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Anästhesieverfahren in Gynäkologie und Geburtshilfe

Ein Blick über das Tuch lohnt sich

Anesthesiological procedures in gynecology and obstetrics

They are worth to sneak a peek at them

  • CME Zertifizierte Fortbildung
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Der Gynäkologe Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Nach anästhesiologischer Evaluation sind Allgemein- und Regionalanästhesieverfahren sowie deren Kombination möglich.

Aufklärung

Das Narkosegespräch dient einer rechtsgültigen Aufklärung und der anästhesiologischen Abschätzung des Operationsrisikos.

Vollnarkose

Narkosegase sind heute Etherderivate. Die Verwendung eines Narkosegases in Kombination mit einem Opioid wird balancierte Narkose genannt. Die Verwendung eines i.v.-Sedativums zusammen mit einem Opioid wird als total intravenöse Anästhesie bezeichnet.

Regionalanästhesie

Lokalanästhetika wirken über eine Natriumkanalblockade. Epidurale bzw. spinale Opioidzusätze verbessern das Wirkprofil der Regionalanästhesieverfahren.

Regionalanästhesiekomplikationen

Hämodynamische Komplikationen entstehen vor allem durch eine Sympathikusblockade. 50 % aller epiduralen Hämatome entstehen nach Katheterentfernung.

Fazit für die Praxis

Ein interdisziplinäres Verständnis ist für die Zusammenarbeit zwischen Anästhesie und Gynäkologie/Geburtshilfe essenziell.

Abstract

Background

After anesthesiological evaluation, general anesthesia, regional anesthesia and a combination of both techniques are possible options.

Informed consent

The preanesthesia interview serves as a valid informed consent and preoperative anesthesiological assessment of risk stratification.

General anesthesia

The narcotic gases used nowadays are ether derivatives. The combination of a narcotic gas with an opioid is referred to as a balanced anesthesia. The use of an i.v. sedative with an opioid is defined as total intravenous anesthesia.

Regional anesthesia

Local anesthetics act by a blockade of sodium (Na+) channels. Epidural and spinal introduction of opioids improves the action of regional anesthesia.

Complications in regional anesthesia

Hemodynamic complications are primarily caused by a blockade of the sympathetic nervous system. 50 % of all epidural hematomas appear after catheter removal.

Practical conclusion

Interdisciplinary comprehension of procedures is essential to anesthesiological and gynecological/obstetrical teamwork.

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Breuer, T., Marx, G., Bauerschlag, D. et al. Anästhesieverfahren in Gynäkologie und Geburtshilfe. Gynäkologe 48, 51–64 (2015). https://doi.org/10.1007/s00129-014-3489-7

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