Zusammenfassung
Ein großes Problem in der Behandlung von Diabetikern stellen Infektionen des diabetischen Fußes dar. Als Erregerreservoir dafür kommen besiedelte orthopädietechnische Materialien in Frage.
In der vorliegenden Arbeit wurden Einlagematerialien von 70 Patienten auf eine mikrobielle Besiedlung untersucht. Häufig verwendete Materialien wurden in vitro unter Standardbedingungen mit definierten Testkeimen kontaminiert. Nach Behandlung mit einem alkoholischen Hautdesinfektionsmittel wurden die Keimdichten semiquantitativ ausgewertet.
Auf den Oberflächen der untersuchten Materialien fanden sich neben pathogenen Erregern überwiegend Keime der residenten Hautflora. Bei allen getesteten Materialien konnte durch die Desinfektion eine Reduktion der Keimdichte um 4–5 Log-Stufen erzielt werden.
Eine suffiziente Keimreduktion auf orthopädietechnischen Materialien kann mit einem einfachen Desinfektionsverfahren erreicht werden. Ob sich dadurch die Inzidenz diabetischer Haut- und Weichteilinfektionen reduzieren, müssen weiter Studien evaluieren.
Abstract
A great problem in the treatment of diabetes are infections of diabetic feet. A likely reservoir of microorganisms are contaminated orthopaedic materials.
Insoles from 70 patients were examined for potential microbial colonisation. Commonly employed materials were contaminated in vitro under standardised conditions using known microorganisms. After treating with an alcoholic skin disinfectant, the organisms were counted semiquantitatively.
In addition to pathogens, the surfaces showed mainly microorganisms present in the normal skin flora. In all materials tested, disinfection reduced the number of organisms by 4–5 log orders.
It could be shown that simple disinfection (wiping) reduces the microorganisms present on orthopaedic materials to an acceptable number. Further studies are needed to determine whether this also reduces the incidence of diabetic skin and soft tissue infection.
Literatur
Apelqvist J, Bakker K, van Houtum WH et al. (2000) International consensus and practical guidelines on the management and the prevention of the diabetic foot. International Working Group on the Diabetic Foot. Diabetes Metab Res Rev 16 [Suppl 1]: 84–92
Bessman AN, Geiger PJ, Canawati H (1992) Prevalence of Corynebacteria in diabetic foot infections. Diabetes Care 15: 1531–1533
Boulton AJ, Kirsner RS, Vileikyte L (2004) Clinical practice. Neuropathic diabetic foot ulcers. N Engl J Med 351: 48–55
Boulton AJ, Vileikyte L, Ragnarson-Tennvall G, Apelqvist J (2005) The global burden of diabetic foot disease. Lancet 366: 1719–1724
Browne AC, Vearncombe M, Sibbald RG (2001) High bacterial load in asymptomatic diabetic patients with neurotrophic ulcers retards wound healing after application of Dermagraft. Ostomy Wound Manage 47: 44–49
Cavanagh PR, Lipsky BA, Bradbury AW, Botek G (2005) Treatment for diabetic foot ulcers. Lancet 366: 1725–1735
Dahmen HG (1997) Diabetic foot syndrome and its risks: amputation, handicap, high-cost sequelae. Gesundheitswesen 59: 566–568
Hunt JA (1992) Foot infections in diabetes are rarely due to a single microorganism. Diabetes Med 9: 749–752
International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) (2006) International Consensus on the Diabetic Foot. IWGDF
Jeffcoate WJ, Harding KG (2003) Diabetic foot ulcers. Lancet 361: 1545–1551
Joseph WS, LeFrock JL (1987) The pathogenesis of diabetic foot infections – immunopathy, angiopathy, and neuropathy. J Foot Surg 26: 7–11
Lipsky BA, Berendt AR, Deery HG et al. (2004) Diagnosis and treatment of diabetic foot infections. Clin Infect Dis 39: 885–910
Mittermayer H (1994) Mikrobielle Besiedlung des gesunden Menschen. In: Brandis H, Köhler W, Eggers HJ, Pulverer G (Hrsg) Lehrbuch der Medizinischen Mikrobiologie. Fischer, Stuttgart Jena New York, pp 181–188
Penna TC, Mazzola PG, Silva Martins AM (2001) The efficacy of chemical agents in cleaning and disinfection programs. BMC Infect Dis 1: 16
Robson MC, Steed DL, Franz MG (2001) Wound healing: biologic features and approaches to maximize healing trajectories. Curr Probl Surg 38: 72–140
Singh N, Armstrong DG, Lipsky BA (2005) Preventing foot ulcers in patients with diabetes. JAMA 293: 217–228
Sullivan A, Edlund C, Nord CE (2001) Effect of antimicrobial agents on the ecological balance of human microflora. Lancet Infect Dis 1: 101–114
Wetz HH (2001) Can shoes prevent diabetic foot damage? Z Orthop Ihre Grenzgeb 139: 48–50
Williams DR (1985) Hospital admissions of diabetic patients: information from hospital activity analysis. Diabetes Med 2: 27–32
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Kipp, F., Angermeier, K., Koller, A. et al. Bedeutung der mikrobiellen Besiedlung orthopädietechnischer Materialien. Orthopäde 35, 1146–1151 (2006). https://doi.org/10.1007/s00132-006-1012-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-006-1012-0
Schlüsselwörter
- Diabetischer Fuß
- Orthopädietechnische Materialien
- Desinfektion
- Weichteilinfektionen
- Infektionsprävention