Nachsorge in der gynäkologischen Onkologie: Ziele, Probleme, Perspektiven

Follow-up care in gynecological oncology: aims, problems, prospects

Zusammenfassung

Die wichtigsten Aufgaben der Tumornachsorge sind die Erkennung von heilbaren Rezidiven und Zweitkarzinomen sowie die Behandlung der Folgen der Tumorerkrankung und -therapie. Weiterhin ist wichtig die Minderung von Ängsten vor einem Rezidiv. Nicht heilbare Rezidive und Fernmetastasen sollten erst diagnostiziert und behandelt werden, wenn sie Symptome machen. Die heute üblichen starren Nachsorgeschemata werden den unterschiedlichen Rezidivrisiken und den subjektiven Bedürfnissen der Patientinnen nicht immer gerecht. Für keine Nachsorgemaßnahme mit Ausnahme der jährlichen Mammografie nach brusterhaltender Therapie ist eine Überlebensverlängerung nachgewiesen. Der demografische Wandel und die steigende Wirksamkeit der onkologischen Therapien führen zu einer zunehmenden Zahl von „Cancer Survivors“. Neue Ansätze zur risikoadaptierten Nachsorge und stärkeren Einbindung der Selbstbestimmung der Patientinnen werden international erprobt und evaluiert.

Abstract

The most important aims of cancer follow-up care are the detection of curable recurrences and second cancers and the management of chronic and late effects of cancer and treatment. Furthermore, the reduction of fear of cancer recurrence is a central task of follow-up care. Recurrences and distant metastases that cannot be cured should be diagnosed and treated only when they become symptomatic. The actual follow-up strategies with fixed schedules of clinical examinations are not adequate to different risks of recurrence and individual needs for emotional support and information. There is no evidence that intensive follow-up improves survival (except for yearly mammograms after breast conserving therapy). Because of the aging population and the increasing efficacy of oncological therapies, the number of “cancer survivors” is continuously growing. New approaches for personalized risk-stratified cancer follow-up care involving patient self-management are tested and evaluated.

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Literatur

  1. 1.

    Ackermann U (2017) Psychoonkologische Probleme nach Krebserkrankungen der Frau. Empirische Datenlage und Konsequenzen für die Praxis. Gynäkologe 50:327–332. https://doi.org/10.1007/s00129-017-4059-6

    Article  Google Scholar 

  2. 2.

    Alfano CM, Jefford M, Maher J et al (2019) Building personalized cancer follow-up care pathways in the United States: lessons learned from implementation in England, Northern Ireland, and Australia. Am Soc Clin Oncol Educ Book 39:625–639. https://doi.org/10.1200/EDBK_238267

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. 3.

    Beaver K, Williamson S, Sutton CJ et al (2020) Endometrial cancer patients’ preferences for follow-up after treatment: a cross-sectional survey. Eur J Oncol Nurs 45:101722. https://doi.org/10.1016/j.ejon.2020.101722

    Article  Google Scholar 

  4. 4.

    Cannioto RA, Hutson A, Dighe S et al (2020) Physical activity before, during and after chemotherapy for high-risk breast cancer: relationships with survival. J Natl Cancer Inst. https://doi.org/10.1093/jnci/djaa046

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. 5.

    Coleman L, Newton C (2020) Patient initiated follow up after gynaecological malignancy: national survey of current UK practice. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 248:193–197. https://doi.org/10.1016/j.ejogrb.2020.03.028

    Article  Google Scholar 

  6. 6.

    Deutsche Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe DGGG (Hrsg) S2k-Leitlinie Vulvakarzinom und seine Vorstufen, Diagnostik und Therapie. (AWMF Registernummer 015/059, August 2015. www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/015-059.html. Zugegriffen: 5. Aug. 2020

  7. 7.

    Emons G (2020) Hormonelle Kontrazeption und Krebs. Frauenheilkunde up2date 14:1–13

    Google Scholar 

  8. 8.

    Fang YY, Hung CT, Chan JC et al (2019) Meta-analysis: exercise intervention for sleep problems in cancer patients. Eur J Cancer Care 28:e13131. https://doi.org/10.1111/ecc.13131

    Article  Google Scholar 

  9. 9.

    Fidjeland HL, Brekke M, Stokstad T et al (2018) Gynecological cancer patients’ attitudes toward follow-up care after cancer treatment: do preferences reflect patients’ experience? A cross-sectional questionnaire study. Acta Obstet Gynecol Scand 97:1325–1331. https://doi.org/10.1111/aogs.13396

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. 10.

    Guideline of the DGGG, DGU and DGRM. Fertility preservation for patients with malignant disease (S2k-Level, AWMF-Registry No. 015/082, November 2017). http://www.awmf.org/leitlinien/detail/II/015-082.html. Zugegriffen: 5. Aug. 2020

  11. 11.

    Horsboel TA, Kjaer SK, Johansen C et al (2019) Increased risk for depression persists for years among women treated for gynecological cancers—a register-based cohort study with up to 19 years of follow-up. Gynecol Oncol 153:625–632. https://doi.org/10.1016/j.ygyno.2019.03.259

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. 12.

    Huffman LB, Hartenbach EM, Carter J et al (2016) Maintaining sexual health throughout gynecologic cancer survivorship: a comprehensive review and clinical guide. Gynecol Oncol 140:359–368. https://doi.org/10.1016/j.ygyno.2015.11.010

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. 13.

