Zusammenfassung
Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, einen Überblick über im deutschsprachigen Raum und international häufig angewandte, reliable und valide Fragebögen für Patienten mit Rückenschmerzen zu geben. Folgende Bereiche wurden berücksichtigt: (1) Schmerzbeschreibung und anamnestische Angaben, (2) funktionelle Einschränkungen durch Rückenschmerzen, (3) schmerzbezogene Reaktionen, Coping und psychische Beeinträchtigung, (4) allgemeiner Gesundheitszustand und (5) Behandlungseffekte. Die Kriterien für die Bewertung des Behandlungsergebnisses können je nach Fragestellung sowohl die krankheitsspezifische Symptomatik (Schmerz und funktionelle Einschränkungen), den allgemeinen Gesundheitszustand und die Arbeitsfähigkeit als auch die Inanspruchnahme des Gesundheitssystems (Arztbesuche, Behandlungen, Medikamenteneinnahme) umfassen. Für die Analyse von Behandlungseffekten wird empfohlen, die relevanten Merkmale prospektiv, d. h. bereits vor Behandlungsbeginn und erneut bei der Nachuntersuchung mit einem identischen Fragebogen zu erheben.
Abstract
Self-assessment questionnaires are becoming increasingly important in the evaluation and outcome-assessment of low back pain patients, both in the research environment and in everyday clinical practice. Questionnaires allow a standardised, patient-orientated examination of the symptoms and effects of the disease as well as the assessment of change following treatment. The aim of the current review was to provide a summary of the questionnaires that are currently available in the German language for the assessment of patients with low back pain; the review focuses on those that have been shown to be reliable and valid and widely-used on an international basis. The following topics are considered: (1) current pain experience and pain history, (2) disability due to low back pain, (3) coping with pain and psychological disturbance, (4) general health status and (5) outcome. Depending on the aim of the study, the evaluation of outcome may involve disease-specific symptoms (pain and disability), general health status, the ability to work, and the utilisation of healthcare resources (medical consultations, treatment, use of medication). For the analysis of treatment effects, prospective assessment of the relevant characteristics is recommended — that is, assessments should be made before the treatment and again with identical questionnaires at follow-up. Especially within the context of scientific studies, instruments should be chosen that enable an international comparison of the data generated. In everyday clinical routine, a short standardised documentation of the most important dimensions is recommended.
Literatur
Angermeyer MC, Kilian R, Matschinger H (2000) WHOQOL-100 und WHOQOL-BREF (WHO-QOL) - Handbuch für die deutschsprachigen Versionen der WHO Instrumente zur internationalen Erfassung von Lebensqualität. Hogrefe, Göttingen
Beck AT, Ward CH, Mendelson M, Mock J, Erbaugh J (1961) An inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiary 4: 561–571
Bergner M, Bobbit RA, Carter WB, Gilson BS (1981) The Sickness Impact Profile: development and final revision of a health status measure. Medical Care 19: 787–805
Biefang S, Potthoff P, Schliehe F (1999) Assessmentverfahren für die Rehabilitation: Hogrefe, Verlag für Psychologie, Göttingen Bern Toronto Seattle
Bombardier C (2000) Outcome Assessment in the Evaluation of Treatment of Spinal Disorders. Spine 25: 3100–2103
Bullinger M, Kirchberger I (1998) Der SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand (SF-36): Handbuch für die deutsch-sprachige Fragebogenversion. Hogrefe, Göttingen
CIPS - Collegium Internationale Psychiatriae Scalarum (Hrsg) (1986) Internationale Skalen für die Psychiatrie, 3. Aufl. Beltz, Weinheim
