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Prognoseadaptierte operative Behandlung von Knochenmetastasen

Prognosis-adapted surgical management of bone metastases

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Zusammenfassung

Die operative Therapie von Skelettmetastasen ist die häufigste onkologische Operation in der Chirurgie des Bewegungsapparates. Die Lebensqualität dieser Patienten mit oft kurzer Überlebenszeit kann durch Eingriffe am Bewegungsapparat erheblich verbessert werden. Andererseits können falsch-palliativ verstandene Ansätze Prognose und Lebensqualität auch deutlich verschlechtern. Um valide Kriterien zur prognoseadaptierten Therapie zu evaluieren, wurden 513 Eingriffe bei 453 eigenen Patienten, die zwischen 1980 und 2005 operativ versorgt worden waren, retrospektiv ausgewertet. Zudem erfolgte eine kritische Durchsicht der Literatur.

Der entscheidende Prognosefaktor ist die Histologie des Primärtumors. Eine Biopsie zur Diagnosesicherung ist deshalb bei unbekanntem Primärtumor insbesondere beim Solitärherd unverzichtbar. Prognostisch ungünstig ist das Bronchialkarzinom, günstig das Nierenzell- und Mammakarzinom. Ein radikal resezierendes Vorgehen bei isolierten Metastasen des Nierenzellkarzinoms reduziert nicht nur das Risiko eines Lokalrezidivs – in diesem Fall kann auch ein kurativer Therapieansatz möglich sein. Beim Mammakarzinom ist der ossäre und viszerale Disseminationsgrad entscheidend für die Prognose. Zur Qualitätssicherung der verbleibenden Lebenszeit ist ein interdisziplinärer Therapieansatz unerlässlich.

Abstract

Surgery in metastatic disease to the bone is the most common procedure in orthopaedic oncology. To assess an adequate therapeutic approach we analysed 513 surgeries performed on 453 patients between 1980 and 2005 and reviewed the literature.

The most significant factor is the histology of the primary tumour. A biopsy is mandatory to confirm the diagnosis in an unknown primary tumour, especially in cases of solitary lesions. Pulmonary carcinoma has an unfavourable prognosis compared to breast and renal cell carcinoma patients. Radical resection in isolated metastatic disease in renal cell carcinoma reduces the risk of local recurrence and even may result in a long progression-free survival. In breast cancer osseous and visceral dissemination is the most decisive factor for prognosis. An interdisciplinary approach is mandatory in every patient.

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Literatur

  1. Althausen P, Althausen A, Jennings LC, Mankin HJ (1997) Prognostic factors and surgical treatment of osseous metastases secondary to renal cell carcinoma. Cancer 80: 1103–1109

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Azzoli CG, Park BJ, Pao W et al (2008) Molecularly tailored adjuvant chemotherapy for resected non-small cell lung cancer: a time for excitement and equipoise. J Thorac Oncol 3: 84–93

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bauer HC, Wedin R (1995) Survival after surgery for spinal and extremity metastases. Prognostication in 241 patients. Acta Orthop Scand 66: 143–146

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Chan D, Carter SR, Grimer RJ, Sneath RS (1992) Endoprosthetic replacement for bony metastases. Ann R Coll Surg Engl 74: 13–18

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Clavel M (1991) Management of breast cancer with bone metastases. Bone 12(Suppl 1): 11–12

    Article  Google Scholar 

  6. Coleman RE (2006) Clinical features of metastatic bone disease and risk of skeletal morbidity. Clin Cancer Res 12: 624–629

    Article  Google Scholar 

  7. Coleman RE, Rubens RD (1987) The clinical course of bone metastases from breast cancer. Br J Cancer 55(1): 61–66

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Conroy T, Malissard L, Dartois D et al (1988) Natural history and development of bone metastasis. Apropos of 429 cases. Bull Cancer 75: 845–857

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Dahlin C, Unni KK (1986) Bone tumours, 4 edn. Thomas, Springfield

