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Injektionstherapie an der Wirbelsäule ohne Bildsteuerung

Injection therapy of the spine without imaging

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Zusammenfassung

Spinalnervanalgesien und epidural-perineurale Injektionen sind wesentlicher Bestandteil der konservativen Behandlung von Nervenwurzelkompressionen bei degenerativen Wirbelsäulenerkrankungen. Diese Injektionen sollten möglichst ohne Zuhilfenahme bildgebender Verfahren durchgeführt werden, weil durch den rezidivierenden Charakter der Erkrankungen mit notwendigen wiederholten Injektionen eine Kumulation der Strahlendosis, insbesondere bei jüngeren Patienten, im Laufe der Jahre zu rechnen ist. Nach entsprechendem Training lassen sich Spinalnervanalgesien und epidural-perineurale Injektionen auch nur anhand topographisch anatomischer Orientierungspunkte durchführen, wie es in der Lokalanästhesie zu operativen Zwecken seit jeher üblich ist. Periradikuläre Injektionen mit Lokalanästhetika und abschwellenden Medikamenten, in der Regel Steroide, führen zur Desensibilisierung und Abschwellung der Nervenwurzel, sodass aus der symptomatischen dekompensierten Deformität ein asymptomatischer kompensierter Zustand entsteht.

Abstract

Nerve root blocks and epidural perineural injections are main part in the conservative treatment of degenerative spine diseases. These injections should be done without imaging because degenerative spine diseases – discogenic oder spinal stenotic – tend to recurrence and danger arises from too many imaging with cumulative ionizing radiation over the years, especially in younger people. After certain training it is possible to perform spinal injections without imaging only considering topographic anatomical landmarks like in any other local anesthesia for surgical reasons. Repetitive periradicular injections desensitize the nerve root by local anesthetics and reduce its inflammatory swelling by steroids. The decompensated symptomatic deformity turns back into an asymptomatic compensated status.

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Literatur

  1. Arzneimittelkommission der Deutschen Ärzteschaft (2000) Handlungsleitlinie Kreuzschmerzen. Aus: Empfehlungen zur Therapie von Kreuzschmerzen. Arzneimittelverordnung in der Praxis

  2. Becker C, Heidersdorf S, Zirke de Rodriguez S et al. (2004) Epidural perineural injection for lumbar radicular pain with interleukin-1-receptor-antagonist (IL-1Ra) conditioned serum: a prospective, randomized, double blinded clinical study. Combined Meeting of Leading Scientific Spine Societies, Porto, Portugal; Spine (2007) in press

  3. Boden et al. (2004) An AOA critical issue. Disc replacements: This time will we really cure low back and neck pain? J Bone Joint Surg Am 86: 411–422

    PubMed  Google Scholar 

  4. Borenstein D, O’Mara J, Boden S et al. (1998) A 7-year follow up study of the value of lumbar spine MR to predict the development of low back pain in asymptomatic individuals. ISSLS, Brussels, Abstract 112

  5. Breivick H. et al. (1976) Treatment of chronic low back pain and sciatica: comparison of caudal epidural injections of bupivacaine and methylprednisolone with bupivacain followed by saline. Adv Pain Res Ther 1: 927–932

    Google Scholar 

  6. Bush K, Hillier S (1991) A controlled study of caudal epidural injections. Spine 16: 572

    Article  Google Scholar 

  7. Cuckler J, Bernini P, Wiesel S et al. (1986) The use of steroids in the treatment of lumbar radicular pain. J Bone Joint Surg Am 67: 63–66

    Google Scholar 

  8. Hanefeld C, Miebach T, Bulut D et al. (2005) Effects of lumbar spinal nerve analgesia on the cardiovascular system. Z Orthop Grenzgeb 143: 86–90

    Article  Google Scholar 

  9. Hanefeld C, Ohlgard P, Miebach T et al. (2006) Acute cardiovascular reactions to cervical nerve root infiltration. Z Orthop Grenzgeb 144: 27–32

    Article  Google Scholar 

  10. Herkowitz H, Dvorak J, Bell G, Nordin M, Grob D (2004) The lumbar spine, 3rd edn. Lippincott Williams & Wilkings, Philadelphia

  11. Krämer J, Hasenbring M, Theodoridis T, Wilke J (2006) Bandscheibenbedingte Erkrankungen. Thieme, Stuttgart

  12. Matthews A et al. (1987) Back pain and sciatica. Controlled trials of manipulation traction, sclerosant and epidural injections. Br J Rheum 26: 416–423

    PubMed  Google Scholar 

  13. Nachemson A, Jonsson E (2000) Neck and back pain. The scientific evidence of courses, diagnosis and treatment. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia

  14. Ng Leslie, Chaudhary N, Sell P (2005) The efficacy of corticosteroids in periradicular infiltration for chronic radicular pain. Spine 30: 875–862

    Article  Google Scholar 

  15. Theodoridis T, Krämer J (2006) Injektionstherapie an der Wirbelsäule – Manual und Atlas. Thieme, Stuttgart

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Theodoridis, T. Injektionstherapie an der Wirbelsäule ohne Bildsteuerung. Orthopäde 36, 73–86 (2007). https://doi.org/10.1007/s00132-006-1033-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-006-1033-8

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