Daltroy LH, Cats-Baril WL, Katz JN, Fossel AH, Liang MH (1996) The North American Spine Society Lumbar Spine Outcome Assessment Instrument. Spine 21: 741–749
Deyo RA, Battie M, Beurskens AJHM, Bombardier C, Croft P, Koes B, Malmivaara A, Roland M, von Korff M, Waddel G (1998) Outcome measures for low back pain Research. Spine 23: 2003–2013
Exner V, Keel P (2000) Erfassung der Behinderung bei Patienten mit chronischen Rückenschmerzen: Validierung einer deutschen Version des „Roland & Morris disability questionnaire“ sowie verschiedener numerischer Ratingskalen. Der Schmerz 14(6): 392–400
Fairbanks JCT, Davies JB, Mboat JC, O‘Brien JT (1980) The Oswestry Low Back Pain Questionnaire. Physiotherapy 66: 271–273
Fairbanks JCT, Pynsent PB (2000) The Oswestry Disability Index. Spine 25: 2940–2953
Geissner E (1996) Die Schmerzempfindungsskala. Manual und Materialsatz. Hogrefe, Göttingen
Geissner E (2001) Fragebogen zur Erfassung der Schmerzverarbeitung. Manual und Materialsatz. Hogrefe, Göttingen
Greenough CG, Fraser RD (1991) Comparison of Eight Psychometric Instruments in Unselected Patients with Back Pain. Spine 16: 1068–1074
Hasenbring M (1994) Kieler Schmerz-Inventar. Hogrefe, Göttingen
Hautzinger M, Bailer M (1993) Allgemeine Depressionsskala (ADS). Die deutsche Version des CES-D. Beltz Test, Weinheim
Hautzinger M, Bailer M, Keller F, Worall H (1995) Das Beck-Depressions-Inventar (BDI). Beltz Test, Weinheim
Hunt SM, McKenna SP, McEwen J (1989) The Nottingham Health Profile. User‘s manual. Galen Research and Consultancy, Manchester
Jensen MP, Romano JM, Turner JA, Karoly P (1991) Coping with chronic pain: a critical review of the literature. Pain 47: 249–283
Kohlmann T, Raspe HH (1994) Die patientennahe Diagnostik von Funktionseinschränkungen im Alltag. Psychomed 6: 21–27
Kohlmann T, Bullinger M, Kirchberger-Blumstein I (1997) Die deutsche Version des Nottingham Health Profile (NHP): Übersetzungsmethodik und psychometrische Validierung. Sozial- und Präventivmedizin 42: 175–185
Kopec JA, Esdaile JM (1995) Functional Disability Scales for Back Pain. Spine 20: 1943–1949
Kröner-Herwig B, Denecke H, Glier B, Klinger R, Nilges P, Redegeld M, Weiß L (1996) Qualitätssicherung in der Therapie chronischen Schmerzes. IX. Multidimensionale Verfahren zur Erfassung schmerzrelevanter Aspekte und Empfehlungen zur Standarddiagnostik. Der Schmerz 10: 47–52
Luka-Krausgrill U, Wurmthaler C, Becker T (1994) Die Beziehung zwischen Schmerzbewältigung, Beeinträchtigung und Depression. In: Wahl R, Hautzinger M (Hrsg) Psychotherapeutische Medizin bei chronischem Schmerz – Psychologische Behandlungsverfahren zur Schmerzkontrolle. Ärzte Verlag, Köln, S 175–189
Main C (1983) The Modified Somatic Perception Questionnaire (MSPQ). J Psychosom Res 27: 503–514
Mannion AF, Elfering A, Stärkle R, Junge A, Grob D, Semmer N, Jacobshagen N, Dvorak J, Boos N. Reliability, validity and sensitivity to change of Deyo’s core measures for assessing outcome in LBP research. Eur Spine J (in Vorbereitung)
Mannion AF, Junge A, Grob D (2003) Transkulturelle Anpassung, Reliabilität und Validität des “Oswestry Disability” Fragebogens für deutsch-sprachige Patienten. 62. Jahreskongress Schweizerische Gesellschaft für Orthopädie; Schweiz Med Forum (Suppl 15): 42
Mannion AF, Müntener M, Taimela, S, Dvorak J (1999) A randomised clinical trail of three active therapies for chronic low back pain. Spine 24: 2435–2448
Melzack R (1975) The McGill Pain Questionnaire: major properties and scoring methods. Pain 1: 277–299
Nagel B, Gerbershagen HU, Lindena G, Pfingsten M (2002) Entwicklung und empirische Überprüfung des deutschen Schmerzfragebogens der DGSS. Der Schmerz 16: 263–270
Pfingsten M, Kröner-Herwig B, Leibing E, Kronshage U, Hildebrandt J (2000) Validation of the German version of the Fear-Avoidance Beliefs Questionnaire (FABQ). Eur J Pain 4: 259–266
Radloff LS (1977) The CES-D Scale: a self-report depression-scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement 1: 385–401
Redegeld M, Weiß L, Denecke H, Glier B, Klinger R, Kröner-Herwig B, Nilges P (1995) Qualitätssicherung in der Therapie chronischen Schmerzes. II. Verfahren zur Erfassung des Schmerzerlebens. III. Verfahren zur Erfassung des Schmerzverhaltens. IV. Verfahren zur Erfassung der Schmerzintensität und Schmerztagebücher. Der Schmerz 9: 151–158
Roese I, Kohlmann T, Raspe H (1996) Zur Messung der Funktionskapazität bei Rückenschmerzpatienten in der Rehabilitation: ein Vergleich standardisierter Fragebogen. Rehabilitation 35: 103–108
Roland M, Morris R (1983) A study of the natural history of back pain. Part 1: Development of a reliable and sensitive measure of disability in low-back pain. Spine 8: 141–144
Romano JM, Turner JA (1985) Chronic pain and depression: does the evidence support a relationship. Psychol Bull 97: 18–34
Rosenstiel AK, Keefe FJ (1983) The use of coping strategies in chronic low back pain patients: relationship to patient characteristics and current adjustments. Pain 17: 33–44
Sangha O, Stucki G (1997) Patienten-zentrierte Evaluation der Krankheitsauswirkungen bei muskuloskelettalen Erkrankungen: Übersicht über die wichtigsten Outcome-Instrumente. Z Rheumatol 56: 322–333
Schochat T, Rehberg W, von Kempis, Stucki G, Jäckel WH (2000) The North American Spine Society Lumbar Spine Outcome Assessment Instrument: Übersetzung und psychometrische Analyse der deutschen Version an einer Stichprobe von Rehabilitanden mit chronischen Rückenschmerzen. Z Rheumatol 59: 303–313
Scholz OB (1990) Schmerzmessung. In: Basler HD, Franz C, Kröner-Herwig B, Rehfisch HP, Seemann H (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie. Berlin Heidelberg New York, Springer, S 207–227
Seemann H (1987) Anamnesen und Verlaufprotokolle chronischer Schmerzen für die Praxis - Ein Überblick. Der Schmerz 1: 3–12
Staerkle R, Mannion, AF, Elfering A, Junge A, Semmer N, Jacobshagen N, Grob D, Dvorak J, Boos N (2004) Longitudinal Validation of the Fear-Avoidance Beliefs Questionnaire (FABQ) in a Swiss-German Sample of Low Back Pain Patients. Eur Spin J (epub ahead of print) DOI 10.1007/s00586-003-0663-3
Stucki G, Stucki S, Sangha O (1997) Patienten-zentrierte Evaluation der Krankheitsauswirkungen bei muskuloskelettalen Erkrankungen: Auswahl und Testung von Outcome-Instrumenten. Z Rheumatol 56: 255–265
Testzentrale des Berufsverbandes Deutscher Psychologen (2004) Testkatalog 2004/05. Hogrefe-Verlag, Göttingen
Turk D, Okifuji A (1999) Assessment of patients‘ reporting of pain: an integrated perspective. Lancet 353: 1784–1788
Waddell G, Newton I, Somerville D, Main C (1993) A Fear-Avoidance Beliefs Questionnaire (FABQ) and the role of fear-avoidance beliefs in chronic low back pain and disability. Pain 52: 157–168
Ware JE, Sherbone C (1992) The MOS 36-Item short-form survey (SF-36): I. Conceptual framework and item selection. Med Care 30: 473–483
Westhoff G (1993) Handbuch psychosozialer Meßinstrumente. Hogrefe, Verlag für Psychologie, Göttingen
WHOQOL group (1995) The World Health Organization Quality of Life Assessment (WHOQOL): Position paper from the World Health Organization. Social Science and Medicine 41: 1403–1409
Wiesinger G, Nuhr M, Quittan M, Ebenbichler G, Wölfl G, Fialka-Moser V (1999) Cross-cultural Adaptation of the Roland-Morris Questionnaire for German-speaking Patients with Low Back Pain. Spine 24: 1099–1103
Zung W K (1965) A self-rating depression scale. Archives of General Psychiatry 12: 63–70
Interessenkonflikt:
Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Junge, A., Mannion, A.F. Fragebögen für Patienten mit Rückenschmerzen. Orthopäde 33, 545–552 (2004). https://doi.org/10.1007/s00132-003-0613-0
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-003-0613-0