  10. Dijstra S, Wiggers T, Geel BN van, Boxma H (1994) Impending and actual pathological fractures in patients with bone metastases of the long bones. A retrospective study of 233 surgically treated fractures. Eur J Surg 160: 535–542

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Dürr HR, Kuhne JH, Hagena FW et al (1997) Surgical treatment for myeloma of the bone. A retrospective analysis of 22 cases. Arch Orthop Trauma Surg 116: 463–469

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Dürr HR, Maier M, Pfahler M et al (1999) Surgical treatment of osseous metastases in patients with renal cell carcinoma. Clin Orthop Relat Res 367: 283–290

    PubMed  Google Scholar 

  13. Dürr HR, Muller PE, Lenz T et al (2002) Surgical treatment of bone metastases in patients with breast cancer. Clin Orthop Relat Res 396: 191–196

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Dürr HR, Refior HJ (1998) Prognosis of skeletal metastases. Orthopade 27: 294–300

    PubMed  Google Scholar 

  15. Dürr HR, Wegener B, Krödel A et al (2002) Multiple myeloma: surgery of the spine: retrospective analysis of 27 patients. Spine 27: 320–326

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Granville CA, Dennis PA (2005) An overview of lung cancer genomics and proteomics. Am J Respir Cell Mol Biol 32: 169–176

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Hanagiri T, Kodate M, Nagashima A et al (2000) Bone metastasis after a resection of stage I and II primary lung cancer. Lung Cancer 27: 199–204

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Hansen BH, Keller J, Laitinen M et al (2004) The scandinavian sarcoma group skeletal metastasis register. Survival after surgery for bone metastases in the pelvis and extremities. Acta Orthop Scand 75(Suppl): 11–15

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Higashiyama M, Kodama K, Takami K et al (2004) Surgical treatment of bone metastasis followed by a primary lung cancer lesion: report of a case. Surg Today 34: 600–605

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Jemal A, Siegel R, Ward E et al (2006) Cancer statistics. CA Cancer J Clin 56: 106–130

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Kolles H, Schmitt O (1987) Course of illness in malignant primary tumors with skeletal metastases. Z Orthop Ihre Grenzgeb 125: 513–517

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Krempien B, Manegold CH (1992) Zur Pathogenese und Diagnostik von Knochenmetastasen und Tumorosteopathien. In: Ewerbeck V, Friedl W (Hrsg) Chirurgische Therapie von Skelettmetastasen. Springer, Berlin Heidelberg New York, pp 5–13

  23. Lin PP, Mirza AN, Lewis VO et al (2007) Patient survival after surgery for osseous metastases from renal cell carcinoma. J Bone Joint Surg Am 89: 1794–1801

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Mountain CF (1987) The new international staging system for lung cancer. Surg Clin North Am 67: 925–935

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Mutschler W, Wirbel R (1996) Surgical treatment of bone matastases. Acta Chir Austriaca 28: 14–18

    Article  Google Scholar 

  26. Nystrom JS, Weiner JM, Heffelfinger–Juttner J et al (1977) Metastatic and histologic presentations in unknown primary cancer. Semin Oncol 4: 53–58

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Stener B, Henriksson C, Johansson S et al (1984) Surgical removal of bone and muscle metastases of renal cancer. Acta Orthop Scand 55: 491–500

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Ulmar B, Richter M, Cakir B et al (2005) Surgical treatment and prognosis factors in spinal metastases of breast cancer. Z Orthop Ihre Grenzgeb 143: 186–194

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Wedin R, Bauer HC, Wersall P (1999) Failures after operation for skeletal metastatic lesions of long bones. Clin Orthop Relat Res 358: 128–139

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Yavas O, Hayran M, Ozisik Y (2007) Factors affecting survival in breast cancer patients following bone metastasis. Tumori 93: 580–586

    PubMed  Google Scholar 

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Utzschneider, S., Weber, P., Fottner, A. et al. Prognoseadaptierte operative Behandlung von Knochenmetastasen. Orthopäde 38, 308–315 (2009). https://doi.org/10.1007/s00132-008-1374-6

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