Skip to main content
Log in

Hüftarthroskopie

Portaltechnik und arthroskopische Anatomie

Hip arthroscopy

Portal technique and arthroscopic anatomy

  • Leitthema
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bei der Hüftarthroskopie dreht sich alles um die Zugänge. Nur eine präzise Zugangstechnik gewährleistet Sicherheit und Effizienz der Methode. Die meisten pathologischen Veränderungen des Hüftgelenks, die einer arthroskopischen Intervention zugänglich sind, befinden sich im zentralen Kompartiment: 2 laterale (anterolateral und posterolateral) und 1 anteriores Portal zählen zu den 3 Standardportalen, die einen optimalen Zugang zu praktisch allen pathologischen Veränderungen des zentralen Kompartiments bieten.

Im peripheren Kompartiment können relevante Erkrankungen und Läsionen vorkommen, die bei alleiniger Arthroskopie des zentralen Kompartiments übersehen würden. Für die operative Arthroskopie des peripheren Kompartiments werden 2 Portale benötigt: das anterolaterale Portal und distal davon, konvergierend zum ventralen Schenkelhals, ein zweites.

Die arthroskopische Anatomie wurde bereits gut ausgearbeitet, während weitere Interpretationen notwendig sind, um Normvarianten von pathologischen Läsionen zu unterscheiden.

Abstract

In hip arthroscopy everything revolves around entry points. Only with a precise entry technique are safety and efficiency guaranteed. Most pathological changes of the hip for which an arthroscopic intervention can be used are located in the central compartment: two lateral (anterolateral and posterolateral) and one anterior portal are the three standard portals allowing an optimal approach to practically all pathological changes in this compartment.

Significant diseases and lesions can occur in the peripheral compartment which would be overlooked by arthroscopy of the central compartment. Two portals are needed for arthroscopy of the periparal compartment: the anterolateral, as well as one distally, converging on the ventral neck of the thigh.

Hip arthroscopy is undergoing continual development, however, there are still major requirements for clarification of the pathology and pathomechanisms of injuries and diseases of the this joint.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10
Abb. 11
Abb. 12
Abb. 13
Abb. 14
Abb. 15
Abb. 16
Abb. 17
Abb. 18
Abb. 19
Abb. 20
Abb. 21
Abb. 22
Abb. 23
Abb. 24
Abb. 25

Literatur

  1. Byrd JWT (1994) Hip arthroscopy utilizing the supine position. Arthroscopy 10(3): 275–280

    PubMed  Google Scholar 

  2. Byrd JWT, Pappas JN, Pedley MJ (1995) Hip arthroscopy: an anatomic study of portal placement and relationship to the extra-articular structures. Arthroscopy 11(4): 418–423

    PubMed  Google Scholar 

  3. Byrd JWT (1997) Labral lesions: an elusive source of hip pain. Case reports and literature review. Year Book of Sports Medicine, Mosby, St. Louis

    Google Scholar 

  4. Byrd JWT (2000) Avoiding the labrum in hip arthroscopy. Arthroscopy 16(7): 770–773

    PubMed  Google Scholar 

  5. Byrd JWT (2004) Hip arthroscopy: evolving frontiers. Operat Tech Orthop 14(2): 58–67

    Article  Google Scholar 

  6. Byrd JWT (2005) The supine approach. In: Byrd JWT (ed) Operative hip arthroscopy, 2nd edn. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, pp 145–169

  7. Byrd JWT (2005) Portal anatomy. In: Byrd JWT (ed) Operative hip arthroscopy, 2nd edn. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, pp 110–116

  8. Byrd JWT (2005) Hip arthroscopy. J Am Acad Ortho Surg 13(3): 172–185

    Google Scholar 

  9. Dienst M, Goedde S, Seil R, Hammer D, Kohn D (2001) Hip arthroscopy without traction: in vivo anatomy of the peripheral hip joint cavity. Arthroscopy 17: 924–931

    PubMed  Google Scholar 

  10. Dienst M (2005) Hip arthroscopy without traction. In: Byrd JWT (ed) Operative hip arthroscopy, 2nd edn. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, pp 145–169

  11. Gautier E, Ganz K (2000) Anatomy of the medial femoral circumflex artery and its surgical implications. J Bone Joint Surs Br 82(5): 679–683

    Article  Google Scholar 

  12. Villar RN (2005) Arthroscopy anatomy of the hip. In: Byrd JWT (ed) Operative hip arthroscopy, 2nd edn. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, pp 117–128

Download references

Interessenkonflikt:

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. W. T. Byrd MD.

Additional information

Übersetzung durch Dr. M. Kusma, Universitätsklinik für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie, Homburg/Saar.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Byrd, J.W.T. Hüftarthroskopie. Orthopäde 35, 41–53 (2006). https://doi.org/10.1007/s00132-005-0892-8

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-005-0892-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation