Zusammenfassung
Die ventrale Klammerung von Wirbelkörpern zur Wachstumshemmung im Bereich der Konvexität ist ein neues minimal-invasives Verfahren zur Korrektur von Skoliosen, ohne eine Versteifung durchzuführen. Die bisherigen Erfahrungen in der Literatur beinhalten jedoch lediglich kurze Nachuntersuchungsergebnisse. Sechs Patienten mit einer Nachuntersuchungszeit von mindestens 2 Jahren, die aufgrund einer progredienten Skoliose mit SMA-Klammern behandelt wurden, konnten nachuntersucht werden. Vier von 6 Patienten zeigten trotz Operation eine Progredienz ihrer Krümmungen. Alle Primärkrümmungen von >35° waren letztendlich progredient, während 2 Skoliosen <35° nicht progredient waren. Größere Komplikationen traten nicht auf. Eine konvexseitige Klammerung von Skoliosen von >35° sollte unterbleiben. Bei Deformitäten <35° ist dennoch Zurückhaltung mit der Indikation geboten, bis längerfristige Ergebnisse vorliegen. Eine breite Anwendung dieses Verfahrens ist derzeit nicht zu empfehlen.
Abstract
Anterior vertebral body stapling is a new minimally invasive technique to correct scoliotic deformities without fusion. In the literature only preliminary reports with short follow-up periods are available. A total of six patients with a minimum follow-up of 2 years were available for examination. Of the six patients four demonstrated progression of scoliosis in spite of vertebral body stapling. All had curves of more than 35° at the time of surgery, while two patients with less extensive curves below 35° did not show signs of progression. Major complications were not observed. Vertebral body stapling for curves more than 35° does not seem to be indicated and careful patient selection for stapling may be indicated for curves less than 35°. A more general use of this technique is not recommended at this time.
Literatur
Campbell RM Jr, Hell-Vocke AK (2003) Growth of the thoracic spine in congenital scoliosis after expansion thoracoplasty. J Bone Joint Surg Am 85(3): 409–420
Winter RB (1981) Convex anterior and posterior hemiarthrodesis and hemiepiphyseodesis in young children with progressive congenital scoliosis. J Pediatr Orthop 1(4): 361–366
Betz RR, Kim J, D‚Andrea LP (2003) An innovative technique of vertebral body stapling for thee treatment of patients with adolescent idiopathic scoliosis: a feasibility, safety and utility study. Spine 28(20): 255–265
Betz RR, D‚Andrea LP, Mulcahay MJ, Chafetz RS (2005) Vertebral body stapling procedure for the treatment of scoliosis in the growing child. Clin Orthop Relat Res 434: 55–60
Guillie JT, D‚Andrea LP, Betz RR (2007) Fusionless treatment of scoliosis. Orthop Clin North Am 38(4): 541–545
Wall EJ, Bylski-Austrow DI, Kolata RJ, Crawford AH (2005) Endoscopic mechanical spinal hemiepiphyseodesis modifies spinal growth. Spine 15(30): 1148–1153
Braun JT, Hines JL, Akyuz E et al (2006) Realtive versus absolute modulation of growth in the fusionless treatment of experimental scoliosis. Spine 15(31): 1176–1182
Puttlitz CM, Masaru F, Barkley A et al (2007) A biomechanical assessment of thoracic spine stapling. Spine 32(7): 766–771
Braun JT, Akyuz E, Ogilvie JW, Bachus KN (2005) The efficiacy and integrity of shape memory alloy and bone anchors with ligament tethers in the fusionless treatment of experimental scoliosis. J Bone Joint Surg Am 87(9): 2038–2051
Kim YL, Lenke LG, Bridwell KH et al (2005) Pulmonary function in adolescent idiopathic scoliosis relative to the surgical procedure. J Bone Joint Surg Am 87(7): 1534–1541
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Stücker, R. Ergebnisse der Behandlung von progredienten Skoliosen mit SMA-Klammern. Orthopäde 38, 176–180 (2009). https://doi.org/10.1007/s00132-008-1364-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-008-1364-8