Skip to main content
Log in

Finger- und Schulterverletzungen im Klettersport

Finger and shoulder injuries in rock climbing

  • Leitthema
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Der Klettersport erlebt derzeit einen rasanten Wandel und entwickelt sich von einer Trendsportart hin zu einem Breitensport. Damit einhergehend steigt die Anzahl klettersportspezifischer Verletzungen.

Fragestellung

Ziel der Arbeit ist es, die Inzidenz von klettersportspezifischen Verletzungen darzustellen sowie deren Klinik und Therapie anhand der aktuellen Literatur zu erläutern. Dabei liegt der Fokus auf Finger- und Schulterverletzungen.

Material und Methoden

Es erfolgte die Erfassung der Inzidenz von kletterspezifischen Verletzungen im eigenen Patientenkollektiv sowie die Diskussion der Diagnostik und Therapie in Anbetracht der aktuellen Literatur.

Ergebnisse

Finger- und Schulterverletzungen stellen die häufigsten Entitäten im Klettersport dar. Im Bereich der Fingerverletzungen fanden sich mehr als 30 verschiedene Differenzialdiagnosen wobei Ringbandrupturen, Tenosynovitiden, Epiphysenfrakturen sowie Lumbrikalisverletzungen einen besonderen Stellenwert aufgrund Ihrer Sportartspezifität einnehmen. Im Bereich der Schulter spielen vor allem SLAP-Läsionen (superiores Labrum von anterior nach posterior) eine wesentliche Rolle. Diese stellen aktuell die fünfthäufigste Diagnose aller Kletterverletzungen im eigenen Patientenkollektiv dar. Verletzungen der Rotatorenmanschette, Rupturen der langen Bizepssehne, Impingement-Symptomatiken sowie durch Schulterluxationen bedingte Verletzungen (Bankart-Läsionen etc.) gehören zu den zuletzt häufiger auftretenden Pathologien im Klettersport.

Diskussion

Fingerverletzungen gehören im Klettersport zu den spezifischen Verletzungen und stellen eine diagnostische Herausforderung dar. Die Verletzungen der Schulter werden in der Zukunft weiter zunehmen, da neue Wettbewerbsmodalitäten und Subdisziplinen (z. B. Bouldern) immer höhere Anforderungen an die Athleten stellen. Zudem ist mit einem Anstieg an degenerative Verletzungen bei älteren Sportlern zu rechnen.

Abstract

Background

Sport climbing is rapidly becoming a popular trend sport, which has resulted in a surge of climbing-specific injuries.

Objectives

The goal of this paper is to delineate the incidence of climbing-specific injuries focusing on finger and shoulder injuries. Furthermore, we aim to illustrate clinical symptoms and therapeutic strategies based on the current literature.

Materials and methods

The incidence of climbing-specific injuries in a large patient population was recorded and diagnosis and treatment options were assessed considering the current literature.

Results

Finger and shoulder injuries are the most common entities in sport climbing. With regard to finger injuries, more than 30 different differential diagnoses were identified, with pulley injuries, tenosynovitis, epiphyseal fractures, as well as lumbrical muscle tears being of the greatest importance due to their climbing-specific nature. With regard to shoulder injuries, SLAP lesions play a particularly important role, currently representing the fifth most common diagnosis in the patient population analyzed. Further pathologies that are becoming increasingly important among sport climbers are injuries of the rotator cuff, long biceps tendon ruptures, impingement syndromes and injuries caused by shoulder dislocations (e.g. Bankart lesions).

Conclusions

Finger injuries are common in sports climbing and can be challenging to diagnose and treat correctly. The number of shoulder injuries is expected to rise as new competition modalities and sub-disciplines (e.g. bouldering) increasingly stress athletes’ musculoskeletal systems. An increase of degenerative injuries in long-time climbers is expected due to changes in the sport.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Abbreviations

AC:

Akromioklavikulargelenk

LBS :

Lange Bizepssehne

NSAR :

Nichtsteroidale Antirheumatika

PIP :

Proximales Interphalangealgelenk

SLAP :

Superiores Labrum von anterior nach posterior

Literatur

  1. Aydin I, Yildiz Y, Özgürbüz C et al (2000) Die propriorezeptive Fähigkeit der normalen und der instabilen Schulter. Dtsch Z Sportmed 51:336–340

    Google Scholar 

  2. Boileau P, Parratte S, Chuinard C et al (2009) Arthroscopic treatment of isolated type II SLAP lesions: biceps tenodesis as an alternative to reinsertion. Am J Sports Med 37:929–936

    Article  Google Scholar 

  3. Buzzacott P, Schöffl I, Chimiak J et al (2019) Rock climbing injuries treated in US emergency departments, 2008–2016. Wilderness Environ Med 30(2):121–128. https://doi.org/10.1016/j.wem.2018.11.009

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. El-Sheikh Y, Lutter C, Schöffl I et al (2018) Surgical management of proximal interphalangeal joint repetitive stress epiphyseal fracture nonunion in elite sport climbers. J Hand Surg Am 43(6):572.e1–572.e5. https://doi.org/10.1016/j.jhsa.2017.10.009

    Article  Google Scholar 

  5. Förster R, Penka G, Bosl T et al (2009) Climber’s back—form and mobility of the thoracolumbar spine leading to postural adaptations in male high ability rock climbers. Int J Sports Med 30:53–59

    Article  Google Scholar 

  6. Hartsock LA, Feagin JA Jr., Ogilvie BC (1991) Climbing and the older athlete. Clin Sports Med 10:257–267

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Hochholzer T, Schöffl V (2009) Soweit die Hände greifen. Lochner Verlag, Ebenhausen

    Google Scholar 

  8. Hochholzer T, Schöffl VR (2005) Epiphyseal fractures of the finger middle joints in young sport climbers. Wilderness Environ Med 16:139–142

    Article  Google Scholar 

  9. Jones G, Schöffl V, Johnson MI (2018) Incidence, diagnosis, and management of injury in sport climbing and bouldering: a critical review. Curr Sports Med Rep 17:396–401

    Article  Google Scholar 

  10. Lutter C, El-Sheikh Y, Schoffl I et al (2017) Sport climbing: medical considerations for this new olympic discipline. Br J Sports Med 51:2–3

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Lutter C, Schweizer A, Hochholzer T et al (2016) Pulling harder than the hamate tolerates: evaluation of hamate injuries in rock climbing and bouldering. Wilderness Environ Med 27:492–499

    Article  Google Scholar 

  12. Lutter C, Schweizer A, Schöffl V et al (2018) Lumbrical muscle tear: clinical presentation, imaging findings and outcome. J Hand Surg Eur Vol 43(7):767–775. https://doi.org/10.1177/1753193418765716

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Nelson NG, Mckenzie LB (2009) Rock climbing injuries treated in emergency departments in the U.S., 1990–2007. Am J Prev Med 37:195–200

    Article  Google Scholar 

  14. Ott B, Popp D, Schöffl I et al (2016) Primary long biceps tenodesis as treatment for high grade SLAP lesions: clinical evaluation in rock climbers. EUJSM 4:51–63

    Google Scholar 

  15. Popp D, Schöffl V (2013) Shoulder SLAP and biceps tendon repair. Minerva Ortop Traumatol 64:247–263

    Google Scholar 

  16. Popp D, Schöffl V (2015) Superior labral anterior posterior lesions of the shoulder. Current diagnostic and therapeutic standards. World J Orthop 6:660–671

    Article  Google Scholar 

  17. Roloff I, Schöffl VR, Vigouroux L et al (2006) Biomechanical model for the determination of the forces acting on the finger pulley system. J Biomech 39:915–923

    Article  Google Scholar 

  18. Schneeberger M, Schweizer A (2016) Pulley ruptures in rock climbers: outcome of conservative treatment with the pulley-protection splint‑A series of 47 cases. Wilderness Environ Med 27:211–218

    Article  Google Scholar 

  19. Schöffl I, Deeg J, Lutter C et al (2018) Diagnosis of A3 pulley injuries using ultrasound. Sportverletz Sportschaden 32:251–259

