Zusammenfassung
Der Effekt von Übergewicht auf die klinischen und radiologischen Ergebnisse von Hüft- oder Knieendoprothesen wird unterschiedlich beurteilt. Einige Autoren glauben, dass Übergewicht zu schlechteren klinischen und radiologischen Ergebnissen einer Hüft- und Knieendoprothese führt. Als Begründung führen sie an, dass das erhöhte Gewicht zu einer erhöhten Belastung der Prothesenkomponenten und des umgebenden Knochens führt. Diese Annahme müsste zu einer vermehrten aseptischen Lockerungsrate der Prothesenkomponenten bei adipösen Patienten führen. Es hat sich jedoch gezeigt, dass sich dieser direkte Zusammenhand häufig nicht in den klinischen Ergebnissen dieser Patienten wiederspiegelt. Ein Grund hierfür könnte die geringere Aktivität übergewichtiger Patienten sein, die eine vermehrte Belastung der Prothesenkomponenten ausgleicht.
Trotz häufig nicht signifikanter Unterschiede erscheinen die Ergebnisse im Vergleich zu den normalgewichtigen Prothesenpatienten unterlegen. Aus diesem Grunde wäre eine Multicenterstudie mit großer Patientenzahl sinnvoll, in der möglicherweise ein signifikanter Unterschied herausgearbeitet werden könnten. Dies könnte die Forderung nach präoperativer Gewichtsreduktion maßgeblich unterstützen.
Abstract
As the prevalence of obesity worldwide continues to rise, defining the relationship between obesity and arthroplasty outcomes becomes increasingly important. The effect of obesity on the outcome of total hip or knee arthroplasty has been reported to be variable. Some authors believe that a high body weight will lead to less than optimal arthroplasty outcomes, because increased body weight leads to increased stress across the components and an increased load on the surrounding bone. Although this should, in turn, lead to a higher incidence of aseptic loosening or prosthetic failure in obese patients, studies have suggested that the effect of increased body weight and arthroplasty outcome are not so straightforward. The lower activity level typically observed in obese patients may partially counter the negative effects of increased weight on the bone-prosthesis interface.
Although results do not show significant differences in all studies, it appears that obesity has negative impact on the results of total hip and knee arthroplasty. Therefore, long-term studies using large sample sizes should be conducted. If significant differences are demonstrated, an altered course of treatment, such as having a patient lose weight before considering a total hip or knee arthroplasty, might be advocated.
Literatur
Aglietti P, Rinonapoli E (1984) Total condylar knee arthroplasty: a five year follow-up study of 33 knees. Clin Orthop 186: 104–111
Ahlberg A, Lunden A (1981) Secondary operations after knee joint replacement. Clin Orthop 156: 170–174
Benjamin JB, Tucker T, Ballesteros P (2001) Is obesity a contraindication to bilateral total knee arthroplasties under one anesthetic? Clin Orthop 392: 190–195
Chan CLH, Villar RN (1996) Obesity and quality of life after primary hip arthroplasty. J Bone Joint Surg Br 78: 78–81
Dannenmaier WC, Haynes DW, Nelson CL (1985) Granulomatous reaction and cystic bony destruction associated with high wear rate in total knee prosthesis. Clin Orthop 198: 224–230
Dickob M, Martini T (1996) The cementless PM hip arthroplasty. Four-to-seven-year results. J Bone Joint Surg Br 78: 195–199
Foran JRH, Mont MA, Etienne G, Jones LC, Hungerford DS (2004) The outcome of total knee arthroplasty in obese patients. J Bone Joint Surg Am 86: 1609–1615
Foran JRH, Mont MA, Rajahyaksha AD, Jones LC, Etienne G, Hungerford DS (2004) Total knee arthroplasty in obese patients. J Arthroplasty 19: 817–824
Garrow JS, Webster J (1985) Quetelet‘s index (W/H2) as a measure of fatness. Int J Obes 9: 147–153
Griffin FM, Giles SR, Insall JN et al. (1998) Total knee arthroplasty in patients who were obese with 10 years follow-up. Clin Orthop 356: 28
Insall J, Scott WN, Ranawat CS (1979) The total condylar knee prosthesis. J Bone Joint Surg Am 61: 173–180
Korner J, Eberle MA (2001) An update on the science and therapy of obesity and its relationship to osteoarthritis. Curr Rheumatol Rep 3: 101–106
Leach RE, Baumgard S, Broom J (1973) Obesity: its relationship to osteoarthritis of the knee. Clin Orthop 93: 271–273
Mont MA, Mathur SK, Krackow KA et al. (1996) Cementless total knee arthroplasty in obese patients: a comparison with a matched control group. J Arthroplasty 11: 153–156
Moreland JR (1988) Mechanism of failure in total knee arthroplasty. Clin Orthop 226: 49–64
Morrison JB (1970) The mechanics of the knee joint in relation to normal walking. J Biomech 3: 51–61
Perka C, Arnold UBF (2000) Influencing factors on perioperativemorbidity in knee arhroplasty. Clin Orthop 378: 181–191
Perka C, Labs K, Muschik M, Buttgereit F (2000) The influence of obesity on perioperative morbidity and mortality in revision total hip arthroplasty. Arch Orthop Trauma Surg 120: 267–271
Perka C, Paul C, Matziolis G (2004) Einflussfaktoren auf die perioperative Morbidität und Mortalität in der primären Hüftendoprothetik. Orthopade 33: 715–720
Schmalzried TP, Shepherd EF, Dorey FJ et al. (2000) Wear is a function of use not time. Clin Orthop 381: 36–46
Smith BE, Askew MJ, Gradisar IA et al. (1992) The effect of patients weight on the functional outcome of total knee arthroplasty. Clin Orthop 276: 237–244
Spicer DD, Pomeroy DL, Badenhausen WE, Schaper LA Jr, Curry LI, Suthers KE, Smith MW (2004) Body mass index as a predictor of outcome in total knee replacement. Int Orthop 25: 246–249
Stern SH, Insall JN (1990) Total knee arthroplasty in obese patients. J Bone Joint Surg Am 72: 1400–1404
Stürmer T, Günther KP, Brenner H (2000) Obesity, overweight and pattern of osteoarthritis: the Ulm Osteoarthritis Study. J Clin Epidemiol 53: 307–313
Winiarsky R, Barth P, Lotke PA (1998) Total knee arthroplasty in morbidly obese patients. J Bone Joint Surg Am 80: 1770–1774
World Health Organizarion (1997) Obesity: preventing and managing the global epedemic. Report of a WHO consultation on obesity, Geneva
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Stukenborg-Colsman, C., Ostermeier, S. & Windhagen, H. Welchen Einfluss hat Übergewicht auf die Ergebnisse von Hüft- und Knieendoprothesen. Orthopäde 34, 664–667 (2005). https://doi.org/10.1007/s00132-005-0815-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-005-0815-8