Zusammenfassung
Eine Vielzahl von psychosozialen, krankheitsbezogenen und behinderungsbezogenen Variablen beeinflusst den Anpassungsvorgang an einen Gliedmaßenverlust der unteren Extremität. Dabei treten häufig psychische Störungen als Folge eines misslungenen Anpassungsprozesses auf.
Von 75 untersuchten Patienten mit einer Amputation der unteren Extremität wiesen 27% erhöhte Depressions- und 25% erhöhte Angstwerte auf. Bei 18,3% fielen erhöhte Werte in beiden Kategorien auf.
In einer Regressionsanalyse zeigte sich, dass eine geringe Akzeptanz der Prothese neben der Schmerzwahrnehmung ein wichtiger Prädiktor für die Entstehung von psychischen Störungen wie Angst und Depression ist. Daher sollte mit einer kompetenten Psychodiagnostik und Betreuung zur Prävention psychosozialer Auffälligkeiten zeitnah begonnen werden. Dabei ist eine enge interdisziplinäre Zusammenarbeit zwischen allen in der Behandlung des Betroffenen involvierten Personen zu empfehlen.
Abstract
A good number of psychosocial-, disease-, and disability-related variables influence the adaptation process after the loss of a lower limb. In this case psychological problems, as a result of a failed adaptation process, are common.
Of the 75 patients examined who had an amputation of a lower extremity 27% showed increased depression and 25% increased anxiety scores; 18.3% showed higher than normal scores in both categories.
Regression analysis showed that in addition to pain reception poor acceptance of the prosthesis is an important predictive factor for the development of psychological disorders and diseases like anxiety and depression. Therefore, measures for psychological diagnostics and care should be initiated soon after the amputation to prevent psychological abnormalities. Here interdisciplinary management and cooperation of the professions involved in the care of the patient are recommended.
Literatur
Dunn D (1996) Well-being following amputation: Salutary effects of positive meaning, optimism, and control. Rehabil Psychol 41(4): 285–302
Frank RG, Kashani JH, Wonderlich et al. (1984) Psychological response to amputation as a function of age and time since amputation. Br J Psychiatry 144: 493–497
Frierson RL, Lippmann SB (1987) Psychiatric consulatation for acute Amputees, Report of a ten-year experience. Psychosomatics 28: 183–189
Gallagher P, MacALchlan M (2001) Adjustment to an Artifical Limb: A Qualitative Perspective. Jl Health Psychol 2001: 85–100
Gallagher P, MacLachlan M (2000) Development and psychometric evaluation of the trinity amputation and experience scales (TAPES). Rehabil Psychol 45(2): 130–154
Gerdes N, Jäckel WH (1995) Hinweise auf Bewertungsinstrumente zur Qualitätssicherung in der Rehabilitation-Blatt2, der IRES-Fragebogen für Klinik und Forschung. Rehabil 34: XIII-XXIV
Gerhards F, Florin I, Knapp T (1984) The impact of medical, reeducational, and psychological variables on rehabilitation outcome in amputees. Int J Rehabil Res 7(4): 379–388
Herrmann C, Buss U, Snaith RP (1995) HADS-D hospital anxiety and depression scale – deutsche Version, Testdokumentation und Handanweisung. Huber, Bern
Hill A, Niven CA, Knussen C (1995) The role of coping in adjustment to phantom limb pain. Pain 62: 79–86
Hinz A, Schwarz R (2001) Angst und Depression in der Allgemeinbevölkerung. Psychother Psychosom Med Psychol 51: 193–200
Kashani JH, Frank RG, Kashani SR et al. (1983) Depression among amputees. J Clin Psychiatry 44: 256–258
Lange C, Heuft G (2001) Krankheitsbewältigung und Psychotherapie bei Patienten nach Amputation. Orthopäde 3: 155–160
Legro MW, Reiber G, del Aguila (1999) Issues of importance reported by persons with lower limb amputations and protheses. J Rehabil Res Dev 36: 155–163
Livneh H, Antonak RF, Gerhardt J (1999) Psychological adaption to amputation: the role of sociodemographic variables, disability-related factors and coping strategies. Int Journal Rehabil Res 22: 21–31
Maguire P, Parkes CM (1998) Surgery and loss of body parts. BMJ 316: 1086–1088
Rybarczyk B, Nyenhuis DL, Nicholas JJ et al. (1992) Social discomfort and depression an a sample of adults with leg amputation. Arch Phys Med Rehabil 73: 1169–1173
Rybarczyk B, Nyenhuis DL, Nicholas JJ et al. (1995) Body image, perceived social stigma, and the prediction of psychosocial adjustment to leg amputation. Rehabil Psychol 40(2): 95–110
Wilson P, Schirger-Krebs RN (1987) Psychological factors in lower limb amputations. The psychological experience of surgery. Wiley Series Gen Clin Psychiatry 1987: 73–86
Interessenkonflikt
Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Seidel, E., Lange, C., Wetz, H.H. et al. Angst und Depressionen nach einer Amputation der unteren Extremität. Orthopäde 35, 1152–1158 (2006). https://doi.org/10.1007/s00132-006-1017-8
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-006-1017-8