    Article  Google Scholar 

  20. Schöffl I, Schöffl V (2015) Epiphyseal stress fractures in the fingers of adolescents: biomechanics, pathomechanism, and risk factors. EUJSM 3:27–37

    Google Scholar 

  21. Schöffl V, Harrer J, Kupper T (2006) Biceps tendon ruptures in rock climbers. Clin J Sport Med 16:426–427

    Article  Google Scholar 

  22. Schöffl V, Hochholzer T, Lightner S (2016) One move too many. Sharp End Publishing, Boulder CO, USA

    Google Scholar 

  23. Schöffl V, Hochholzer T, Winkelmann HP et al (2004) Injuries of the pulley system in sport climbers. Handchir Mikrochir Plast Chir 36:231–236

    Article  Google Scholar 

  24. Schöffl V, Hochholzer T, Winkelmann HP et al (2004) [Therapy of injuries of the pulley system in sport climbers] Zur Therapie von Ringbandverletzungen bei Sportkletterern. Handchir Mikrochir Plast Chir 36:231–236

    Article  Google Scholar 

  25. Schöffl V, Küpper T, Hartmann J et al (2012) Surgical repair of multiple pulley injuries—evaluation of a new combined pulley repair. J Hand Surg Am 37:224–230

    Article  Google Scholar 

  26. Schöffl V, Lutter C (2017) The “Newbie” syndrome. Wilderness Environ Med 28(4):377–380. https://doi.org/10.1016/j.wem.2017.07.008

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Schöffl V, Lutter C, Popp D (2016) The “heel hook”—a climbing-specific technique to injure the leg. Wilderness Environ Med 27(2):294–301. https://doi.org/10.1016/j.wem.2015.12.007

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Schöffl V, Morrison A, Schöffl I et al (2012) Epidemiology of injury in mountainering, rock and iceclimbing. In: Caine D, Heggie T (Hrsg) Medicine and sport science—epidemiology of injury in adventure and extreme sports. Karger, Basel, S 17–43

    Chapter  Google Scholar 

  29. Schöffl V, Popp D (2016) Sportklettern. In: Grimm C, Engelhardt M (Hrsg) Die Sportlerschulter. Schattauer, Stuttgart, S 231–234

    Google Scholar 

  30. Schöffl V, Popp D, Dickschass J et al (2011) Superior labral anterior-posterior lesions in rock climbers-primary double tenodesis? Clin J Sport Med 21(3):261–263. https://doi.org/10.1097/JSM.0b013e31821a61e3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Schöffl V, Popp D, Küpper T et al (2015) Injury distribution in rock climbers—a prospective evaluation of 911 injuries between 2009–2012. Wilderness Environ Med 26:62–67

    Article  Google Scholar 

  32. Schöffl V, Schöffl I (2006) Injuries to the finger flexor pulley system in rock climbers—current concepts. J Hand Surg Am 31:647–654

    Article  Google Scholar 

  33. Schöffl VR, Schöffl I (2007) Finger pain in rock climbers: reaching the right differential diagnosis and therapy. J Sports Med Phys Fitness 47:70–78

    PubMed  Google Scholar 

  34. Schweizer A (2003) Lumbrical tears in rock climbers. J Hand Surg Br 28:187–189

    Article  CAS  Google Scholar 

  35. Schweizer A, Frank O, Ochsner PE et al (2003) Friction between human finger flexor tendons and pulleys at high loads. J Biomech 36:63–71

    Article  CAS  Google Scholar 

  36. Simon M, Popp D, Lutter C et al (2017) Functional and sports-specific outcome after surgical repair of rotator cuff tears in rock climbers. Wilderness Environ Med 28:342–347

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Michael Simon.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

V. Schöffl, M. Simon und C. Lutter geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schöffl, V., Simon, M. & Lutter, C. Finger- und Schulterverletzungen im Klettersport. Orthopäde 48, 1005–1012 (2019). https://doi.org/10.1007/s00132-019-03825-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-019-03825-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation