Skip to main content

Advertisement

Log in

Korrekturarthrodese des PIP-Gelenks mittels Drahtcerclage bei fixierter Kleinzehdeformität

Eine prospektive Studie

Correction arthrodesis of the proximal interphalangeal joint with wire cerclage for rigid small toe deformities

A prospective study

  • Originalien
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Kleinzehdeformität tritt häufig in Zusammenhang mit komplexen Vorfußdeformitäten auf. Die Proximale interphalangeale (PIP)-Arthrodese ist ein zuverlässiges Verfahren zur Korrektur einer fixierten Flexionsstellung im PIP-Gelenk. Die mit Abstand am häufigsten verwendete Technik ist die Transfixation mit einem Kirschner(K)-Draht. Allerdings sind K-Draht-Infektionen, Rotationsfehler auf Grund fehlender Rotationssicherung und Irritation des Metatarsophalangeal(MTP)-Gelenks häufige Komplikationen. Die alternative Verwendung einer Drahtcerclage mit einem 0,4-mm-Metalldraht erlaubt die individuelle Einstellung des PIP-Gelenks in einer leichten physiologischen Flexionsstellung. Man kann eine gute Kompression erreichen und Rotationsfehler vermeiden. Zweiunddreißig Patienten bzw. 64 Zehen mit einer fixierten Hammer- bzw. Krallenzehe wurden durch eine PIP-Arthrodese versorgt. Die Nachbeobachtungszeit betrug 2 Jahre. Nach 6 Wochen kam es in allen Fällen zu einer klinischen und radiologischen Durchbauung der Arthrodese. Komplikationen wurden nicht beobachtet. Die guten postoperativen Ergebnisse lassen diese technisch einfache und kostengünstige Methode als eine Alternative zu bekannten Methoden der PIP-Arthrodese erscheinen.

Abstract

Deformities of the small toes often occur with complex forefoot deformities. Proximal interphalangeal joint arthrodesis is a reliable correction procedure for rigid flexed proximal interphalangeal joints. The most often performed technique by far is K-wire fixation; however, pin tract infections, malrotation due to deficient securing of the rotation and irritation of the metatarsophalangeal joints are common complications. By using a 0.4 mm wire cerclage an individual position of the proximal interphalangeal joint in slight flexion is enabled whereby good compression can be achieved and malrotation can be avoided. In 32 patients with 64 fixed claw or hammer toes such a proximal interphalangeal joint arthrodesis was performed. The follow-up time was 2 years. In all cases clinical and radiological osteotomy healing occurred 6 weeks postoperatively and there were no complications. This technically simple and cost-efficient procedure appears to be a good alternative to known proximal interphalangeal joint arthrodesis methods.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Baumgartner R, Stinus H (1995) Die orthopädietechnische Versorgung des Fußes, 2. Aufl. Thieme, Stuttgart, S 126–129

  2. Breitenfelder J, Rütt A (1985) Orthopädie in Praxis und Kinik, Bd VII. Thieme, Stuttgart, S 3.140

  3. Caterini R, Farsetti P, Tarantino U et al (2004) Arthrodesis oft he toe joints with an intramedullary cannulated screw for cerrection of hammertoe deformity. Foot Ankle Int 25:256–261

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Coughlin MJ, Dorris J, Polk E (2000) Operative repair oft he fixed hammertoe deformity. Foot Ankle Int 21(2):94–104

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Ellington JK (2011) Hamertoes and clawtoes: proximal interphalangeal joint correction. Foot Ankle Clin 16(4):547–558

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Harris W IV, Mote GA, Malay DS (2009) Fixation of the proximal interphalangeal arthrodesis with the use of an intraosseous loop of stainless-steel wire suture. J Foot Ankle Surg 48(3):411–414

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Klammer G, Baumann G, Moor BK et al (2012) Early complications and recurrence rates after Kirschner wire transfixion in lesser toe surgery: a prospective randomized study. Foot Ankle Int 33(2):105–112

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Lane GD (2005) Lesser digital fusion with a cannulated screw. Foot Ankle Surg 44(2):172–173

    Article  Google Scholar 

  9. Mittag F, Wülker N (2011) Rezidive nach Korrektur von Hammer- und Krallenzehen. Orthopade 40(5):392–398

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Shirzad K, Kiesau CD, DeOrio JK, Parekh SG (2011) Lesser toe deformities. J Am Acad Orthop Surg 19(8):505–514

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Die korrespondierende Autorin gibt für sich und ihre Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to N. Gutteck.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Gutteck, N., Lebek, S., Radetzki, F. et al. Korrekturarthrodese des PIP-Gelenks mittels Drahtcerclage bei fixierter Kleinzehdeformität. Orthopäde 41, 984–988 (2012). https://doi.org/10.1007/s00132-012-1962-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-012-1962-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation