Skip to main content
Log in

Gutartige Erkrankungen der Brust

Teil II: Entzündungen, Tumoren

Benign breast disease

Part II: infections and tumors

  • CME Weiterbildung • Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Der Gynäkologe Aims and scope

Zusammenfassung

Die non-puerperale Mastitis umfasst entzündliche Läsionen unterschiedlicher Ätiologie. Am häufigsten findet man die bakterielle Mastitis an der Areola, teils mit Fistel. Die Therapie erfordert Breitspektrumantibiotika, evtl. ein spezielles Operationsverfahren. Das Fibroadenom ist der häufigste gutartige Brusttumor der Frau. Es muss histologisch gesichert, aber nicht in jedem Fall exstirpiert werden. Hamartome enthalten alle Strukturen der Brust und eine Kapsel. Sie neigen nicht zu Entartung oder Rezidiven. Adenome müssen histologisch vom Fibroadenom unterschieden werden. Das Lipom sollte zur Abgrenzung gegenüber einem Liposarkom exstirpiert werden. Das Papillom weist meist eine seröse/wässrige oder blutige Sekretion auf. Es kann gezielt aus dem entsprechenden Milchgang reseziert werden. Der Phylloidestumor wird durch sein schnelles Wachstum symptomatisch. Er muss mit einem Sicherheitssaum aus der Brust entfernt werden. Rezidive sind häufig, auch mit sarkomatöser Entartung. Die kleine Fettgewebsnekrose ist in voluminösen Brüsten nicht selten. Nach brusterhaltender Therapie des Mammakarzinoms ist sie mammographisch und durch Ultraschall zu diagnostizieren. Eine Exstirpation ist nur selten notwendig.

Abstract

Nonpuerperal mastitis encompasses a spectrum of inflammatory lesions with various etiology. The most common is bacterial mastitis of the areola, sometimes with fistula. Treatment requires broad-spectrum antibiotics and possibly surgery. Fibroadenoma is the most common benign breast tumor; it requires histologic confirmation but not always excision. Hamartomas contain all the structures of the breast and a capsule. They display no tendency of malignancy or recurrence. Adenomas must be differentiated from fibroadenomas histologically. Lipomas should be extirpated to exclude liposarcoma. Papillomas usually show a serous, watery, or bloody secretion and can be resected from the specific duct. Phyllodes tumors are distinguished by their rapid growth and must be removed from the breast with generous margins. Recurrence is common, often with sarcomatous malignancy. Small fat necrosis is frequently encountered in large breasts. After breast-preserving cancer treatment, it can be diagnosed on mammography and ultrasonography. Extirpation is rarely necessary

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Bässler R (1978) Pathologie der Brüstdrüse. In: Doerr W, Seifert G, Uehlinger E (Hrsg) Spezielle pathologische Anatomie, Bd 11. Springer, Berlin Heidelberg New York

  2. Bässler R (1997) Die Mastitis. Pathologe 18:27–36

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bässler R, Zahner J (1989) Über die Rezidive und Metastasen des Cystosarcoma phylloides (Phylloidestumor, WHO). Geburtsh Frauenheilkd 49:1–10

    Article  Google Scholar 

  4. Canny PF, Berkowitz GS, Kelsey JL, Livolsi VA (1988) Fibroadenoma and the use of exogenous hormones. Am J Epidemiol 127:454–461

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Haagensen CD (1971) Diseases of the breast. Saunders, Philadelphia

  6. Hertel BF, Zaloidek C, Kempson RI (1976) Breast adenomas. Cancer 37:2891–2905

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Kronsbein H, Bässler R (1983) Metaplasien und maligne Transformationen in Hamartomen der Mamma. Verh Dtsch Ges Pathol 69:310–315

    Google Scholar 

  8. Peters F (1992) Gutartige Erkrankungen der Brust. Urban & Schwarzenberg, München

  9. Peters F (2001) Die nonpuerperale Mastitis. Gynäkologe 34:930–939

    Article  Google Scholar 

  10. Griesbaum R, Peters F (2008) Fibroadenom: Diagnostik und Therapie. Geburtsh Frauenheilkd 68:746–749

    Article  Google Scholar 

  11. Peters F, Kießlich A, Pahnke V (2002) Coincidence of nonpuerperal mastitis and noninflammatory breast cancer. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 105:59–63

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Peters F, Petersen EE, Kirkpatrick CJ (2002) Isolated erythema (cellulitis) of the breast. Breast 6:484–488

    Article  Google Scholar 

  13. Peters F, Schuth W (1989) Hyperprolactinemia and nonpuerperal mastitits (duct ectasia). JAMA 261:1618–1620

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Schäfer P, Fürrer C, Mermillod B (1988) An association of cigarette smoking with recurrent subareolar breast abscess. Int J Epidemiol 17:810–813

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Sloane et al (1997) Leitlinien für die Pathologie – Anhang zu den Europäischen Leitlinien für die Qualitätssicherung beim Mammographiescreening. Pathologe 18:71–88

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Peters F (2008) Gutartige Erkrankungen der Brust. Teil I: Mastopathischer Formenkreis. Gynäkologe 36:427–442

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to F. Peters.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Peters, F. Gutartige Erkrankungen der Brust. Gynäkologe 42, 201–214 (2009). https://doi.org/10.1007/s00129-009-2329-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00129-009-2329-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation