Abstract
Background
The progress of 3D imaging and manufacturing of implants has made it possible to achieve a custom-made concept in THA. The custom-made cementless femoral stem provides optimal implant stability combined with restoration of the native hip mechanics.
Objective
The purpose of this study was to evaluate the long-term survivorship of custom-made hip femoral stems in two populations of patients undergoing THA: patients under 50 years old (young patients group) and patients with high-grade developmental dysplasia of the hip (DDH group).
Methods
A series of 232 primary custom-made cementless THA stems were retrospectively evaluated in patients less than 50 years old at the time of surgery and at follow-up after an average of 20 years. A second series of 26 custom-made cementless stem THAs for late DDH (21 patients) including only Crowe grade III and grade IV were also retrospectively evaluated with an average follow-up of 16 years. The clinical and radiological evaluations were performed preoperatively and at yearly intervals.
Results
For the young patient group, the follow-up ranged from 14 to 27 years. The HHS and the Merle D’Aubigne-Postel score significantly improved from preoperatively to a mean of 94.1 (range 48–100) and 15.9 (range 9–18), respectively. Taking stem revision for aseptic loosening as an endpoint, survivorship was 96.8% at 20 years (95% confidence interval, CI 95.1–98.5). For the DDH group, the follow-up ranged from 10 to 22 years. The mean HHS increased significantly from preoperative 49 ± 22 points to the most recent follow-up examination with 86 13 points and survivorship was 96.1% (95% CI, 92.7–99.9).
Conclusion
Custom-made femoral stems provide good functional outcome and long-term survivorship in two specific populations of patients undergoing THAs: patients under 50 years old with high expectations and patients with high-grade DDH.
Zusammenfassung
Hintergrund
Der Fortschritt der 3‑D-Bildgebung und der Herstellung von Implantaten hat es ermöglicht, ein maßgeschneidertes Konzept in der THA zu erreichen. Der maßgefertigte zementfreie Femurschaft bietet optimale Implantatstabilität bei gleichzeitiger Wiederherstellung der nativen Hüftmechanik.
Ziel
Das Ziel dieser Studie war es, die Langzeitüberlebensfähigkeit maßgefertigter Femurschäfte der Hüfte bei zwei Patientenpopulationen zu untersuchen, die sich einer Hüfttotalendoprothese (TEP) unterziehen: Patienten unter 50 Jahren (Gruppe junger Patienten) und Patienten mit hochgradiger Entwicklungsdysplasie der Hüfte (DDH-Gruppe).
Methoden
Eine Serie von 232 primären zementfreien maßgefertigten TEP-Schäften wurde bei Patienten unter 50 Jahren retrospektiv zum Zeitpunkt der Operation und nach durchschnittlich 20 Jahren Follow-up ausgewertet. Eine zweite Serie von 26 maßgefertigten zementfreien THA-Schäften für späte DDH (21 Patienten), darunter nur Crowe-Grad III und IV, wurde ebenfalls retrospektiv mit einem durchschnittlichen Follow-up von 16 Jahren ausgewertet. Die klinischen und radiologischen Auswertungen wurden präoperativ und in jährlichen Abständen durchgeführt.
Ergebnisse
Bei der jungen Patientengruppe reichte die Nachbeobachtung von 14 bis 27 Jahren. Der HHS- und der Merle-D’Aubigne-Postel-Score verbesserten sich signifikant von präoperativ auf einen Mittelwert von 94,1 (Range: 48–100) bzw. 15,9 (Range: 9–18). Nimmt man die Schaftrevision aufgrund aseptischer Lockerung als Endpunkt, so betrug die Überlebensrate nach 20 Jahren 96,8 % (95 % Konfidenzintervall, [KI] 95,1–98,5). Bei der DDH-Gruppe reichte die Nachbeobachtung von 10 bis 22 Jahren. Der mittlere HHS stieg signifikant von präoperativ 49 ± 22 Punkten bis zur letzten Nachuntersuchung mit 86 ± 13 Punkten, und die Überlebensrate betrug 96,1 % (95 % KI 92,7–99,9).
Schlussfolgerung
Maßfertigte Femurschäfte bieten gute funktionelle Ergebnisse und langfristige Überlebenschancen bei zwei spezifischen Patientenpopulationen, die sich einer TEP unterziehen: bei Patienten unter 50 Jahren mit hohen Erwartungen und bei Patienten mit hochgradiger DDH.
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Abbreviations
- AP:
-
Anteroposterior
- AVN:
-
Avascular necrosis
- BMI:
-
Body mass index
- CT:
-
Computed tomography
- DDH:
-
Developmental dysplasia of the hip
- FA:
-
Femoral anteversion
- FO:
-
Femoral offset
- GTO:
-
Greater trochanteric osteotomy
- HHS:
-
Harris hip score
- OA:
-
Osteoarthritis
- THA:
-
Total hip arthroplasty
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J.-N. Argenson is a consultant for Zimmer and Symbios. M. Ollivier is a consultant for Stryker and New-Clip Technics. X. Flecher is a consultant for Zimmer and Symbios. C. Jacquet, C. Pioger and M. Fabre-Aubrespy declare that they have no competing interests.
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All studies performed were in accordance with the ethical standards indicated in each case. The local ethics committee approved the study protocol prior to the investigation.
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Investigations performed at Aix Marseille Univ, APHM, CNRS, ISM, Sainte-Marguerite Hospital, Institute for Locomotion, Department of Orthopedics and Traumatology, Marseille, France.
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Jacquet, C., Flecher, X., Pioger, C. et al. Long-term results of custom-made femoral stems. Orthopäde 49, 408–416 (2020). https://doi.org/10.1007/s00132-020-03901-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-020-03901-z