Skip to main content
Log in

Management der rheumatischen Beugesehnenaffektionen an der Hand

Treatment considerations of affected flexor tendons in rheumatoid arthritis

  • Leitthema
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Beugesehnenaffektion des Patienten mit rheumatoider Arthritis stellt eine wesentliche rheumatische Veränderung der Hand dar, die durch Bewegungseinschränkung, Ulnardeviation im Grundgelenk und palmare Subluxation gekennzeichnet sein kann. Die frühe Behandlung durch Beseitigung möglicher Engstellen bei synovialer Proliferation im Ringbandbereich bzw. die komplette Tendosynovektomie ermöglicht eine weitgehende Restitution. Die Rekonstruktion der rupturierten Beugesehne ist bei singulärem Befall durch Transfer benachbarter Superfizialissehnen oder freiem Sehnentransplantat sanierbar. Bei multiplen Rupturen sind die Ergebnisse vor allem in Hinblick auf Beweglichkeit und Kraft deutlich schlechter, wobei das Ergebnis in der Regel durch artikuläre Destruktionen gravierend beeinflusst wird. Eine frühe Tendosynovektomie und präventive Eingriffe am Handgelenk müssen daher empfohlen werden.

Abstract

The affection to the flexor tendons of the patient with rheumatoid arthritis represents a substantial rheumatic change in the hand, which is characterized by restriction of movement, ulnar deviation in the level of the metacarpophalangeal joint and palmar incomplete dislocation. Early treatment by removing any possible constriction areas in synovial proliferations in the area of the flexor pullies or a complete tendosynovectomy makes an extensive restitution possible. In the case of only one ruptured flexor tendon, it can be treated by the transfer of the neighboring superficialis tendon or a tendon transplant. If there are multiple ruptures, the results will be clearly worse in regard to movement and strength, whereby as a rule the result is seriously influenced by articular destruction. Therefore, an early tendosynovectomy and a preventive operation to the wrist have to be recommended.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2a, b
Abb. 3

Literatur

  1. Millis MB, Millender LH, Nalebuff EA (1976) Stiffness of the proximal interphalangeal joints in rheumatoid arthritis. The role of flexor tenosynovitis. J Bone Joint Surg Am 58: 801–805

    Google Scholar 

  2. König A, König G (1999) Pathologisch-anatomisches Läsionsmuster und klinische Symptomatologie der rheumatischen Handflexorensehnenerkrankung. Z Rheumatol 58: 277–282

    Google Scholar 

  3. Shapiro JS (1996) The wrist in rheumatoid arthritis. Hand Clin 12: 477–498

    Google Scholar 

  4. Baer W, Dumont CE (2002) Mechanical wearing down of flexor tendons in rheumatoid arthritis as a result of extreme volar-flexed intercalated segment instability. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 36: 189–191

    Google Scholar 

  5. Baer W, Dumont CE (2002) Mechanical wearing down of flexor tendons in rheumatoid arthritis as a result of extreme volar-flexed intercalcalated segment instability. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 36: 189–191

    Google Scholar 

  6. Krolak C, Wirth S, Hoepfner S, Treitl M, Becker-Gaab C, Reiser M (2003) Systematische Charakterisierung der sonomorphologischen Veränderungen in den Frühstadien der rheumatoiden Arthritis. Ultraschall Med 24: 101–106

    Article  Google Scholar 

  7. De Jager LT, Jaffe R, Learmonth ID, Heywood AW (1994) The A1 pulley in rheumatoid flexor tenosynovectomy. To retain or divide. J Hand Surg Br 19: 202–204

    Google Scholar 

  8. Hahn P, Lanz U (1996) Fingerringbänder. Anatomie, Biomechanik, Rekonstruktion. Handchir Mikrochir Plast Chir 28: 265–270

    Google Scholar 

  9. Ferlic DC (1996) Rheumatoid flexor tenosynovitis and rupture. Hand Clin 12: 365–372

    Google Scholar 

  10. Pechlaner S, Kerschbaumer F, Hussl H, Poisel S (1998) Operationsatlas Handchirurgie. Thieme, Stuttgart New York S 486–507

  11. Pulvertaft RG (1977) Reconstruction of the mutilated hand. Scand J Plast Reconstr Surg 11: 219–224

    Google Scholar 

  12. Nalebuff EA, Patel MR (1973) Flexor digitorum sublimis transfer for multiple extensor tendon ruptures in rheumatoid arthritis. Plast Reconstr Surg 52: 530–533

    Google Scholar 

  13. Blackmore SM, Huntzer JM, Kobus RJ (1991) Superficialis finger reconstruction: a new look at a last-resort procedure. Hand Clin 7: 461–469

    Google Scholar 

  14. Wehbe MA, Mawr B, Hunter JM, Schneider LH, Goodwyn BL (1986) Two-stage flexor-tendon reconstruction. Ten-year experience. J Bone Joint Surg Am 68: 752–763

    Google Scholar 

  15. Schneider LH, Wiltshire D (1983) Restoration of flexor pollicis longus function by flexor digitorum superficialis transfer. J Hand Surg Am 8: 98–101

    Google Scholar 

  16. Kleinert HE, Kutz JB, Atasoy E, Storno E (1973) Primary repair of flexor tendons. Orthop Clin North Am 4: 865–876

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Hahn P, Jacobs C, Müller-Zimmermann A (2003) Rehabilitation nach Beugesehnenverletzungen. Orthopäde 32: 365–369

  18. Ertel AN, Millender LH, Nalebuff E, McKay D, Leslie B (1988) Flexor tendon ruptures in patients with rheumatoid arthritis. J Hand Surg Am 13: 860–866

    Google Scholar 

  19. Ertel AN (1989) Flexor tendon ruptures in rheumatoid arthritis. Hand Clin 5: 177–190

    Google Scholar 

  20. Simmen BR, Gschwend N (1995) Sehnenerkrankungen bei chronischer Polyarthritis. Orthopäde 24: 224–236

  21. Souter WA (1986) Planning surgical treatment. Orthopäde 15: 284–290

  22. Millender LH, Nalebuff EA (1975) Preventive surgery—tenosynovectomy and synovectomy. Orthop Clin North Am 6: 765–792

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Wanivenhaus.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wanivenhaus, A. Management der rheumatischen Beugesehnenaffektionen an der Hand. Orthopäde 34, 29–35 (2005). https://doi.org/10.1007/s00132-004-0744-y

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-004-0744-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation