Skip to main content
Log in

Schwangerschaft und Infektionsrisiko bei Reisen in Tropen und Subtropen

Pregnancy and risk of infection during travel in the tropics and subtropics

  • Zum Thema
  • Published:
Der Gynäkologe Aims and scope

Zusammenfassung

5–7 Mio. Deutsche reisen jährlich in tropische oder subtropische Regionen. Schwangere Frauen sollten nicht ermutigt werden, in Länder mit niedrigem medizinischen oder hygienischen Standard zu reisen. Weltweit sterben jährlich ca. 500.000 werdende Mätter, 99% davon in Entwicklungsländern. Die wesentlichsten Ursachen für die hohe Müttersterblichkeit in Entwicklungsländern sind mütterlicherseits Infektionen, Hypertonie, Blutungen und Anämie, vom Ungeborenen ausgehend Bauchhöhlenschwangerschaft, Fehlgeburt und Geburtsstillstand wegen Fehllage. Dies spiegelt den Standard der medizinischen Versorgung in diesen Ländern wider, dem sich die schwangere Reisende und ihr ungeborenes Kind aussetzen.

Jede Tropenreisende sollte geimpft sein gegen Tetanus, Diphterie, Poliomyelitis, Masern, Mumps, Röteln, Varicellen und Hepatitis A. Entsprechend der endemischen Situation des Reiselandes werden Prophylaxe bzw. Impfungen gegen Malaria, Gelbfieber, Typhus, Hepatitis B, Meningokokkenmeningitis, Japan-B-Enzephalitis, Tollwut und Cholera empfohlen. Ein besonderes Infektionsrisiko für schwangere Tropenreisende und deren ungeborene Kinder besteht durch Hepatitis A, B, C, E und Malaria tropica (Plasmodium falciparum) bzw. durch Septikämie, Tetanus und HIV nach Abort oder Geburt.

Abstract

Each year 5–7 million Germans travel to tropical and subtropical areas. Pregnant women should be discouraged from traveling to countries with low standards of medical care or hygiene. Each year 500,000 pregnant women die, 99% of them in developing countries. The high maternal mortality in developing countries is due to infections, hypertension, bleeding, anemia, ectopic pregnancy, miscarriage, abortion, and obstructed labor. This reflects the poor medical standard in these countries to which pregnant women will be exposed.

Every pregnant traveler to tropical areas should be vaccinated against tetanus, diphtheria, poliomyelitis, measles, mumps, rubella, varicella, and hepatitis A. Depending on the local endemic situation, prophylaxis or vaccination for malaria, yellow fever, typhoid fever, hepatitis B, meningococcal meningitis, Japanese encephalitis, rabies, and cholera are recommended. High-risk infections for pregnant women and their unborn children include hepatitis A, B, C, E, and Plasmodium falciparum malaria before delivery and septicemia, tetanus, or HIV after delivery or abortion.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Reisinger, E., Förster, O. & Friese, K. Schwangerschaft und Infektionsrisiko bei Reisen in Tropen und Subtropen. Gynäkologe 34, 416–420 (2001). https://doi.org/10.1007/s001290050733

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001290050733

Navigation