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Lungenarterienembolie: Herztod in der Geburtsmedizin

Pulmonary embolism: cardiac death in pregnancy

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Zusammenfassung

Die häufigste Ursache der Müttersterblichkeit (30–40%) in entwickelten Ländern ist die Lungenarterienembolie, eine „internistische“ und keine eigentlich geburtsmedizinische Erkrankung. Anamnese, D-Dimere, ggf. Echokardiographie und Computertomographie oder Magnetresonanztomographie sind die Schlüssel zu ihrer Diagnostik. Indikationen und Wertung der Befunde sind nicht selten komplex; die Diagnostik und Differenzialdiagnostik einer tiefen Bein- und Beckenvenenthrombose wie der Lungenarterienembolie – ihre wichtigste Komplikation – sollten interdisziplinär organisiert und in einem „clinical pathway“ konsentiert werden.

Abstract

The most common cause of maternal death (30–40%) in developed countries is pulmonary embolism, an “internal” rather than an obstetric disease. Patient history, D-dimer results, echocardiography (when required), and computed tomography or magnetic resonance imaging provide the clues to its diagnosis. Indications and evaluation of findings are frequently complex. Diagnostics and differential diagnosis of deep vein thrombosis as well as pulmonary embolism – the most important complication – should be pursued using a multidisciplinary approach, and a consensus regarding clinical pathway should be reached.

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Schmailzl, K., Glüsing, D., Grieg, R. et al. Lungenarterienembolie: Herztod in der Geburtsmedizin. Gynäkologe 41, 436–448 (2008). https://doi.org/10.1007/s00129-008-2141-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00129-008-2141-9

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