Skip to main content
Log in

Prädiktive Pathologie für die Immuntherapie

Predictive pathology in immunotherapy

  • Leitthema
  • Published:
Die Gynäkologie Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

In die Immunabwehr gegen neoplastische Zellen eingreifende Medikamente werden als Immuntherapeutika bezeichnet und zielen auf die Beseitigung einer von den Tumorzellen induzierten Aktivierung von Checkpoints ab. An den zur Steuerung einer Immunantwort wirksamen Checkpoints sind vor allem das PD-L1 („programmed death protein 1 ligand 1“) als Ligand und ein zugehöriger Rezeptor beteiligt

Ziel der Arbeit

Zulassungsstudien für verschiedene Immuntherapeutika bei unterschiedlichen gynäkologischen Tumoren haben gezeigt, dass ihre therapeutische Wirksamkeit von einer Mindestexpression von PD-L1 durch die Tumorzellen und/oder das Begleitinfiltrat oder beidem abhängt. Die PD-L1-Expression wird immunhistochemisch bestimmt und angegeben als Score bzw. Prozentsatz positiv markierter Tumorzellen (TPS) bzw. Zellen des Begleitinfiltrates (IC) oder einer Kombination von beiden (CPS) angegeben. Abhängig von der jeweiligen Zulassungsstudie gelten dabei unterschiedliche Scores als Schwellenwert zur Unterscheidung von potenziell therapieresponsiven und therapieresistenten Karzinomen. Studienabhängig werden außerdem für den IC-Score variierende zelluläre Bestandteile des Begleitinfiltrates berücksichtigt. Ziel dieser Übersicht ist es, die grundlegenden Prinzipien der prädiktiven Pathologie in der Immuntherapie zu erläutern und die verschiedenen entitätsrelevanten Scores zu definieren.

Abstract

Background

Immunotherapy comprises substances which interfere with the body’s immune reaction directed against cancer cells and abrogate cancer cell-induced activation of checkpoints. Programmed death ligand 1 (PD-L1) and its corresponding receptor provide relevant checkpoints in the regulation of immune response.

Objective

Clinical trials leading to approval of immunotherapeutic substances for the treatment of diverse gynecologic cancers have demonstrated that the therapeutic efficacy depends on a minimum level of PD-L1 expression by tumor cells and/or accompanying immune cell infiltrate or both. PD-L1 expression is determined by immunohistochemistry resulting in a score or percentage of positively labelled tumor cells (TPS), accompanying immune cells (IC), or both types of cells combined (CPS). Depending on the trial, varying thresholds have been introduced to differentiate between potentially treatment-responsive and treatment-resistant cancers. Furthermore, depending on the corresponding trial, there is variation regarding which types of immune cells are considered for determination of IC. The aim of this review is to define the basic principles of predictive pathology in immune therapy and to delineate the different entity-specific scores.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Colombo N, Dubot C, Lorusso D, Caceres MV, Hasegawa K, Shapira-Frommer R, Tewari KS, Salman P, Hoyos Usta E, Yañez E, Gümüş M, Hurtado de Mendoza OM, Samouëlian V, Castonguay V, Arkhipov A, Toker S, Li K, Keefe SM, Monk BJ, KEYNOTE-826 Investigators (2021) Pembrolizumab for persistent, recurrent, or metastatic cervical cancer. N Engl J Med 385:1856–1867

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Cortes J, Rugo HS, Cescon DW, Im SA, Yusof MM, Gallardo C, Lipatov O, Barrios CH, Perez-Garcia J, Iwata H, Masuda N, Torregroza Otero M, Gokmen E, Loi S, Guo Z, Zhou X, Karantza V, Pan W, Schmid P, KEYNOTE-355 Investigators (2022) Pembrolizumab plus chemotherapy in advanced triple-negative breast cancer. N Engl J Med 387:217–226

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Janni W (2023) Immuntherapeutische Konzepte bei gynäkologischen Malignomen. Gynäkologie 04

  4. Miles D, Gligorov J, André F, Cameron D, Schneeweiss A, Barrios C, Xu B, Wardley A, Kaen D, Andrade L, Semiglazov V, Reinisch M, Patel S, Patre M, Morales L, Patel SL, Kaul M, Barata T, O’Shaughnessy J, IMpassion131 investigators (2021) Primary results from IMpassion131, a double-blind, placebo-controlled, randomised phase III trial of first-line paclitaxel with or without atezolizumab for unresectable locally advanced/metastatic triple-negative breast cancer. Ann Oncol 32:994–1004

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Noske A, Ammann JU, Wagner DC, Denkert C, Lebeau A, Sinn P, Kreipe HH, Sommer U, Baretton G, Steiger K, Kiechle M, Hieke-Schulz S, Flores M, Roth W, Weichert W (2021) A multicentre analytical comparison study of inter-reader and inter-assay agreement of four programmed death-ligand 1 immunohistochemistry assays for scoring in triple-negative breast cancer. Histopathology 78:567–577

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Schmid P, Cortes J, Dent R, Pusztai L, McArthur H, Kümmel S, Bergh J, Denkert C, Park YH, Hui R, Harbeck N, Takahashi M, Untch M, Fasching PA, Cardoso F, Andersen J, Patt D, Danso M, Ferreira M, Mouret-Reynier MA, Im SA, Ahn JH, Gion M, Baron-Hay S, Boileau JF, Ding Y, Tryfonidis K, Aktan G, Karantza V, O’Shaughnessy J, KEYNOTE-522 Investigators (2022) Event-free survival with pembrolizumab in early triple-negative breast cancer. N Engl J Med 386:556–567

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Schmid P, Adams S, Rugo HS, Schneeweiss A, Barrios CH, Iwata H, Diéras V, Hegg R, Im SA, Shaw Wright G, Henschel V, Molinero L, Chui SY, Funke R, Husain A, Winer EP, Loi S, Emens LA, IMpassion130 Trial Investigators (2018) Atezolizumab and nab-paclitaxel in advanced triple-negative breast cancer. N Engl J Med 379:2108–2121

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Hans H. Kreipe.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

H.H. Kreipe gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

Nicolai Maass, Kiel

Walter Jonat, Kiel

Tanja Fehm, Düsseldorf

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Kreipe, H.H. Prädiktive Pathologie für die Immuntherapie. Gynäkologie 56, 235–238 (2023). https://doi.org/10.1007/s00129-022-05034-0

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00129-022-05034-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation