Summary
In this study we describe 22 cases of retrograde ureteral stent placement in pregnant women with therapy-resistant flank pain due to hydronephrosis. Eleven were primiparous and one patient expected twins. Eight of 22 patients presented symptoms of pyelonephritis. In 21 cases the hydronephrosis was located on the right and in 4 cases it was bilateral. Maximal lower calix diameter was 12 mm (range 9–22 mm). With the exception of two cases, sonographically controlled stent placement was performed under local anesthesia without sedation. All patients were painfree within 6 days and were given prophylactic low dosis of antibiotic until the day of delivery. Renal function remained within the normal limits. Double-J stent displacement occured in 3 patients – of which one underwent nephrostomy. Postnatal examination demonstrated urolithiasis in 4 of 19 patients. This study provides evidence for effectiveness of retrograde ureteral Double-J stent placement as a therapeutic option in cases of severe symptomatic hydronephrosis during pregnancy with a low morbidity rate.
Zusammenfassung
Wir berichten über Abklärung, Technik und Verlauf von 22 Patientinnen mit symptomatischer Schwangerschaftshydronephrose, bei denen eine retrograde Ureterschienung vorgenommen wurde. 11 von 22 Patientinnen waren Erstgebärende, eine Patientin erwartete Zwillinge. 8 von 22 Frauen hatten klinische Zeichen einer Pyelonephritis. Die Seitenlokalisation war in 21 von 22 Fällen rechts und 4mal bilateral. Der maximale Unterkelch-Querdurchmesser betrug median 12 (9–22) mm. Die sonographisch kontrollierte retrograde Pigtail-Katheter-Einlage wurde mit Ausnahme von 2 Fällen in Lokalanästhesie ohne Sedation durchgeführt. Alle Schwangeren waren innert 6 Tagen beschwerdefrei und wurden bis zur Geburt mit einer Low-dose-Antibiotikagabe abgeschirmt. Die Nierenfunktion blieb bei allen Patientinnen im Normbereich. Katheterdislokationen traten in 3 Fällen auf – wobei einmal eine perkutane Nephrostomie eingelegt werden mußte. Die postpartale Abklärung ergab bei 4 von 19 Patienten eine Urolithiasis. Die retrograde Ureterschienung in ausgeprägt symptomatischen Schwangerschaftshydronephrosen ist eine effiziente Therapie mit geringer Morbidität.
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John, H., Vondruska, K., Sulser, T. et al. Ureteral stent placement in hydronephrosis during pregnancy. Urologe 38, 486–489 (1999). https://doi.org/10.1007/s001200050318
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001200050318