    Jeppesen MM, Mogensen O, Hansen DG et al (2019) How do we follow up patients with endometrial cancer? Curr Oncol Rep 21:57. https://doi.org/10.1007/s11912-019-0805-3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. 14.

    Lahart IM, Metsios GS, Nevill AM et al (2015) Physical activity, risk of death and recurrence in breast cancer survivors: a systematic review and meta-analysis of epidemiological studies. Acta Oncol 54:635–654. https://doi.org/10.3109/0284186X.2014.998275

    Article  Google Scholar 

  15. 15.

    Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF) Diagnostik Therapie und Nachsorge der Patientinnen mit Endometriumkarzinom, Langversion 1.0, 2018, AWMF-Registernummer 032/034-OL. http://www.leitlinienprogramm-onkologie.de/leitlinien/endometriumkarzinom/. Zugegriffen: 5. Aug. 2020

  16. 16.

    Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF) S3-Leitlinie Diagnostik, Therapie und Nachsorge der Patientin mit Zervixkarzinom, Langversion, 1.0, 2014, AWMF-Registernummer: 032/033OL. http://leitlinienprogramm-onkologie.de/Leitlinien.7.0.html. Zugegriffen: 5. Aug. 2020

  17. 17.

    Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF) S3-Leitlinie Früherkennung, Diagnose, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms, Version 4.1, 2018, AWMF Registernummer: 032-045OL. http://www.leitlinienprogramm-onkologie.de/leitlinien/mammakarzinom/. Zugegriffen: 5. Aug. 2020

  18. 18.

    Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF) S3-Leitlinie Diagnostik, Therapie und Nachsorge maligner Ovarialtumoren, Langversion 4.0, 2020, AWMF-Registernummer: 032/035OL. https://www.leitlinienprogramm-onkologie.de/leitlinien/ovarialkarzinom/. Zugegriffen: 5. Aug. 2020

  19. 19.

    Massarotti C, Scaruffi P, Lambertini M et al (2019) Beyond fertility preservation: role of the oncofertility unit in the reproductive and gynecological follow-up of young cancer patients. Hum Reprod 34:1462–1469. https://doi.org/10.1093/humrep/dez108

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. 20.

    Mayer DK, Alfano CM (2019) Personalized risk-stratified cancer follow-up care: its potential for healthier survivors, happier clinicians, and lower costs. J Natl Cancer Inst 111:442–448. https://doi.org/10.1093/jnci/djy232

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. 21.

    McMasters KM (2018) 2018 presidential address-society of surgical oncology: the fundamental difference between cancer treatment and patient care. Ann Surg Oncol 25:1449–1453. https://doi.org/10.1245/s10434-018-6463-0

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. 22.

    Mirabeau-Beale KL, Kornblith AB, Penson RT et al (2009) Comparison of the quality of life of early and advanced stage ovarian cancer survivors. Gynecol Oncol 114:353–359. https://doi.org/10.1016/j.ygyno.2009.05.009

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. 23.

    Newton C, Nordin A, Rolland P et al (2020) British Gynaecological Cancer Society recommendations and guidance on patient-initiated follow-up (PIFU). Int J Gynecol Cancer 30:695–700. https://doi.org/10.1136/ijgc-2019-001176

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. 24.

    Ozga M, Aghajanian C, Myers-Virtue S et al (2015) A systematic review of ovarian cancer and fear of recurrence. Palliat Support Care 13:1771–1780. https://doi.org/10.1017/S1478951515000127

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. 25.

    Papatla K, Huang M, Slomovitz B (2016) The obese endometrial cancer patient: how do we effectively improve morbidity and mortality in this patient population? Ann Oncol 27:1988–1994. https://doi.org/10.1093/annonc/mdw310

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  26. 26.

    Suppli NP, Johansen C, Christensen J et al (2014) Increased risk for depression after breast cancer: a nationwide population-based cohort study of associated factors in Denmark, 1998–2011. J Clin Oncol 32:3831–3839. https://doi.org/10.1200/JCO.2013.54.0419

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. 27.

    Tauber NM, O’Toole MS, Dinkel A et al (2019) Effect of psychological intervention on fear of cancer recurrence: a systematic review and meta-analysis. J Clin Oncol 37:2899–2915. https://doi.org/10.1200/JCO.19.00572

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. 28.

    Zentrum für Krebsregisterdaten und Gesellschaft der Epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e. V. (2019) Krebs in Deutschland für 2015/2016, 12. Aufl. Robert-Koch-Institut, Berlin (Korrigierte Fassung vom 17.08.2020)

    Google Scholar 

  29. 29.

    Zhang X, Haggerty AF, Brown JC et al (2015) The prescription or proscription of exercise in endometrial cancer care. Gynecol Oncol 139:155–159. https://doi.org/10.1016/j.ygyno.2015.08.007

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

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Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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G. Emons, Göttingen

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Emons, G. Nachsorge in der gynäkologischen Onkologie: Ziele, Probleme, Perspektiven. Gynäkologe (2020). https://doi.org/10.1007/s00129-020-04710-3

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Schlüsselwörter

  • Krebs
  • Selbstmanagement
  • Rezidiv
  • Zweitkarzinom
  • Langzeitüberlebende

Keywords

  • Cancer
  • Self-management
  • Recurrence
  • Neoplasm, second primary
  • Cancer survivors