Abstract
Background
This study aimed to evaluate the efficiency of constant dose intravenous administration of tranexamic acid (TXA) in reducing postoperative blood loss, hemoglobin (Hb) concentration, and the number of transfusions in revision hip arthroplasty (RHA).
Methods
The study included 145 consecutive patients who had undergone RHA: a TXA group (75 patients) who received two doses of TXA (1.0 g 15 min before skin incision and 1.0 g during wound closure) and a no-TXA group (70 patients). Percentage blood loss and quantitative blood loss were calculated.
Results
The percentage blood loss (23.82 ± 10.6% vs. 39.17 ± 15.1%; P < 0.001), Hb drop (2.9 ± 1.14 g/dL vs. 4.22 ± 1.4 g/dL; P < 0.001), and total blood loss (1030 ± 477 mL vs. 1736 ± 761 mL; P < 0.001) were significantly lower in the TXA group than in the no-TXA group on postoperative day 1. Percentage blood loss (37.5 ± 10.4% vs. 43.1 ± 12.5%; P < 0.01), Hb drop (4.64 ± 1.5 g/dL vs. 5.22 ± 1.6 g/dL; P < 0.01) and total blood loss (1639 ± 543 mL vs. 1908 ± 681 mL; P = 0.02) were significantly lower in the TXA group than in the no-TXA group on the 5th postoperative day. The blood transfusion requirements were lower in the TXA group than those in the no-TXA group (30.7% vs. 71.4% of patients; P < 0.001), with a lower transfusion per patient ratio of 0.55 in the TXA group and 1.4 in the no-TXA group. No postoperative complications were associated with TXA administration, including deep-vein thrombosis and pulmonary embolism.
Conclusion
Administration of TXA is an effective method to reduce perioperative blood loss, Hb drop and the number of transfusions in RHA.
Zusammenfassung
Hintergrund
Ziel dieser Studie war es, die Wirksamkeit der intravenösen Gabe von Tranexamsäure (TXA) in konstanter Dosis bei der Reduzierung des postoperativen Blutverlusts, der Hämoglobinkonzentration (Hb) und der Anzahl der Transfusionen bei der Revisions-Hüftendoprothetik (RHA) zu untersuchen.
Methoden
Die Studie schloss 145 konsekutive Patienten ein, die sich einer RHA unterzogen hatten: eine TXA-Gruppe (75 Patienten), die 2 Dosen TXA erhielt (1,0 g 15 min vor der Hautinzision und 1,0 g während des Wundverschlusses) und eine Gruppe ohne TXA (70 Patienten). Der prozentuale Blutverlust und der quantitative Blutverlust wurden mathematisch berechnet.
Ergebnisse
Der durchschnittliche Blutverlust (23,82 ± 10,6 % vs. 39,17 ± 15,1 %; p < 0,001), der Hb-Abfall (2,9 ± 1,14 g/dl vs. 4,22 ± 1,4 g/dl; p < 0,001) und der Gesamtblutverlust (1030 ± 477 ml vs. 1736 ± 761 ml; p < 0,001) waren in der TXA-Gruppe am postoperativen Tag 1 signifikant niedriger als in der Gruppe ohne TXA. Am 5. postoperativen Tag waren der prozentuale Blutverlust (37,5 ± 10,4 % vs. 43,1 ± 12,5 %; p < 0,01), der Hb-Abfall (4,64 ± 1,5 g/dl vs. 5,22 ± 1,6 g/dl; p < 0,01) und der Gesamtblutverlust (1639 ± 543 ml vs. 1908 ± 681 ml; p = 0,02) in der TXA-Gruppe signifikant niedriger als in der Gruppe ohne TXA. Der Bluttransfusionsbedarf war in der TXA-Gruppe niedriger als in der Gruppe ohne TXA (30,7 % vs. 71,4 % der Patienten; p < 0,001), mit einem niedrigeren Verhältnis von Transfusionen pro Patient von 0,55 in der TXA-Gruppe und 1,4 in der Gruppe ohne TXA. Bei der Verabreichung von TXA traten keine postoperativen Komplikationen auf, einschließlich tiefer Venenthrombose und Lungenembolie.
Schlussfolgerung
Die Verabreichung von TXA ist eine wirksame Methode, um den perioperativen Blutverlust, den Hb-Abfall und die Anzahl der Transfusionen bei der RHA zu reduzieren.
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Abbreviations
- AABB:
-
American Association of Blood Banks
- DVT:
-
Deep vein thrombosis
- HCT:
-
Hematocrit
- Hb:
-
Hemoglobin
- PE:
-
Pulmonary embolism
- RBC:
-
Red blood cells
- RHA:
-
Revision hip arthroplasty
- THA:
-
Total hip arthroplasty
- TXA:
-
Tranexamic acid
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DG, PD, TO, JK designed the research, developed the concept of the article, acquired the data and critically revised it for important intellectual content. DG, SM, BK analyzed the data. DG, DM, JK contributed to interpretation of data. DG, SM prepared and drafted the manuscript. All authors read and approved the final manuscript.
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D. Grzelecki, P. Dudek, T. Okoń, D. Marczak, B. Kordasiewicz, M. Sibiński and J. Kowalczewski declare that they have no competing interests.
For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies performed were in accordance with the ethical standards indicated in each case. The datasets used and analyzed during the current study are available from the corresponding author on reasonable request.
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Grzelecki, D., Dudek, P., Okoń, T. et al. Efficacy of intravenous tranexamic acid administration in revision hip arthroplasty. Orthopäde 50, 464–470 (2021). https://doi.org/10.1007/s00132-020-03959-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-020-03959-9