Skip to main content

Advertisement

Log in

Sportklettern, Bouldern und assoziierte Verletzungen im Kindes- und Jugendalter

Sport climbing, bouldering and associated injuries in childhood and adolescence

  • Leitthema
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Das Sportklettern und Bouldern hat sich in den letzten 30 Jahren von einer Randsportart zum Breitensport entwickelt, sodass der Sportmediziner zunehmend häufiger mit dem dabei auftretenden Verletzungsmuster konfrontiert wird. Insgesamt ist der Sport relativ sicher, vor allem wenn er in Indooranlagen ausgeführt wird.

Verletzungen

Die Verletzungen treten gehäuft an der oberen Extremität auf, wobei die Finger am meisten betroffen sind. Akut traumatische Läsionen wie Distorsionen, Frakturen oder Bandläsionen sind deutlich seltener als durch repetitive und hochbelastende Kletterbewegungen ausgelöste Überbelastungen. Die häufigste Verletzung ist nicht – wie bei den Erwachsenen – die Ringbandruptur, sondern die Epiphysenfugenstressfraktur der Mittelgliedbasis, welche praktisch nur im Klettersport auftritt. Diese Verletzung kann zwar gut konservativ behandelt werden, beansprucht aber eine lange Heilungszeit von ca. 8 Monaten. Wird die Behandlung allerdings verpasst, können eine Gelenkinkongruenz und Arthrose resultieren.

Abstract

Background

Sport climbing and bouldering has developed from a rarely performed to a very popular sport in the last 30 years. Sport physicians are increasingly faced with its specific and otherwise uncommon injury pattern. Overall, the sport is relatively safe, particularly if performed in indoor facilities.

Injuries

The injuries frequently occur on the upper extremity, with the fingers being the most affected. Acute traumatic lesions such as sprains, fractures or ligament lesions are much rarer than overload and overuse caused by repetitive and highly stressing climbing movements. The most common injury is not the pulley rupture, as in adults, but the epiphyseal stress fracture of the base of the middle phalanx, which occurs practically only in climbing sport. The injury is treated conservatively, has a long recovery time of about 8 months and may lead to joint destruction and arthrosis if missed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7

Abbreviations

AC:

Akromioklavikulargelenk

DIP :

Distales Interphalangealgelenk

FCR :

Flexor carpi radialis

PIP :

Proximales Interphalangealgelenk

TFCC :

Triangulär-fibrokartilaginärer Komplex

TOS :

Thoracic-outlet-Syndrom

UIAA :

Union Internationale des Associations d’Alpinisme

Literatur

  1. Allenspach P, Saupe N, Rufibach K, Schweizer A (2011) Radiological changes and signs of osteoarthritis in the fingers of male performance sport climbers. J Sports Med Phys Fitness 51(3):497–505

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Bärtschi N, Schweizer A (2018) PIP joint contact incongruity in different grip positions as a trigger for epiphyseal fatigue fracture in adolescent climbers. Presentation at IRCRA Congress Chamonix 2018

    Google Scholar 

  3. Bärtschi N, Scheibler A, Schweizer A (2019) Symptomatic epiphyseal sprains and stress fractures of the finger phalanges in adolescent sport climbers. Hand Surg Rehabil 38(4):251–256. https://doi.org/10.1016/j.hansur.2019.05.003

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Bayer T, Schöffl VR, Lenhart M, Herold T (2013) Epiphyseal stress fractures of finger phalanges in adolescent climbing athletes: A 3.0-Tesla magnetic resonance imaging evaluation. Skeletal Radiol 42(11):1521–1525

    Article  Google Scholar 

  5. Bollen SR (1990) Injury to the A2 pulley in rock climbers. J Hand Surg Br 15(2):268–270

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. El-Sheikh Y, Lutter C, Schoeffl I, Schoeffl V, Flohe S (2018) Surgical management of proximal interphalangeal joint repetitive stress epiphyseal fracture nonunion in elite sport climbers. J Hand Surg Am 43(6):572.e1–572.e5

    Article  Google Scholar 

  7. Hahn F, Erschbaumer M, Allenspach P, Rufibach K, Schweizer A (2012) Physiological bone responses in the fingers after more than 10 years of high-level sport climbing: analysis of cortical parameters. Wilderness Environ Med 23(1):31–36

    Article  Google Scholar 

  8. Hochholzer T, Schöffl VR (2005) Epiphyseal fractures of the finger middle joints in young sport climbers. Wilderness Environ Med 16(3):139–142

    Article  Google Scholar 

  9. Hochholzer T, Schöffl V, Krause R (1997) Finger-Epiphysenverletzungen jugendlicher Sportkletterer. Sports Orthop Traumatol 13(2):100–103

    Google Scholar 

  10. Morrison AB, Schöffl VR (2007) Review of the physiological responses to rock climbing in young climbers. Br J Sports Med 41:852–861

    Article  Google Scholar 

  11. Nelson NG, McKenzie LB (2009) Rock climbing injuries treated in emergency departments in the U.S., 1990–2007. Am J Prev Med 37(3):195–200

    Article  Google Scholar 

  12. Neuhof A, Hennig FF, Schöffl I, Schöffl V (2011) Injury risk evaluation in sport climbing. Int J Sports Med 32(10):794–800

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Rohrbough JT, Mudge MK, Schilling RC, Jansen C (1998) Radiographic osteoarthritis in the hands of rock climbers. Am J Orthop (Belle Mead NJ) 27(11):734–738

    CAS  Google Scholar 

  14. Schlegel C, Buechler U, Kriemler S (2012) Finger injuries of young elite rock climbers. Schweiz Z Sportmed Sporttraumatol 50(1):7–10

    Google Scholar 

  15. Schoeffl V, Klee S, Strecker W (2004) Evaluation of physiological standard pressures of the forearm flexor muscles during sport specific ergometry in sport climbers. Br J Sports Med 38(4):422–425

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Schöffl V, Hochholzer T, Karrer A, Imhoff A, Winter S (2004) Fingerschäden jugendlicher Leistungssportler – Vergleichende Analyse der deutschen Jugendnationalmannschaft sowie einer gleichaltrigen Vergleichsgruppe von Freizeitkletterern. Sports Orthop Traumatol 20(2):104–105

    Google Scholar 

  17. Schöffl V, Lutter C, Woollings K, Schöffl I (2018) Pediatric and adolescent injury in rock climbing. Res Sports Med 26(sup1):91–113

    Article  Google Scholar 

  18. Schöffl V, Popp D, Küpper T, Schöffl I (2015) Injury distribution in rock climbers—a prospective evaluation of 911 injuries between 2009–2012. Wilderness Environ Med 26:62–67

    Article  Google Scholar 

  19. Schöffl V, Winkelmann HP (1999) Unfallstatistik an „Indoor-Kletteranlagen“. Sportverletz Sportschaden 13(1):14–16

    Article  Google Scholar 

  20. Schöffl VR, Hochholzer T, Imhoff AB, Schoffl I (2007) Radiographic adaptations to the stress of high-level rock climbing in junior athletes: a 5‑year longitudinal study of the German junior national team and a group of recreational climbers. Am J Sports Med 35(1):86–92

    Article  Google Scholar 

  21. Schöffl VR, Kuepper T (2006) Injuries at the 2005 world championships in rock climbing. Wilderness Environ Med 17(3):187–190

    Article  Google Scholar 

  22. Schreiber T, Allenspach P, Seifert B, Schweizer A (2015) Connective tissue adaptations in the fingers of performance sport climbers. Eur J Sport Sci 15(8):696–702

    Article  Google Scholar 

  23. Schweizer A (2001) Biomechanical properties of the crimp grip position in rock climbers. J Biomech 34(2):217–223

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Sylvester AD, Christensen AM, Kramer PA (2006) Factors influencing osteological changes in the hands and fingers of rock climbers. J Anat 209(5):597–609

    Article  Google Scholar 

  25. Wedderkopp N, Kaltoft M, Lundgaard B, Rosendahl M, Froberg K (1997) Injuries in young female players in European team handball. Scand J Med Sci Sports 7(6):342–347

    Article  CAS  Google Scholar 

  26. Woollings KY, McKay CD, Kang J, Meeuwisse WH, Emery CA (2015) Incidence, mechanism and risk factors for injury in youth rock climbers. Br J Sports Med 49(1):44–50

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Schweizer.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A. Schweizer und K. Göhner Schweizer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schweizer, A., Göhner Schweizer, K. Sportklettern, Bouldern und assoziierte Verletzungen im Kindes- und Jugendalter. Orthopäde 48, 998–1004 (2019). https://doi.org/10.1007/s00132-019-03826-2

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-019-03826-2

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation