Zusammenfassung
Osteochondrosen sind eine heterogene Gruppe symptomatischer, selbstlimitierender Knorpel-Knochen-Veränderungen, die durch eine Störung der enchondralen Ossifikation verursacht werden. Die Ursache dieser Veränderungen an Epi-, Dia- oder Apophysen ist nicht abschließend geklärt. Es werden passagere Durchblutungsstörungen multifaktorieller Genese als Grund für die aseptische Osteochondrose diskutiert. Fußschmerzen bei Kindern und Jugendlichen sind ein häufiger Konsultationsgrund und können durch eine Osteochondrose bedingt sein. Die schmerzhaften Veränderungen der Füße gehen mit typischen radiologischen Alterationen einher. Die häufigsten Lokalisationen für Osteochondrosen am Fuß sind das Os naviculare als Morbus Köhler, die Metatarsaleköpfchen und -diaphyse als Morbus Köhler-Freiberg und die Apophysitis calcanei als Morbus Sever. Verlauf und Prognose sind je nach Lokalisation unterschiedlich. Die Aufgabe des behandelnden Arztes besteht darin, die Symptome zeitnah richtig zu deuten und eine gezielte Diagnostik einzuleiten. Der Verlauf und die erforderlichen therapeutischen Maßnahmen sind in Abhängigkeit von Lokalisation, Patientenalter und Stadium der Veränderung zu erfassen. Therapeutische Ziele sind die Reduktion von Beschwerden und bleibende, präarthrotische Deformitäten zu verhindern.
Abstract
Osteochondrosis is a heterogeneous group of self-limiting conditions characterized by disturbance of enchondral ossification caused by a lack of circulation. Foot pain is a relatively common problem in children and adolescents and may be due to osteochondrosis. Osteochondrosis of the growing foot shows painful radiological alterations including increased density, fragmentation and irregularity of the epiphyses, physes and apophyses. Lacking etiologic and pathophysiologic information, ostoechondroses have been documented in almost every bone of the foot and therefore should be considered in the differential diagnosis when evaluating pediatric foot pain. The most common localizations of osteochondroses of the growing foot include the navicular as Kohler’s syndrome, the metatarsal as Freiberg’s infraction and calcaneal apophysitis as Sever’s disease. Prognosis and final outcome vary considerably between the different localizations. Physicians should therefore be informed about the etiology, clinical presentation and treatment options for osteochondroses of the growing foot.
Literatur
Albrecht R, Hertel E (1960) Beitrag zum Vorkommen der Köhlerschen Erkrankungen. Z Orthop 104:716–717
Brower AC (1983) The osterochondroses. Orthop Clin North Am 14:99–117
Das BL, Zenios M, Prem H (2010) Osteochondrosis of the proximal phalanx of the hallux in adolescent footballers. J Pediatr Orthop B 19:1379–1381
Freiberg AH (1914) Infraction of the second metatarsal bone. A typical injury. Surg Gynecol Obstet 19:191–193
Fu FH, Gomez W (1988) Bilateral avascular necrosis of the first metatarsal head in adolescence. Clin Orthop Relat Res 246:282–284
Gillespie H (2010) Osteochondroses and apophyseal injuries of the foot in the young athlete. Curr Sports Med Rep 9:265–268
Ilfeld FW, Rosen V (1972) Osteochondritis of the first metatarsal sesamoid: report of three cases. Clin Orthop 85:38–41
Ippolito E, Ricciardi Pollini PT, Falez F (1984) Köhler’s disease of the tarsal navicular: long-term follow-up of 12 cases. J Pediatr Orthop 4:416–417
Karp MG (1937) Köhler’s disease of the tarsal scaphoid. J Bone Joint Surg 19:84
Köhler A (1908) Über eine häufige, bisher anscheinend unbekannte Erkrankung einzelner kindlicher Knochen. Verh Dtsch Röntgenges 4:110
Köhler A (1913) Das Köhlersche Knochenbild des Os naviculare pedis bei Kindern. Langenbecks Arch Klin Chir 101:560
Köhler A (1920) Eine typische Erkrankung des 2. Metatarsophalangealgelenkes. MMW 45:1289–1290
Kose O, Demiralp B, Oto M, Sehirlioglu A (2009) An unusual cause if foot pain in a child: osteochondrosis of the intermediate cuneiform. J Foot Ankle Surg 48:474–476
Ogden JA, Ganey TM, Hill JD, Jaakkola JI (2004) Sever’s injury: a stress fracture of the immature calcaneal metaphysic. J Pediatr Orthop 24:488–492
Pappas AM (1980) Osteochondrosis dissecans. Clin Orthop Relat Res 158:59–69
Pommering TL, Kluchurosky L, Hall SL (2005) Ankle and foot injuries in pediatric and adult athletes. Prim Care Clin 24:488–492
Renander A (1925) 2 Fälle von typischer Osteochondropathie des medialen Sesambeines des 1. Mittelfußknochens. Acta Radiol 3:521
Sanders TG, Rathur SK (2008) Imaging of painful conditions of the hallucal sesamoid complex and plantar capsular structures of the first metatarsophalangeal joint. Radiol Clin North Am 46:1079–1092
Sever JW (1912) Apophysitis of the os calvis. NY State Med J 95:1025
Sproul J, Klaaren H, Mannarino F (1989) Surgical treatment of Freiberg’s infraction in athlete’s. Am J Sports Med 21:381–384
Siffert RS (1980) Classification of the osteochondroses. Clin Orthop Relat Res 158:10–18
Waugh W (1958) The ossification and vascularisation of the tarsal navicular and their relation to Köhlers’s disease. J Bone Joint Surg 40-B:765–777
Williams GA, Cowell HR (1980) Köhler’s disease of the tarsal naviculare. Clin Orthop Relat Res 158:53–58
Willert HG (1981) Pathogenese und Klinik der spontanen Knochennekrosen. Orthopade 10:19–39
Zollinger H (1986) Osteonekrosen am kindlichen Fuß. Orthopade 15:220–226
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Arbab, D., Wingenfeld, C., Rath, B. et al. Osteochondrosen des kindlichen Fußes. Orthopäde 42, 20–29 (2013). https://doi.org/10.1007/s00132-012-1988-6
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-012-1988-6