Zusammenfassung
Die Auswahl des Implantates bei einer Infektion der Wirbelsäule ist abhängig davon, um welche Art von Infektion es sich handelt: eine Diszitis, eine Spondylodiszitis, ein Frühinfekt nach wirbelsäulenchirurgischem Eingriff oder ein Spätinfekt. Die entsprechenden Behandlungsstrategien unterscheiden sich. Bei Spondylodiszitiden kann ein Titanimplantat notwendig werden. Bei implantatassoziierten Frühinfektionen reicht häufig eine chirurgische Sanierung ohne Implantatwechsel aus. Bei Spätinfektionen ist aufgrund des Biofilms ein Implantatwechsel notwendig.
Abstract
The choice of implant in an infection of the spine depends on what type of infection it is: discitis, spondylodiscitis, early infection after spinal surgery, or a late infection. The appropriate treatment strategies vary. In spondylodiscitis, a titanium implant may be necessary. In implant-associated early infections, surgical sanitization is often sufficient without changing the implant. In late infections, implant exchange is necessary because of biofilm.
Abbreviations
- CRP:
-
C‑reaktives Protein
- PLIF :
-
„Posterior lumbar interbody fusion“
- TLIF :
-
„Transforaminal lumbar interbody fusion“
Literatur
Lerner T, Hackenberg L, Rosler R et al (2005) Surgical therapy of unspecific and specific spondylodiscitis. Z Orthop Ihre Grenzgeb 143:204–212
Ruf M, Stolzte D, Merk HR et al (2007) Treatment of vertebral osteomyelitis by radical debridement and stabilizationusing titanium mesh cages. Spine 32:E275–280
Karovessis P, Petsinis G, Koureas G et al (2006) One-stage combined surgery with mesh cages for treatment of septic spondylitis. Clin Orthop Relat Res 444:51–59
Kuklo TR, Pottner BK, Bell RS et al (2006) Single-stagetreatment of pyogenic spinal infection with titanium mesh cages. J Spinal Disord Tech 19:376–382
Gerometta A, Rodriguez Olaverri JC, Bitan F (2012) Infections in spinal instrumentation. Int Orthop 36(2):457–464
Kowalski TJ, Berbari EF, Huddleston PM et al (2007) The management and outcome of spinal implant infections contemporary retrospective cohort study. Clin Infect Dis 44:79913–79920
Ha KY, Chung YG, Ryoo SJ (2005) Aderence and biofilm formation of staphylococcus epidermidis and mycobacterium tuberculosis on various spinal implants. Spine 30:38–43
Gbejuade HO, Lovering AM, Webb JC (2015) The role of microbial biofilms in prosthetic joint infections. Acta Orthop 86:147–158
Garcia DR, Deckey DG, Zega A et al (2020) Analysis of growth and biofilm formation of bacterial pathogens on frequently used spinal implant materials. Spine Deform. https://doi.org/10.1007/s43390-020-00054-z
Burger J, Akgun D, Strube P et al (2019) Sonication of removed implants improves microbiolocial diagnosis of postoperative spinal infections. Eur Spine J 28:768–774
Leitner L, Malaj I, Sadoghi P et al (2018) Pedicle screw loosening is correlated to chronic subclinical deep impantant infection: a retrospective database analysis. Eur Spine J 27:2529–2335
Pumberger M, Burger J, Strube P et al (2029) Unexpected positive cultures in presumed aseptic revision spine surgery using sonication. Bone Joint J 101-B:621–624
Agarwal A, Lin B, Agarwal AG et al (2020) A multicenter trial demonstrating presence or absence of bacterial contamination at the screw-bone interface owing to absence or resence of pedicle screw guard, respectively, during spinalfusion. Clin Spine Surg. https://doi.org/10.1097/bsd.0000000000000976
Ha K‑Y, Chung Y‑G, Ryoo S‑J (2004) Adherence and biofilm formation of staphylococcus epidermidis and mycobacterium tuberculosis on various spinal implants. Spine 30(1):38–43
Schildhauer TA, Robie B, Muhr G et al (2006) Bacterial adherence to tantalum versus commonly used orthopedic metallic implant materials. J Orthop Trauma 20(7):476–484
Hazer DB, Sakar M, Dere Y et al (2016) Antimicrobial effect of polymer-based silver Nanoparticle coated pedicle screws: experimental research on biofilm inhibition in rabbits. Spine 41(6):E323–E329
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
V. Bullmann weist auf folgende Beziehungen hin: Honorare für Vorträge von Stryker, Aesculap, Ulrich medical, DepuySynthes, Medi und Bauerfeind, Reisekostenübernahmen von Medtronic.
Für diesen Beitrag wurden von der Autorin keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Bullmann, V. Evidenzbasierte Implantatwahl bei Infektionen der Wirbelsäule. Orthopäde 49, 685–690 (2020). https://doi.org/10.1007/s00132-020-03955-z
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-020-03955-z