patients return to high-impact physical activities after hip resurfacing? A prospective study. Int Orthop 37:1019–1024

    Article  Google Scholar 

  8. Lea MA, Barkatali B, Porter ML et al (2014) Osteochondral lesion of the hip treated with partial femoral head resurfacing. Case report and six-year follow-up. Hip Int 24:417–420

    Article  Google Scholar 

  9. Mclaughlin JR, Lee KR (2016) Long-term results of uncemented total hip arthroplasty with the Taperloc femoral component in patients with Dorr type C proximal femoral morphology. Bone Joint J 98-B:595–600

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Meding JB, Ritter MA, Keating EM et al (2015) Twenty-year followup of an uncemented stem in primary THA. Clin Orthop Relat Res 473:543–548

    Article  Google Scholar 

  11. Oxblom A, Hedlund H, Nemes S et al (2019) Patient-reported outcomes in hip resurfacing versus conventional total hip arthroplasty: a register-based matched cohort study of 726 patients. Acta Orthop 90:318–323

    Article  Google Scholar 

  12. Shah KN, Racine J, Jones LC et al (2015) Pathophysiology and risk factors for osteonecrosis. Curr Rev Musculoskelet Med 8:201–209

    Article  Google Scholar 

  13. Treacy RBC, Holland JP, Daniel J et al (2019) Preliminary report of clinical experience with metal-on-highly-crosslinked-polyethylene hip resurfacing. Bone Joint Res 8:443–450

    Article  Google Scholar 

  14. Tzaveas A, Villar R (2011) 089 mid-term results of partial hip resurfacing. J Bone Joint Surg Br 93:353

    Google Scholar 

  15. Van Stralen RA, Haverkamp D, Van Bergen CJ et al (2009) Partial resurfacing with varus osteotomy for an osteochondral defect of the femoral head. Hip Int 19:67–70

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Nils Wirries.

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N. Wirries und S. Budde geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Wirries, N., Budde, S. Der Oberflächenteilersatz an der Hüfte – eine kritische Analyse. Orthopäde 50, 119–123 (2021). https://doi.org/10.1007/s00132-020-04056-7

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-020-04056-7

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