Zusammenfassung
Eine 35-jährige gesunde 0G/0P stellt sich mit seit neun Monaten bestehendem, therapieresistentem Brennen und Jucken in der Region der vorderen Vulva vor. Kolposkopisch lässt sich eine kleine erosive Läsion in der Region zwischen Klitoris und Urethra darstellen, die auf Essigapplikation zart weiß reagiert. Die Exzision ergibt ein invasives Vulvakarzinom (pT1b), die Sentinel LK waren negativ. Diskutiert wird das zunehmend häufige Auftreten dieser „neuartigen“ tumorösen Läsionen in Deutschland.
Abstract
A 35-yearold healthy nulliparous woman presents in our clinic for further evaluation of burning and itching in the anterior vulvar region persisting for 9 months and resistant to external treatment. On colposcopy, a small reddish erosive lesion between the clitoris and urethra was diagnosed, turning its color to light white after acetic acid application. The excision led to the diagnosis of a small, but invasive vulvar cancer (pT1b); the sentinel nodes removed from both groins were tumor free. The increasing incidence of this “new tumor entity” in Germany is discussed.
Literatur
Al-Ghamdi A, Freedman D, Miller D et al (2002) Vulvar squamous cell carcinoma in young women: a clinicopathologic study of 21 cases. Gynecol Oncol 84(1):94–101
Carter J, Carlson J, Fowler J et al (1993) Invasive vulvar tumors in young women – a disease of the immunosuppressed? Gynecol Oncol 51(3):307–310
Hampl M, Ramp U, Bender HG et al (2006) A case of a pT3, HPV 52-positive vulvar carcinoma in an 18-year-old woman. Gynecol Oncol 101(3):530–533
Hampl M, Sarajuuri H, Wentzensen N et al (2006) Effect of human papillomavirus vaccines on vulvar, vaginal, and anal intraepithelial lesions and vulvar cancer. Obstet Gynecol 108(6):1361–1368
Hampl M, Deckers-Figiel S, Hampl JA et al (2008) New aspects of vulvar cancer: changes in localization and age of onset. Gynecol Oncol 109:340–345
Hampl M, Hantschmann P, Michels W et al (2008) Validation of the accuracy of the sentinel lymph node procedure in patients with vulvar cancer: results of a multicenter study in Germany. Gynecol Oncol 111:282–288
Hampl M (2010) Vergesst nicht die Vulva! HPV-induzierte prämaligne und maligne Veränderungen der Vulva treten immer früher auf! GYN 15:1–5
Hampl M (2010) Vulvakarzinome: Junge Frauen erkranken immer häufiger. Arztl Praxis Gynakol 2:22–25
Insinga RP, Liaw KL, Johnson LG et al (2008) A systematic review of the prevalence and attribution of human papillomavirus types among cervical, vaginal, and vulvar precancers and cancers in the United States. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 17(7):1611–1622
Joura EA, Losch A, Haider-Angeler MG et al (2000) Trends in vulvar neoplasia. Increasing incidence of vulvar intraepithelial neoplasia and squamous cell carcinoma of the vulva in young women. J Reprod Med 45(8):613–615
Judson PL, Habermann EB, Baxter NN et al (2006) Trends in the incidence of invasive and in situ vulvar carcinoma. Obstet Gynecol 107(5):1018–1022
Schomann P (2007) Schnellwachsende, altersunabhängige, vulväre, erosive, subklitorale Neoplasien. GYN 12:69–76
Van der Zee AGJ, Oonk MH, Hullu JA de et al (2008) Sentinel node dissection is safe in the treatment of early stage vulvar cancer. J Clin Oncol 26:884–889
Interessenkonflikt
Die korrespondierende Autorin weist für sich und ihre Koautoren auf folgende Beziehungen hin: Prof. Hampl ist als Referentin und Expertin für die Firma Sanofi Pasteur MSD, Abbott und Qiagen tätig.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Hampl, M., Bauerschmitz, G. Therapieresistenter Pruritus und Brennen klitorisnah. Gynäkologe 45, 328–330 (2012). https://doi.org/10.1007/s00129-012-2947-3
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00129-012-2947-3