Skip to main content
Log in

Kniegelenkersatz des älteren Menschen

Total knee arthroplasty in the elderly

  • Leitthema
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Gemäß der demografischen Entwicklung nimmt der Anteil der endoprothetischen Versorgungen am Kniegelenk bei älteren Menschen zu.

Fragestellung

Es erfolgte eine Analyse zu der speziellen Situation beim älteren Menschen, alternativen Therapieoptionen, perioperativen Risiken, präoperativer Vorbereitung, intraoperativen Besonderheiten und Outcome.

Material und Methode

Die gegenwärtige wissenschaftliche Datenlage wurde ausgewertet und die eigenen wissenschaftlichen Studienergebnisse werden präsentiert.

Ergebnisse

Ältere Menschen haben ein erhöhtes perioperatives Risiko beim künstlichen Kniegelenkersatz. Eine gründliche interdisziplinäre Vorbereitung ist erforderlich, um Risiken zu reduzieren. Die Stabilität des Kapselbandapparates nimmt mit zunehmenden Alter nicht ab. Das postoperative Ergebnis nach künstlichen Kniegelenkersatz wird bei älteren Menschen von der präoperativen Funktion und psychosozialen Faktoren entscheidend beeinflusst.

Schlussfolgerungen

Der künstliche Kniegelenkersatz beim älteren Menschen ist eine besondere Herausforderung für den orthopädischen Chirurgen und bedarf einer engen interdisziplinären Zusammenarbeit.

Abstract

Background

The number of total knee arthroplasties in elderly patients is increasing in accordance with the demographic shift in the population.

Objective

Analysis of the special situation in the elderly, conservative treatment options, perioperative risk factors, preoperative preparation, special intraoperative features and outcome.

Methods

Analysis of currently available scientific data and presentation of own scientific study results.

Results

Total knee arthroplasty in elderly patients is related to an increased perioperative risk of complications. A thorough interdisciplinary preparation is required to reduce risk factors. Ligament stability of the knee does not correlate with age. The postoperative outcome after total knee arthroplasty in elderly patients is decisively influenced by the preoperative function and psychosocial parameters.

Conclusion

Total knee arthroplasty in elderly patients is particularly challenging for orthopedic surgeons and requires close interdisciplinary cooperation.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Baumbach JA, Willburger R, Haaker R, Dittrich M, Kohler S (2016) 10-year survival of navigated versus conventional TKas: a retrospective study. Orthopedics 39:S72–76

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Chen JY, Lo NN, Chong HC, Bin Abd Razak HR, Pang HN, Tay DK, Chia SL, Yeo SJ (2016) The influence of body mass index on functional outcome and quality of life after total knee arthroplasty. Bone Joint J 98–B:780–785

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. de Steiger RN, Liu YL, Graves SE (2015) Computer navigation for total knee arthroplasty reduces revision rate for patients less than sixty-five years of age. J Bone Joint Surg Am 97:635–642

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Dowsey MM, Choong PF (2009) Obese diabetic patients are at substantial risk for deep infection after primary TKA. Clin Orthop Relat Res 467:1577–1581

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Fikentscher T, Grifka J, Benditz A (2015) Perioperative pain therapy in orthopedics. Orthopäde 44:727–737 (quiz 738–740)

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Fransen M, McConnell S, Harmer AR, Van der Esch M, Simic M, Bennell KL (2015) Exercise for osteoarthritis of the knee: a Cochrane systematic review. Br J Sports Med 49:1554–1557

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Hwang JS, Kim SJ, Bamne AB, Na YG, Kim TK (2015) Do glycemic markers predict occurrence of complications after total knee arthroplasty in patients with diabetes? Clin Orthop Relat Res 473:1726–1731

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Khatib Y, Madan A, Naylor JM, Harris IA (2015) Do psychological factors predict poor outcome in patients undergoing TKA? A systematic review. Clin Orthop Relat Res 473:2630–2638

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Klement MR, Nickel BT, Penrose CT, Bala A, Green CL, Wellman SS, Bolognesi MP, Seyler TM (2016) Psychiatric disorders increase complication rate after primary total knee arthroplasty. Knee 23:883. doi:10.1016/j.knee.2016.05.007

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Kopkow C, Schmitt J, Haase E, Lange T, Gunther KP, Lutzner J (2015) Objectifying results in total knee arthroplasty: Is „patient satisfaction“ adequate. Orthopäde 44:261–264

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Kuperman EF, Schweizer M, Joy P, Gu X, Fang MM (2016) The effects of advanced age on primary total knee arthroplasty: a meta-analysis and systematic review. BMC Geriatr 16:41

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Long G, Suqin S, Li G, Weihong Y, Zhenhu W (2016) Impact of atrial fibrillation on postoperative outcomes after total knee arthroplasty – a retrospective study. J Orthop Sci. doi:10.1016/j.jos.2016.05.002

    Google Scholar 

  13. Lupsa BC, Insogna K (2015) Bone health and osteoporosis. Endocrinol Metab Clin North Am 44:517–530

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Malzahn J (2014) Conservative and operative treatment of working age patients with gonarthritis. Economic considerations. Orthopäde 43:503–506 (508–510)

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Nichols CI, Vose JG (2016) Patient comorbidity status and incremental total hospitalization costs in elective orthopedic procedures. Orthopedics 39:1–10. doi:10.3928/01477447-20160610-01

    Article  Google Scholar 

  16. Paxton EW, Torres A, Love RM, Barber TC, Sheth DS, Inacio MC (2016) Total joint replacement: A multiple risk factor analysis of physical activity level 1–2 years postoperatively. Acta Orthop 87(Suppl 1):44–49

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Pfitzner T, Krocker D, Perka C, Matziolis G (2008) C‑reactive protein. An independent risk factor for the development of infection after primary arthroplasty. Orthopäde 37:1116–1120

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Quicke JG, Foster NE, Thomas MJ, Holden MA (2015) Is long-term physical activity safe for older adults with knee pain?: a systematic review. Osteoarthr Cartil 23:1445–1456

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Rader CP, Corsten N, Rolf O (2015) Osteomalacia and vitamin D deficiency. Orthopäde 44:695–702

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Rebal BA, Babatunde OM, Lee JH, Geller JA, Patrick DA Jr., Macaulay W (2014) Imageless computer navigation in total knee arthroplasty provides superior short term functional outcomes: a meta-analysis. J Arthroplasty 29:938–944

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Robert Koch Institut, Statistisches Bundesamt (2006) Gesundheitsberichterstattung des Bundes Gesundheit in Deutschland

    Google Scholar 

  22. Roubion RC, Fox RS, Townsend LA, Pollock GR, Leonardi C, Dasa V (2016) Does marital status impact outcomes after total knee arthroplasty? J Arthroplasty 31:2504. doi:10.1016/j.arth.2016.04.017

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Sugawara Y, Ishijima M, Kurosawa H, Shimura Y, Kaneko H, Liu L, Futami I, Iwase Y, Kaneko K (2016) Preoperative timed single leg standing time is associated with the postoperative activity of daily living in aged disabled patients with end-stage knee osteoarthritis at six-months after undergoing total knee arthroplasty. Mod Rheumatol:1–6. doi:10.1080/14397595.2016.1192759

  24. van der List JP, Chawla H, Zuiderbaan HA, Pearle AD (2016) The role of preoperative patient characteristics on outcomes of unicompartmental knee arthroplasty: a meta-analysis critique. J Arthroplasty 31:2617. doi:10.1016/j.arth.2016.04.001

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Wengler A, Nimptsch U, Mansky T (2014) Hip and knee replacement in Germany and the USA: analysis of individual inpatient data from German and US hospitals for the years 2005 to 2011. Dtsch Arztebl Int 111:407–416

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Weber.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

M. Weber, F. Völlner, A. Benditz, T. Schwarz, M. Wörner, B. Craiovan, T. Renkawitz und J. Grifka geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Weber, M., Völlner, F., Benditz, A. et al. Kniegelenkersatz des älteren Menschen. Orthopäde 46, 34–39 (2017). https://doi.org/10.1007/s00132-016-3363-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-016-3363-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation